Poikkeusjärjestelyt Kansalaisopiston kurssitoiminnassa

Suosittelemme kaikille kasvomaskin käyttöä opetustiloissamme.

Yhdessä toimimalla turvallisesti saamme monelle tärkeän harrastuksen pyörimään. Pyrimme huomioimaan ohjeistusten mukaisen turvallisuuden ja saamaan varotoimenpiteillä opetuksen alkamaan ja jatkumaan. Olemme esimerkiksi pienentäneet ryhmäkokoja turvavälien turvaamisen vuoksi. Kurssit voivat olla täynnä, mutta kannattaa kuitenkin ilmoittautua jonoon, ryhmiä täydennetään jonoista tai mahdollisia isäryhmiä voidaan perustaa!

Asianmukaisia puhdistus- ja desinfiointivälineitä on saatavilla opetuksen aikana. Huolehdithan kursseille tullessa omasta hygieniasta ja varauduthan myös yhteiskäytössä olevien välineiden puhdistukseen kurssipaikalla.

Toivomme myös jokaisen kurssilaisen ottavan huomioon toimenpiteet koronan leviämisen estämiseksi.

• Kun tulet kurssipaikalle, pese ensisijaisesti kätesi saippualla ja vedellä, jos käsipesumahdollisuutta ei ole, käytä käsidesiä. Pesethän kätesi aina ulkoa sisälle tultaessa, ennen ja jälkeen kurssin, wc-käynnin yhteydessä tai kun olet yskinyt ja niistänyt. Käytä käsien kuivaamiseen paperiliinoja. Vältä kasvojen koskettelua.
  • Pidä turvaväli (2 metriä sisätiloissa, 1-2 metriä ulkotilassa). Jos turvavälin pitäminen ei ole opetustilanteessa mahdollista, suositellaan kasvomaskin käyttöä. Turhia kontakteja tulee välttää.
  • Tulethan paikalle vasta silloin kun opetus on alkamassa.
  • Koronatilanteen aikana vältetään turhaa oleskelua Kansalaiskampuksen ja muiden toimipaikkojen tiloissa. Vältä esimerkiksi liikuntapaikkojen pukutilojen ahdasta käyttöä, pue liikuntavarusteet mahdollisuuksien mukaan jo kotona valmiiksi.
  • Opetuksessa suosi omia välineitä (mm. sakset, siveltimet, jumppavälineet) tartuntojen välttämiseksi. Poikkeuksena pienten bändit, joissa oppilailla ei välttämättä ole omia soittimia. Poikkeuksena myös kuvataidekoulun vuosikurssit, joissa välineet ovat yhteiskäytössä (mm. sakset, siveltimet). Jos yhteisiä välineitä käytetään, on jokaisen vastuulla puhdistaa yhteiset, käytetyt työvälineet. Myös koulujen, päiväkotien ym. tiloissa mahdollisesti käytettävät välineet tulee puhdistaa erittäin huolellisesti käytön jälkeen.
  • Opettaja huolehtii, että opetuksessa käytetyt yhteiset välineet ja kosketuspinnat pyyhitään jokaisen oppilaan ja ryhmän jälkeen.
  • Tule tunneille terveenä ja oireettomana. Oireisena ja kipeänä ei saa tulla opetukseen. Opettajalla on oikeus käännyttää oireinen tai sairas osallistuja ovelta. Sairaana olon jälkeen pitää olla yksi oireeton päivä ennen kurssille osallistumista. Negatiivisen koronatestin jälkeen voi tulla kursseille kuumeettoman ja oireettoman päivän jälkeen. Jos sinulla on varmistettu koronavirustauti, pysyttele kotona vähintään 14 vuorokauden ajan. Jos sinulla on oireita vielä 14. vuorokautena tai sen jälkeen, pysy kotona, kunnes olet ollut oireeton vähintään kaksi vuorokautta.
  • Mikäli olet käynyt kursseillamme ja sinulla todetaan koronavirustartunta, noudata THL:n antamia neuvoja.
  • Jos olet matkustanut ulkomailla, pidäthän omaehtoisen kahden viikon karanteenin ennen kuin osallistut kursseille.
  • Riskiryhmäläisen kannattaa harkita osallistumista kurssille.
  • Kansalaisopisto suosittelee Koronavilkku –sovelluksen käyttöä opiston toiminnassa niin asiakkaille kuin opettajille ja henkilökunnalle. Lisätietoa Koronavilkku-sovelluksesta.

Ilmoittaudu rohkeasti kursseille! Pyrimme ottamaan huomioon mahdollisesti muuttuvan koronatilanteen ja laskutamme kursseja tavallista myöhemmin, vasta marraskuussa. Mikäli koronamääräykset edellyttävät kurssitoiminnan keskeyttämisen tai lopettamisen, laskutus tapahtuu kokoontumiskertojen perusteella (laskutus vähintään 10 euroa). Otathan kuitenkin huomioon, että normaalit peruutusehdot ovat voimassa, osallistujan omasta syystä tehtävä peruminen tulee tehdä viimeistään 8 päivää ennen kurssin alkua. Turvavälien turvaamisen takia opetusryhmien kokoja on pienennetty. Kannattaa siis ilmoittautua jonoon, koska koronatilanteen helpottaessa ryhmäkokoja voidaan mahdollisesti kasvattaa.

Tiedotetta päivitetty 8.10.