Ydinkeskustassa sijaitsevasta asema-alueesta rakentuu yksi Suomen näyttävimmistä ja vilkkaimmista joukkoliikenteen ja liikkuvien ihmisten solmualueista. Asema tulee olemaan myös satojen ihmisten työstentely-ympäristö ja koti.

Ensimmäisen vaiheen rakentaminen käynnissä

Seinäjoen asema-alueen keskustan puoleisten kortteleiden rakentaminen on jaettu neljään vaiheeseen.

Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan yksityisomistuksessa olevat perhepalvelukeskus Aallokko, asuinkerrostalo sekä uuden asemahallin sisältävä toimisto- ja liikerakennus. Näiden lisäksi ensimmäisen vaiheen rakentamiseen kuuluu Seinäjoen kaupungin tytäryhtiö Seipark Oy:n pysäköintitalo.

Pysäköintitalon ja asuinkerrostalon rakentaminen aloitetaan vuonna 2023. Ensimmäisen rakennusvaiheen laajuus on noin 40 000 neliömetriä.

Ensimmäisen vaiheen rakentaminen valmistuu syksyllä 2024. Hankkeen kustannusarvio on yli 50 miljoonaa euroa.

Seuraavissa rakennusvaiheissa lähivuosien aikana asemanseutu rakentuu noin 18 hehtaarin alueelle.

Usein kysytyt kysymykset

1. Mitkä tahot rakentavat alueella?

Ensimmäisen vaiheen rakentamisesta vastaa YIT.

Hankkeesta lisää YIT:n verkkosivuilla:
Veturikorttelin esittely
Seinäjoen asemanseudusta rakentuu kestävän kaupunkikehityksen ydinalue

Pysäköintitalon rakentaa kaupungin tytäryhtiö Seipark Oy.  Kaupunki vastaa katujärjestelyihin tarvittavista muutoksista.

Väylävirasto osallistuu pysäköintilaitoksen liityntäpysäköintipaikkojen ja pyöräpysäköintipaikkojen toteutumiskustannuksiin sekä alikulun rakentamiseen. Väyläviraston osuus ykkösvaiheen kustannuksista on yhteensä noin 5,27 miljoonaa euroa vuosina 2022–2024.

2. Miten alueella liikutaan rakennusaikana?

Henkilökulku on ohjattu kiertämään työmaa-alue. Lisää YIT:in työmaatiedotteissa.

Pysäköinnistä kohdassa 5.

3. Miten rakennustyöt vaikuttavat arjen sujuvuuteen?

Työmaan ympäristössä liikkuu koko rakentamisen ajan raskasta kalustoa, joka aiheuttaa mahdollisesti tilapäistä ruuhkaa ja melua. Rakennuttaja torjuu haittoja kaikin käytettävissä olevin kainoin.

Vaikka työmaaliikenne lisääntyy, rakentamisen ei pitäisi kokonaan pysäyttää liikennettä tai sulkea lähikatuja. Jos näin tehdään, asiasta tiedotetaan etukäteen.

4. Mistä linja-autot lähtevät rakennusaikana?

Linja-autoterminaali sijaitsee nykyisen asemarakennuksen pohjoispuolen parkkialueella.

Paikallisliikenteen bussit lähtevät keskustasta Koulukadulta Kauppakadun–Kirkkokadun väliseltä katuosuudelta. Osa paikallisliikenteen linjoista ajaa uuden linja-autoterminaalin ohi.

Paikallisliikenteen aikataulut ja reitit https://harmanliikenne.fi/seinajoen-paikallisliikenne/

Seinäjoen kaupunkiliikenteen ja vuoroliikenteen reittihakupalvelu https://opas.matka.fi/.

Kuva: Härmän liikenne

5. Mihin junille lähtevät pysäköivät autonsa rakennusaikana?

Käytössä olevat alueet:

  • Keskustorilla sijaitseva Toriparkki (Seipark).
    Toriparkin porraskäytävästä on asemalaiturille 350 metriä.
  • Aseman pohjoispuolen P1-alue (Finnpark).
  • Hotelli Alman takana sijaitseva P-Luomanranta (Seipark).
  • Asemarakennuksen edessä oleva P2-alue on tarkoitettu lyhytaikaiseen pysäköintiin, ja sillä on käytössä tuntihinnoittelu 2 euroa/h. (Finnpark).

