Kurkistus pääkirjaston asiakaspalveluiden kulisseihin

Pääkirjaston asiakaspalvelut-osasto on varsinainen monitoimiosasto. Tiskillä tapahtuvan asiakaspalvelun lisäksi aspassa, kuten osastoamme kutsumme, hoituvat niin kaukolainat, saapuneiden uutuuskirjojen ja -lehtien lainauskuntoon käsittely kuin tapahtumiin liittyvät tilojen järjestelytkin. Osaston väki on mukana mm. kirjaston kansainvälisyys- ja ekotiimissä, rakentaa TET-harjoittelijoiden ohjelmat ja hoitaa tiedotusta. Aspalaiset valitsevat kokoelmaan lainattavat konsolipelit, vieraskielisen kaunokirjallisuuden ja uutisalueen lehdet sekä auttavat asiakkaita digipulmissa, huolehtivat kirjaston tilojen valvonnasta ja kohtaavat asiakkaita vauvasta vaariin. Apila-verstaan, digitointitilan laitteiden ja mikrofilminlukulaitteen opastuksia merkkaamme myös kalentereihimme. Ja onnistuupa yhdeltä meistä myös kirjastoauton kuljettaminen!

Kirjaston asiakaspalvelutiski.
Pääkirjaston asiakaspalvelutiski.

Varauksia, varauksia, varauksia

Isossa roolissa aspalaisten työpäivissä ovat myös aineiston logistiikkaan liittyvät tehtävät. Jokaisena arkipäivänä kirjaston logistiikkatilasta lähetetään matkaan aineistokuljetuksia kohti lähikirjastoja tai muita Eepos-alueen kirjastoja. Paluupostissa saapuu vähintään saman verran palautuksia ja etenkin varattua aineistoa. Varaukset kulkevat kunnasta toiseen kahden euron kuljetusmaksulla ja Seinäjoen kirjastojen välillä ilman maksua. Asiakkaat hyödyntävät varausmahdollisuutta paljon, sillä aspalaisten käsien läpi kulkee vuoden aikana noin 80 000 varausta jo pelkästään pääkirjaston asiakkaille. Palautuksia pääkirjastossa käsitellään päivässä keskimäärin noin 1100 nidettä.

Kirjakuljetusta puretaan.
Aineistokuljetus Eepos-kirjastoista on saapunut Apilaan.

Varaukset kulkevat asiakkaille monia eri reittejä. Suosituimpia teoksia varataan niin paljon, että varaustaan saattaa joutua odottamaan kuukausia. Kirjaston hyllyssä oleva teos sen sijaan ehtii varaajalleen huomattavasti nopeammin. Parhaassa tapauksessa asiakas saa varauksensa kirjaston hyllystä saman päivän aikana. Jos kuljetusaikataulut napsahtavat juuri sopivasti kohdilleen, myös toisessa toimipisteessä hyllyssä oleva teos saapuu asiakkaalle jo seuraavana päivänä, kuitenkin yleensä noin viikon kuluessa.

Varauskärryt.
Varauksia Apila-kirjaston logistiikkatilassa.

Hyllyvarauksia poimitaan pitkin päivää, asiakkaat palauttavat varattuja kirjoja automaateilla ja niitä saapuu kuljetusten mukana. Kirjastojärjestelmä lähettää noudettavista varauksista asiakkaalle automaattisesti viestin joko sähköpostina tai tekstiviestinä. Aspan tehtävänä on huolehtia, että varaukset ovat mahdollisimman nopeasti asiakkaiden noudettavana Apila-kirjaston aulan varauskärryissä. Asiakkaan tehtäväksi jää tarkistaa oikea varausnumero saapumisilmoituksesta, napata oma varauksensa muiden joukosta ja lainata teos. Sitten asiakas pääseekin jo lukemaan kauan odotettua uutuuskirjaa, pänttäämään tärkeää tenttikirjaa, pelaamaan suosittua konsolipeliä tai lukemaan kiinnostavaa artikkelia aikakauslehdestä.

Varauskärryt.
Varausten itsepalvelunouto

Jonkin verran varauksia jää myös noutamatta. Silloin prosessi kääntyy toiseen suuntaan ja noutamattomat varaukset palaavat takaisin hyllyyn, matkaavat kotikirjastoonsa kuljetuksen mukana tai lähtevät varausjonossa seuraavana odottavalle asiakkaalle.

Nähdään kirjastossa!

Elina Kortesmäki