Aamusta iltaan aspassa

Asiakaspalvelun tiski. Ennen kuin Apilan pääovi aamulla avautuu, edellisen päivän kävijämäärä on tilastoitu, päivän lehdet ovat paikoillaan uutisalueella, palautuslaatikko tyhjätty, palautukset hyllytetty ja noutamattomat varaukset laitettu eteenpäin seuraaville varaajille. Päivän aikana asiakaspalvelun henkilökunta palvelee asiakkaita monenlaisissa asioissa: teemme varauksia, uusimme lainoja, autamme asiakkaita tietoteknisissä pulmissa ja opastamme kirjaston laitteiden ja e-palveluiden käytössä. Otamme vastaan Apila-verstaan ja digitointitilan varauksia, opastamme automaattien käytössä, rekisteröimme Celia-kirjaston asiakkaita ja kohtaamme erilaisia asiakkaita ja tilanteita.

Kulissien takana tapahtuu myös. Kaukopalvelussa tilataan asiakkaiden tarvitsemia aineistoja muualta Suomesta. Peleihin erikoistunut virkailija hankkii ja luetteloi konsolipelit kaikkiin Seinäjoen kirjastoihin. Kirjat tilataan nykyään valmiiksi muovitettuina, mutta kaikkien aineistojen lainauskuntoon saattaminen vaatii edelleen käsityötä. Puutteellisina palautuneiden aineistojen selvittelyssä tarvitaan välillä salapoliisin vaistoja. Asiakkaita opastetaan 3D-tulostamiseen ja digitointiin. Vahtimestarit valvovat kirjaston tiloja, valmistelevat tapahtumia ja seuraavat kiinteistön kuntoa. Asiakaspalveluiden henkilökunta vastaa myös palautusautomaatin toiminnasta ja logistiikkatilassa käykin kova kuhina, kun kuljetukset muista Seinäjoen ja Eepos-alueen kirjastoista arkipäivisin saapuvat.

Kirjalaatikkokasoja.

”Hyvät asiakkaat, kirjasto suljetaan!” Kun tuttu kuulutus kajahtaa, vahtimestari tarkistaa, että kaikki asiakkaat ovat poistuneet ja että ovet ovat lukossa. Yksikään päivä aspassa ei ole samanlainen, saapa nähdä mitä seuraava päivä tuo tullessaan!

Elina Kortesmäki

Vuoden 2021 aikana blogissa esitellään kuukausittain Seinäjoen kaupunginkirjaston toimipisteiden ja osastojen toimintaa.