Kirjaston vuosi 2024: Kirjastosta apua digipulmiin

Kirjaston henkilökuntaan kuuluu nykyään digineuvoja, joka tapaa asiakkaita niin pääkirjastossa kuin lähikirjastoissakin. Apua saa erilaisten laitteiden, ohjelmistojen ja verkkopalvelujen peruskäyttöön. Digiopastaja pitää avoimia vastaanottoja, joiden lisäksi voi varata henkilökohtaisen ajan. Neuvoja saa myös esimerkiksi kirjaston digitointilaitteiden tai 3D-tulostimen käytössä. Pääkirjastossa voi osallistua digivinkkitilaisuuksiin, joissa on jokin tietty, monesti ajankohtainen aihe.

Kirjasto tekee yhteistyötä kaupungin muiden toimijoiden sekä Toimintojentalon ja Järjestötalon kanssa Digikuntalainen-ryhmässä. Sen Digiopastajat-alajaosto suunnittelee ja organisoi digiavun yhteistyötä ja tapahtumia. Muut toimijat ovat olleet mukana kirjaston avoimissa digiopastuksissa, ja Toimintojentalon digiavustajat ovat pitäneet digikerhoa. 

Mies ja nainen istuvat vierekkäin pöydän ääressä ja katsovat samaa tablettilaitetta.

Digiopastuksen tavoite on auttaa ihmisiä pärjäämään digitalisoituvassa yhteiskunnassa ja opettaa heitä ratkaisemaan digiongelmiaan myös itsenäisesti. Palaute on ollut myönteistä. Asiakkaat ovat olleet erittäin tyytyväisiä, että tällainen palvelu on saatavilla.

Hanna Kotila
palvelupäällikkö
aikuisten palvelut