Opetussuunnitelma ja arviointi sivulla kerrotaan Seinäjoen kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelmien kaupunkikohtaisista linjauksista ja arvioinnin perusteista.

Opetussuunnitelmat

Seinäjoen kaupungin opetussuunnitelmat

Seinäjoen kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelmat kertovat kaupunkikohtaiset linjaukset. Valtakunnallinen opetussuunnitelma antaa sille pohjan yhdessä eteläpohjalaisen opetussuunnitelman kanssa. Lisäksi jokainen ala- ja yläkoulu tarkentaa omassa koulukohtaisessa opetussuunnitelmassaan koulukohtaisia asioita. Nämä koulujen opetussuunnitelmat löytyvät koulujen omilta nettisivuilta.

Esiopetuksen opetussuunnitelma www.seinajoki.fi/esiopetus

Perusopetuksen opetussuunnitelma päivittyy 1.8.2020 alkaen luvun 6 osalta Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa. Uusi sisältö oppimisen ja osaamisen arvioinnista on jo luettavissa tämän sivun Oppimisen arviointi -osiossa.

Eteläpohjalainen OPS 2016

Etelä-Pohjanmaalla opetussuunnitelmatyö kokosi eteläpohjalaiset kunnat yhteen tekemään maakuntatason opetussuunnitelmaa. Etelä-Pohjanmaalla 17 kuntaa osallistui tähän yhteistyöhön. Näin laaja yhteistyö opetussuunnitelman tekemisessä on maassamme ainutlaatuista.

Eteläpohjalaisessa opetussuunnitelmassa on päätetty esimerkiksi eteläpohjalaisesta arvopohjasta, yhteisestä tuntijaosta ja arvioinnin perusteista. Kaupunki- ja kuntakohtaiset opetussuunnitelmat tarkentavat edelleen tätä suunnitelmaa.

Eteläpohjalainen esiopetuksen opetussuunnitelma
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Eteläpohjalainen lisäopetuksen opetussuunnitelma

Eteläpohjalaisen opetussuunnitelman tiivistelmät

Eteläpohjalaisen opetussuunnitelman tiivistelmät ovat luettavissa Etelä-Pohjanmaan korkeakouluyhdistyksen tallennuspalvelusta (epky.fi)

Oppimisen arviointi

Arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa oppimista sekä kehittää oppilaan edellytyksiä itsearviointiin. Oppilaan oppimista, työskentelyä ja käyttäytymistä arvioidaan monipuolisesti. Suuri osa arvioinnista on opettajien ja oppilaan välistä vuorovaikutusta. Oppimista seurataan monipuolisen menetelmin. Arviointi perustuu tavoitteisiin ja arviointikriteereihin.

Arviointikeskustelut

Arviointikeskustelussa oppilas, huoltaja/huoltajat ja opettaja keskustelevat oppilaan koulunkäyntiin liittyvistä asioista. Opettaja täyttää arviointikeskustelulomakkeen, johon kootaan keskustelun keskeiset sisällöt.

Luokilla 1, 3-5 arviointikeskustelun ajankohta on marraskuun ja viikon 5 välisenä aikana.

2. luokalla keskustelun yhteydessä on nivelkohdan keskustelu, keskustelu käydään tammikuun ja viikon 12 välisenä aikana.

Välitodistus

Oppilaat saavat välitodistuksen kuudennen luokan syyslukukauden lopulla ja yläkoulussa jakson päättyessä. Arviointi on numeerista. Opettaja voi halutessaan tarkentaa numeroarviointia sanallisesti.

Lukuvuositodistus

Lukuvuositodistus on sanallinen luokilla 1-3. Lukuvuositodistuksessa arvioidaan äidinkieli ja kirjallisuus, matematiikka, käyttäytyminen, kolmannella luokalla näiden lisäksi englanti. Arviointilauseisiin voi tutustua:

Neljännestä luokasta alkaen oppilas saa numeerisen lukuvuositodistuksen. Numeerisesti arvioitavat oppineet lisääntyvät vuosi vuodelta siten, että kuudennesta luokasta ylöspäin arvioidaan kaikki oppiaineet numeerisesti.

Arviointimuodot on kirjattu Seinäjoen Perusopetuksen opetussuunnitelmaan. Taulukko 1, sivut 23-28.

Taide- ja taitoaineet arvioidaan 4. luokalla sanallisesti. Arviointilauseisiin voi tutustua:

Päättöarviointi

Päättöarvioinnin tehtävä on määritellä, miten oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut oppiaineen oppimäärän tavoitteet. Arvioinnin tuloksena annettava numeroarvosana kuvaa oppilaan suoriutumisen tasoa suhteessa kunkin oppiaineen tavoitteisiin ja päättöarvioinnin kriteereihin.

Päättöarvioinnin kriteerien tukimateriaalit oppiaineittain (oph.fi)

Formatiivinen arviointi

Formatiivinen arviointi on oppimisen aikana tehtävää ohjaavaa ja jatkuvaa arviointia. Formatiivista arviointia oppimisesta tehdään

Itse- ja vertaisarviointi

Oppilas tekee monipuolista itsearviointia oppimisensa tueksi.

Koulussa tehdään myös vertaisarviointia, jossa oppilaat antavat palautetta sopivin muodoin toisille oppilaille.