”Kiitos, meillä on ihan huippu kirjasto!” – asiakaskyselyn satoa

Asiakaskysely kirjaston palveluista

Seinäjoen kaupunginkirjastossa järjestettiin loka-marraskuun aikana asiakaskysely kirjaston palveluista. Lämmin kiitos palautteesta! Olemme iloisia, että valtaosa oli positiivista ja pyrimme jatkamaan hyvää työtä kaikissa kirjastoissamme. Olemme kiitollisia myös siitä, että kaupunki on antanut meille resurssit tuottaa kaupunkilaisille hyviä kirjastopalveluja ja sitä kautta lisätä kaupunkilaisten hyvinvointia.

Saimme kyselyyn 370 vastausta. Vastaajista peräti 87 prosenttia oli naisia ja 73 prosenttia aikuisia (18–65-vuotiaita).

”Viikon yksi odotetuin päivä on tiistai… kirjastoautopäivä.” – palautetta aukioloajoista

Kyselyssä tiedusteltiin kaupunkilaisten tyytyväisyyttä kirjaston aukioloaikoihin. Koko kirjaston tasolla tyytyväisiä oli peräti 85 prosenttia. Opetus- ja kulttuuriministeriön antamassa Yleisten kirjastojen laatusuosituksessa mainitaan, että hyvässä kirjastossa / laadukkaita kirjastopalveluita tarjoavassa kunnassa vähintään 80 prosenttia asiakaskyselyyn vastanneista on tyytyväisiä aukioloaikoihin. Tähän yllämme siis varsin hyvin.

Tyytyväisimpiä aukioloaikoihin oltiin kirjastoautoissa, Törnävän kirjastossa ja pääkirjastossa. Pääkirjaston osalta muutosta toivovat mainitsivat erityisesti pidennetyn ilta-aukiolon ainakin klo 20 asti nykyisen klo 19 sijaan. Osa vastaajista ehdotti ilta-aukioloa itsepalveluperiaatteella. Palautteen perusteella pääkirjastossa tutkitaan mahdollisuutta lisätä esimerkiksi yhden illan aukioloa tunnilla.

Peräseinäjoen kirjaston kyselyyn vastanneista asiakkaista aukioloaikoihin oli tyytyväisiä vain 46 prosenttia. Kirjaston toivottiin useassa palautteessa aukeavan aamupäivällä jo aiemmin nykyisen klo 13 sijaan.

Pääkirjasto Apilan kirjasali.

”Tykkään teidän kirjastostanne :)” – tyytyväisyys kirjaston palveluihin ja kotisivuihin

Koko kirjaston tasolla ilahduttavat 97 prosenttia vastaajista oli tyytyväisiä kirjaston palveluihin. Kaikissa toimipisteissä tyytyväisiä oli vähintään 90 prosenttia vastaajista ja olemme todella iloisia, että olemme voineet palvella teitä näin hyvin. Kirjaston toiminnallisissa ja taloudellisissa tavoitteissa on laatutavoitteena, että vähintään 80 prosenttia asiakkaista on tyytyväisiä kirjaston palveluihin. Tämänkin tavoitteen siis saavutamme.

Muutamia toiveita tuli 3D-tulostimen hankinnasta. Kirjastossa mietitään tulostimen hankintamahdollisuutta ja sen kustannuksia. Parempia opasteita Aallon kirjastoon toivottiin pääkirjaston palautteissa. Niitäkin on tulossa ja lisäksi iso opastetaulu, jossa on myös Aallon kirjasto.

Kirjaston uudet nettisivut ovat olleet käytössä kolmisen kuukautta. Kyselyssä tiedusteltiin löytävätkö asiakkaat sivuilta tarvitsemansa tiedon. Lähes 80 prosenttia vastaajista ilmoitti, että tieto löytyy. Ne, joiden mielestä tietoa ei löytynyt helposti kommentoivat erityisesti aukioloaikojen löytyvyyttä. Etusivulle aukioloaikoja ei tulla siirtämään, koska toimipisteitä on useita ja etusivulle ei mahtuisi aukioloaikojen lisäksi juuri mitään muuta. Etusivulta pääsee aukioloaikoihin kuitenkin yhdellä klikkauksella, ja parannamme löydettävyyttä mobiililaitteilla lisäämällä linkkejä.

Kysyimme myös toiveita ensi vuonna järjestettävistä asiakasopastuksista. Sosiaalisen median opastuksia toivottiin eniten. Myös pankkipalvelut ja kirjaston Seitti-verkkopalvelu saivat mainintoja. Otamme nämä toiveet huomioon, kun suunnittelemme opastuksia ensi vuodelle.

”Mitäpä olisi elämä ilman kirjastoa? Tylsää ja mielikuvituksetonta.”

Kyselyyn vastanneiden ja yhteystietonsa jättäneiden kesken on arvottu kirjapalkintoja. Voittajille on ilmoitettu henkilökohtaisesti.

Hanna Kotila