Poikkeusjärjestelyt Kansalaisopiston kurssitoiminnassa

Tiedotetta päivitetty 18.5.2021

Kansalaisopiston kurssitoiminta jatkuu (17.5.-6.6.) pääsääntöisesti lähiopetuksena poikkeusjärjestelyin.

Ryhmäkokoja on pienennetty eri järjestelyillä.

Huomioithan ohjeistukset koronan leviämisen estämiseksi.

Tule paikalle vain terveenä.

Pidä huolta hyvästä käsihygieniasta.

Pidä turvaväli 2 metriä.

Suosittelemme kasvomaskin käyttöä.

Vallitsevan tilanteen vuoksi opiston laskutuskäytännöt ovat lukuvuoden 2020-2021 osalta siten, että lyhytkurssit laskutetaan marraskuusta alkaen ja koko lukuvuoden sekä kevään kurssien laskutus tapahtuu helmikuusta 2021 alkaen. Mikäli ylivoimainen este (force majeure) keskeyttää opiskelun ennen helmikuun alkua, kaikki koko lukuvuoden kurssit laskutetaan kurssin toteutuneiden kokoontumiskertojen mukaan. Näin opisto haluaa osaltaan tukea ja rohkaista kuntalaisia oman aktiivisuuden ja hyvinvoinnin ylläpitämiseen poikkeustilanteessakin.

Suosittelemme kaikille kasvomaskin käyttöä opetustiloissamme.

Asianmukaisia puhdistus- ja desinfiointivälineitä on saatavilla opetuksen aikana. Huolehdithan kursseille tullessa omasta hygieniasta ja varauduthan myös yhteiskäytössä olevien välineiden puhdistukseen kurssipaikalla.

Toivomme myös jokaisen kurssilaisen ottavan huomioon toimenpiteet koronan leviämisen estämiseksi.

• Kun tulet kurssipaikalle, pese ensisijaisesti kätesi saippualla ja vedellä, jos käsipesumahdollisuutta ei ole, käytä käsidesiä. Pesethän kätesi aina ulkoa sisälle tultaessa, ennen ja jälkeen kurssin, wc-käynnin yhteydessä tai kun olet yskinyt ja niistänyt. Käytä käsien kuivaamiseen paperiliinoja. Vältä kasvojen koskettelua.
  • Pidä turvaväli (2 metriä sisätiloissa, 1-2 metriä ulkotilassa). Jos turvavälin pitäminen ei ole opetustilanteessa mahdollista, suositellaan kasvomaskin käyttöä. Turhia kontakteja tulee välttää.
  • Tulethan paikalle vasta silloin kun opetus on alkamassa.
  • Koronatilanteen aikana vältetään turhaa oleskelua Kansalaiskampuksen ja muiden toimipaikkojen tiloissa. Vältä esimerkiksi liikuntapaikkojen pukutilojen ahdasta käyttöä, pue liikuntavarusteet mahdollisuuksien mukaan jo kotona valmiiksi.
  • Opetuksessa suosi omia välineitä (mm. sakset, siveltimet, jumppavälineet) tartuntojen välttämiseksi. Poikkeuksena pienten bändit, joissa oppilailla ei välttämättä ole omia soittimia. Poikkeuksena myös kuvataidekoulun vuosikurssit, joissa välineet ovat yhteiskäytössä (mm. sakset, siveltimet). Jos yhteisiä välineitä käytetään, on jokaisen vastuulla puhdistaa yhteiset, käytetyt työvälineet. Myös koulujen, päiväkotien ym. tiloissa mahdollisesti käytettävät välineet tulee puhdistaa erittäin huolellisesti käytön jälkeen.
  • Opettaja huolehtii, että opetuksessa käytetyt yhteiset välineet ja kosketuspinnat pyyhitään jokaisen oppilaan ja ryhmän jälkeen.
  • Tule tunneille terveenä ja oireettomana. Oireisena ja kipeänä ei saa tulla opetukseen. Opettajalla on oikeus käännyttää oireinen tai sairas osallistuja ovelta. Sairaana olon jälkeen pitää olla yksi oireeton päivä ennen kurssille osallistumista. Negatiivisen koronatestin jälkeen voi tulla kursseille kuumeettoman ja oireettoman päivän jälkeen. Jos sinulla on varmistettu koronavirustauti, pysyttele kotona vähintään 14 vuorokauden ajan. Jos sinulla on oireita vielä 14. vuorokautena tai sen jälkeen, pysy kotona, kunnes olet ollut oireeton vähintään kaksi vuorokautta.
  • Mikäli olet käynyt kursseillamme ja sinulla todetaan koronavirustartunta, noudata THL:n antamia neuvoja.
  • Jos olet matkustanut ulkomailla, pidäthän omaehtoisen kahden viikon karanteenin ennen kuin osallistut kursseille.
  • Riskiryhmäläisen kannattaa harkita osallistumista kurssille.
  • Kansalaisopisto suosittelee Koronavilkku –sovelluksen käyttöä opiston toiminnassa niin asiakkaille kuin opettajille ja henkilökunnalle. Lisätietoa Koronavilkku-sovelluksesta.