Koronarajoitukset liikuntatiloissa

17.1. alkaen voimassa olevat Aluehallintoviraston määräykset

Kokoontumisrajoitus

Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston päätöksellä kokoontumisrajoitus kiristyy siten, että sisätiloissa kielletään yli 10 henkilön ja ulkotiloissa yli 20 henkilön yleisötilaisuudet ja yleiset kokoukset ajalla 17.1.-7.2.2022.

Valtioneuvoston hyväksymän asetuksen mukaisesti 30.12.2021–20.1.2022 koronapassia ei voi käyttää yleisötilaisuuksissa ja asiakastiloissa vaihtoehtona alueellisille rajoituksille. Toiminnanjärjestäjä voi kuitenkin myös asetuksen voimassa ollessa edellyttää koronapassia asiakkailta ja osallistujilta. Tällöin koronapassin käyttö ei kuitenkaan vapauta rajoituksesta, vaan tilojen haltijan tai toiminnanharjoittajan tulee noudattaa voimassa olevia rajoituksia.
21.1.2022 alkaen yli 10 hengen yleisötilaisuudet ovat mahdollisia, jos osallistujilla on koronapassi. Lisäksi tapahtumissa pitää olla kaikille osallistujille numeroidut istumapaikat.

Tilojen sulkeminen

Määräys sulkee yleisölle avoimet tai rajatun asiakas- tai osallistujapiirin oleskeluun tarkoitetut tilat ajalla 17.-30.1.2022. Päätös velvoittaa toimintaa harjoittavia ja tilojen hallinnasta vastaavia toimijoita. Tilojen sulkeminen kohdistuu alla lueteltuihin tiloihin.

• joukkueurheiluun, ryhmäliikuntaan, kontaktilajien harrastamiseen ja muuhun vastaavaan urheiluun tai liikuntaan käytettävät sisätilat;
• yleiset saunat sekä uimahallin allastilat sekä niiden välittömässä yhteydessä olevat pukuhuonetilat;

Rajoituksen alaisia tiloja voi käyttää vuonna 2003 syntyneiden ja sitä nuorempien henkilöiden ohjattuun harrastustoimintaan. Suljettuja tiloja voi käyttää myös lakisääteisiin palveluihin, esimerkiksi lääkinnälliseen kuntoutukseen ja koulujen liikuntaopetukseen. Lisäksi tilojen sulkupäätökset eivät ulotu ammattiurheiluun eivätkä yksityis- tai perhe-elämän piiriin kuuluvaan toimintaan.

Harrastustoimintaan osallistutaan vain täysin oireettomana. Suosittelemme että vanhemmat tai saattajat odottavat ulkotiloissa. Jos lapsi tarvitsee saattajaa sisälle tulee noudattaa hygienia ja turvaohjeita.

Päätös ei koske seuraavia tiloja: kuntosalit ja muut vastaavat sisäliikuntatilat (kuten padel-, tennis- ja sulkapallokentät), palvelujen tarjoamiseen käytettävät tilat sekä kulku niihin.

17.-30.1. uimahalli ja pukuhuonetilat ovat yleisöltä suljettu.
Ohjattua harjoittelua voivat uimahallissa jatkaa vuonna 2003 syntyneet ja nuoremmat, koulujen opetustoiminta ja lääkinnällinen kuntoutus. Kuntoutusasiakkaiden käynnit ma-pe 8-17 välillä uinninvalvonnan vuoksi.

Uimahallin kuntosali on auki 18.-30.1.
ma, ke, pe 8-21 (sisään 20.15 asti)
ti, to 8-20.15 (sisään 19.30 asti)
la, su 10-18 (sisään 17.15 asti)
Kuntosalin kertalippu poikkeusaikana 2 €/ hlö. Maksun voi maksaa myös sarjarannekkeilla, liikuntaseteleillä tai Erityisryhmien tai senioreiden uinti- ja kuntosalikortilla.
Kuntosalin pukutilat on järjestetty urheilutalon puolelta. Tiloja käytettäessä tulee noudattaa voimassa olevia kokoontumisrajoituksia ja terveysturvallisuusohjeita.

Jääurheilukeskuksen ison tekojään yleisöluisteluvuorolla jääurheilukeskuksen aulatila ei ole käytössä vaan luistimet vaihdetaan ulkona.

Liikuntapalveluiden järjestämät liikuntaryhmät ovat tauolla 30.1.2022 asti. Tiedotamme ryhmäläisiä tilanteesta. Pitämättömät kerrat huomioidaan ryhmämaksuissa.

Aluehallintoviraston tiedote 14.1.2022 rajoituksista https://avi.fi/tiedote/-/tiedote/69929654

Liikuntapalveluiden hallinnoimissa liikuntatiloissa tulee aina noudattaa voimassa olevia viranomaisten antamia määräyksiä.

Terveysturvallisuussuunnitelma

Liikuntatilojen käytöstä vastaavien toimijoiden on järjestettävä toiminta siten, että asiakkaiden ja toimintaan osallistuvien sekä seurueiden lähikontaktin aiheuttamaa tartunnan riskiä voidaan ehkäistä (esimerkiksi rajoittaa asiakasmäärää, porrastaa kävijöiden osallistumista ja/ tai tehdä tilaan ja asiakaspaikkojen sijoitteluun liittyviä järjestelyjä).

Toiminnan järjestäjän (seurat, yhdistykset, yksityiset toimijat) pitää tehdä kirjallinen suunnitelma siitä, millä toimilla se estää asiakkaiden tai osallistujien välisen lähikontaktin aiheuttamaa tartuntariskiä. Suunnitelma pitää tehdä myös lasten ja nuorten harrastamisesta. Jos toimija edellyttää asiakkailta ja toimintaan osallistuvilta koronapassia, myös tieto siitä tulee kirjata suunnitelmaan. Suunnitelma on pidettävä tiloissa asiakkaiden ja toimintaan osallistuvien nähtävillä 7.1. alkaen. Kaupunki tekee omat suunnitelmat yleisökäytön osalta ja ne ovat nähtävillä liikuntatilojen ilmoitustauluilla ja alla.

Terveysturvallisuussuunnitelma 5.1.2022: Liikuntapalveluiden hallinnoimat tilat

Kaavake terveysturvallisuussuunnitelman tekemiseen. Mahdollista myös käyttää omaa kaavaketta.
Kaavake terveysturvallisuussuunnitelman tekemiseen

Liikuntatiloissa muista pitää turvaväli ja jos turvaväliä ei voida pitää käytä maskia. Maskia tulee käyttää yhteisissä tiloissa (katsomo, aula, pukuhuonetilat) liikuttaessa sekä mahdollisuuksien mukaan tiloissa harjoitellessa/ liikkuessa.
Ylimääräistä oleskelua liikuntapaikoilla ei suositella. Kehotamme saapumaan harjoituksiin viime tipassa ja treenien päätteeksi poistumaan tiloista mahdollisimman nopeasti. Vanhempia kehoitetaan pysymään lasten harrastusten ajan ulkotiloissa. Pukuhuonejärjestelyillä pyrimme vähentämään ryhmien kohtaamista harjoitusryhmien vaihtuessa.

• Tule vain terveenä.
  • Muista hyvä käsi- ja yskimishygienia sekä turvavälit.
  • Katsomo-, puku- ja käytävätiloissa muista pitää turvaväli ja käytä maskia.
  • Suosittelemme kortilla maksamista.

Päivitetty 18.1.2022

Päivitämme tätä tiedotetta uusien linjauksien mukaisesti. Seuraathan tiedotustamme tässä päivittyvässä tiedotteessa sekä sosiaalisen median kanavillamme.