Kuva: YIT

6. Mistä linja-autot lähtevät, kun uusi asema valmistuu?

Paikallisliikenteen bussit lähtevät Valtionkadun ja Ruukintien varrelta. Kaukoliikenteen bussit lähtevät aseman pohjoispuolelta Postin lajitteluhallin takaa, jonne tulee katuyhteys. Asemalaiturilta on suora kulkuyhteys linja-autoasemalle.

7. Miksi yhteys asemalta Pohjan kaupunginosaan suunnitellaan alikulkuna, eikä ratojen yli?

Sähköradan ylittävä kulkuväylä nousisi niin korkealle, että liukuportaat ja portaat olisivat hyvin pitkät. Ramppi pidentäisi ylikulun pituutta 160 metriä, eikä se mahtuisi Valtionkadun ja radan väliin. Ylikulun ongelmana on myös talvikunnossapito, ja sen pitäisi kestää myös junan törmäys. Alikulusta rakennetaan leveä ja hyvin valaistu. Alikulun viihtyisyyttä lisätään taiteella. 

8. Miksi alikulkua ei rakenneta heti Pohjan kaupunginosaan saakka?

Alikulku rakennetaan raiteille 2 ja 3 saakka. Työt jatkuvat, kun tiedetään, montako rataparia Väylävirasto poistaa. Suunnitelma valmistuu vuonna 2023. Alikulku sijoittuu nykyisen asemarakennuksen eteläpäähän ja sen työt alkavat, kun ensimmäisen vaiheen kiinteistöjen rakentaminen on edennyt sisätyövaiheeseen.

9. Mitä vanhalle asemarakennukselle tapahtuu?

Päätökset tekee kiinteistön omistava Senaatin asema-alueet Oy. Kiinteistö on ollut pitkään vajaakäytössä, ja purkaminen on yksi vaihtoehto, mutta aikataulu on vielä avoin. Asemarakennuksen tilalle voidaan rakentaa asumista ja palveluita. Postin kiinteistön maa-alueineen omistaa kaupunki.

10. Montako pysäköintipaikkaa pysäköintitaloon tulee?

Tämänhetkisissä suunnitelmissa on noin 450 autopaikkaa.

11. Paljonko pysäköinti pysäköintitalossa maksaa?

Tarkkoja hintoja ei ole vielä määritelty. Hinnoittelu tulee noudattamaan samaa linjaa kuin muissa Seiparkin pysäköintialueilla ja -taloissa.

12. Tuleeko pysäköintitaloon sähköautojen latauspisteet?

Latauspisteitä tulee useita. Niiden määrä tarkentuu myöhemmin.

13. Tuleeko pysäköintitaloon polkupyörien säilytyspaikkoja?

Polkupyörille tulee kulunvalvottu maksullinen pysäköintitila alikulkutunnelin yhteyteen.

14. Mitä asemanseudun seuraavat vaiheet sisältävät?

Seuraava kortteli on ajateltu nykyisen asemarakennuksen paikalle. Aikataulu riippuu vanhan asemarakennuksen mahdollisesta purkamisesta. Keskustan puoleisten kortteleiden rakentaminen on jaettu neljään vaiheeseen.

15. Millaista taidetta asemanseudulle tulee?

Seinäjoen kaupunki tilasi portfoliohaun perusteella luonnokset kuudelta eri taiteilijalta tai taiteelliselta työryhmältä.

Kohteet sijoittuvat perhepalvelukeskus Aallokon aulaan, parkkitalon julkisivuihin, pysäköintitalon ja Aallokon yhdistävään sisäänkäyntiin sekä ratojen alikulkukäytävään.

Lue lisää: Seinäjoen kaupunki tilaa viisi taideteosta asemanseudun ensimmäisessä rakennusvaiheessa

Päivitetty 16.1.2023

Asemahalli. Kuvat: Oopeaa