You(th) and Business 3.0 kokosi kansainvälisiä osaajia Seinäjoelle

Vierailevat nuoret istuvat portailla

Seinäjoen kaupungin nuorisopalvelut järjestivät 22.-26.8.2022 kansainvälisen opintovierailun nuorten parissa työskenteleville. Opintovierailun aiheena oli nuoret ja yrittäjyys, jota tarkasteltiin eri näkökulmista. Opintovierailun aikana tutustuttiin suomalaiseen koulutusjärjestelmään ja kouluilla tehtävään yrityskylään, osallistujat vierailivat Sedulla ja pääsivät kokeilemaan TAT:n interaktiivista Yrityskylä-peliä. Kantavana teemana opintovierailun aikana oli yrittäjyyttä ja työllistymistä tukevat työmuodot ja palvelut. Viikon aikana kuultiin nuorten mahdollisuudesta toimia yrittäjinä 4H-järjestön kautta, miten Into Seinäjoki tukee aloittelevia yrittäjiä sekä vierailimme työllisyyttä edistävissä palveluissa, kuten Toimintojentalo ja Kaks kättä työpaja. Osallistujat pääsivät myös tapaamaan paikallisia yrittäjiä.

Seinäjoki ihastutti kansainväliset vieraat luonnollaan, hyvillä palveluilla ja ystävällisellä ilmapiirillään. Osallistujat pääsivät nauttimaan paikallisista ruuista, suomalaisesta saunasta sekä saivat nauttia luonnon ihmeistä, kuten revontulista. Opintovierailuun osallistui yhteensä 15 nuorten parissa työskentelevää neljästä eri maasta ja eri maiden kansalaisuuksia oli yhteensä seitsemän.

Nuorisopalvelut toteuttivat yhteistyössä puolalaisen kumppanin kanssa kansainvälisen Erasmus+ -hankkeen. Hankkeen aikana nuorten parissa työskentelevät osallistuivat koulutukseen Puolassa 2-11.7. ja opintovierailulle Seinäjoelle 22.-26.8.2022. Hanke toteutettiin EU:n Erasmus+ rahoituksella.