Pienkustantaja kiristyneillä kirjamarkkinoilla 2020-luvulla – miten lukija löydetään?

Kustannustoiminnan kenttä on viime vuosikymmeninä yksipuolistunut omistajuudeltaan. Tämä pätee niin sanoma- ja aikakauslehtiin, kustannusyhtiöihin kuin kirjamyymälöihin. Viestinnällisten tuotteiden markkinat ovat lisäksi moninaistuneet, kansainvälistyneet ja digitalisoituneet. Koska sosiaalisen median sisältöjen seuraaminen vie ajasta osansa, kirjojen lukeminen on vähentynyt. Kirjoilla on silti – tai siksi – edelleen tärkeä rooli ihmisten ajattelun ja lukemisen kehittäjinä.

Tuotteina kirjat ovat sisällöllisesti monimerkityksisiä ja ainutlaatuisia. Tuotteiden kirjo on laaja, ja kaikille lukijoille on omien mieltymysten mukaisia kirjoja – kunhan kirja löydetään! Medianäkyvyys olisi tärkeää, jotta lukijat löytäisivät kirjoja monipuolisesti. Valitettavasti monet lehdet ovat vähentäneet kirja-arvostelujen tekemistä.

Kirjamarkkinat rakentuvat kaksilla markkinoilla, sillä kauppojen lisäksi sama tuote löytyy maksutta kirjastoista, jos kirja hyväksytään valikoimaan. Näin kirjat saavat lukijoita ja kirjailijalle kertyy lainauksista lainauskorvauksia. Kirjastojen ostot tuovat myös kustantajalle pientä tuottoa, mutta saattavat samaan aikaan asettaa haasteita myynnille varsinkin, jos kuluttajien rahat ovat vähissä. Myyntiä tarvitaan, jotta kirjojen tuotantokustannukset saadaan katetuksi. Suuri haaste on se, että kirjakaupat ja monet muut kaupat ottavat pienkustantajan kirjoja myyntiin nihkeästi.

***

Perustin pienkustantamoni Ethenen syksyllä 2022. Jos olisin perustanut yritykseni 30 vuotta sitten, yrittäminen tällä alalla olisi ollut varmasti toisenlaista. Toisaalta voinee ajatella, että nyt suurin myllerrys on ohi, vaikkakin tekoäly tulee vielä muuttamaan alaa. Tekoäly vaikuttaa koko yhteiskuntaan, mutta pienkustantamoni pitää tärkeänä tekijyyttä ja siksi vältämme tekoälyn käyttöä: luovan työn paras tekijä on ihminen ainutlaatuisine ajatuksineen ja kokemuksineen.

Lähestyn silti kirjallisuutta käytännönläheisesti. Kirjan arvon määrittää minusta se, onko sillä merkitystä lukijalle. Tällöin keskeistä on, että lukija löytää kirjan ja sen lisäksi löytää siitä jotain kiinnostavaa, uusia ajatuksia ja näkökulmia, uutta tietoa tai oppii ymmärtämään itseään tai toisen ihmisen näkökulmaa. Markkinointia siis tarvitaan, jotta pienkustantajan kirjat löydettäisiin. Yritystä on ollut: Ethenellä on monta sosiaalisen median kanavaa käytössä, julkkarit on järjestetty kaikille kirjoille ja lehdistötiedotteita on lähetetty satoja. Sisua ja sitkeyttä siis tarvitaan – mutta missäpä asiassa ei tarvittaisi?

Kustannusalan yrittämisessä parasta ovat kirjaprojektit, jotka toteutetaan monen toimijan yhteistyönä. Myös kirjailijat voivat tehdä yhteistyötä, kuten minä, Sari Männikkö ja Anu Tuomari Lukemisen voima -hankkeessa. Lokakuussa osallistumme Pohjanmaan Kirjailijoiden Seinäjoen kaupunginkirjastossa järjestämään matineaan. Marraskuussa esiinnymme Jyväskylän Kirjamessuilla ja Ilmajoen Koskenkorvan seurakuntatalolla. Tule kuuntelemaan ja juttelemaan!

Kuvassa Sari Männikkö, Heli Susanna Virkkunen ja Anu Tuomari.

Heli Susanna Virkkunen / Ethene
Kirjoittaja on yrittäjä, runoilija, viestinnän opettaja ja tutkija.

Tänä syksynä kirjaston blogissa julkaistaan kolme Pohjanmaan kirjailijat ry:n vierailijabloggausta. Sarjan aloitti Pertti Sillanpää ja sitä jatkoi Kaisa Viitala.

Lauantaina 8.11. Pohjanmaan kirjailijat järjestää yhteistyössä Seinäjoen kaupunginkirjaston kanssa kirjallisuusmatinean, jossa esitellään vuosien 2025 ja 2024 aikana ilmestyneitä pohjalaiskirjoja ja niiden kirjoittajia. Tervetuloa kuulolle!