Ikäihmisten taidehappening huipentuu valokuvanäyttelyyn ja juhliin Toimintojentalolla

Kaksi henkilöä ottaa valokuvia hattupäisestä harmaahiuksisesta miehestä sillalla Törnävänsaaressa

Elämäni juhlat –valokuvanäyttelyn avajaisia juhlitaan Toimintojentalolla pe 1.4. Avajaiset ovat kuukauden mittaisen projektin loppuhuipennus. Työnimellä ”Vanhojen tanssit” toteutettuun taidehappeningiin on osallistunut parikymmentä Seinäjoen keskusta-alueella asuvaa ikäihmistä. Heille on tarjottu maaliskuun ajan mahdollisuus tavata toisiaan ja taiteilijoita taidetyöskentelyn merkeissä. Tapaamisia ja taidetyöpajoja on järjestetty ihmisten kotona sekä ryhmille Kotokammarilla sekä Lintuviidan taidepajalla. Osallistujat on tavoitettu Toimintojentalon ikäihmisten Toimivi-palvelun sekä Kotokammarin kautta. Valokuvanäyttelyn lisäksi toiminnasta julkaistaan making of-videoita, jotka ovat nähtävissä Seinäjoen kaupungin Youtube-kanavalla.

Projekti on soveltavan taiteen ammattilaisten Jonna Wikströmin, Pirre Toikkasen ja Paula Koivusen luotsaama. Se koostuu kolmesta osasta, jotka ovat työpajat, juhla ja näyttely. Tarinateatteria ja voimauttavaa valokuvaa yhdistävä projekti nostaa kotona asuvat seniorit päähenkilöiksi, joiden oma taide ja tekijyys ovat olennainen osa toimintaa. Tämä tulee esille sekä avajaisjuhlissa että valokuvanäyttelyssä.  Näyttelyn sisältönä on osallistujien elämän tärkeitä kuvia sekä projektin aikana otettuja uusia kuvia, joissa he ovat päähenkilöinä. Juhlien ohjelmassa on luvassa projektin päähenkilöiden musiikki- ja runoesityksiä sekä yleisön toiveesta esiintyy Murreankkuri Aino Mäki-Kaukola. Projekti on herättänyt suurta innostusta osallistujissa. Eräs päähenkilöistä oli kommentoinut tunnelmia ennen ensimmäisen työpajan alkua: ”Olen valmiina; hiukset kunnossa, kengät kiillotettu ja odottelen kuljetusta työpajaan.” Työpajan jälkeisiä tunnelmia kuvailtiin näin: ”Ihanaa toimintaa, nauru raikaa ja juttu luistaa hyvällä porukalla.”

Elämäni juhlat -valokuvanäyttely ripustetaan Toimintojentalon seinille ihailtavaksi koko huhtikuun ajaksi. Toimintojentalo on kaiken ikäisten kohtaamispaikka Seinäjoen Kasperissa. Toimintojentalon Toimivi –tukipalvelu sekä Kotokammarin toiminta tarjoaa ikäihmisille matalan kynnyksen apua ja mielen virkeyttä arkeen. ”Tämän projektin toiminta on sopinut erityisen hyvin meidän talon henkeen. Olemme erittäin onnellisia, että saamme tarjota tällaista toimintaa Toimivin ja Kotomakkarin asiakkaille ja tarjota aitiopaikan juhlille sekä valokuvanäyttelylle”, kertoo Toimintojentalon toiminnanjohtaja Kaija Kuusisto.

Työryhmän työskentelyn Seinäjoella on mahdollistanut Etsivän kulttuurisen vanhustyön ja kulttuurilähetetoiminnan -kehittämishanke, jossa Seinäjoen kaupungin kulttuuri- ja ikääntyvien palvelut on osatoteuttajana. Hanke kuuluu Taiteen edistämiskeskuksen koordinoimaan Kulttuurihyvinvointia ikäihmisille -hankekokonaisuuteen ja sen on rahoittanut Sosiaali- ja terveysministeriö osana Kansallisen ikäohjelman toimeenpanoa. Mukana yhteistyössä on ollut Toimintojentalon lisäksi Lintuviidan päiväkoti, joka on tarjonnut tilat työpajatoiminnalle.

Elämäni juhlat –näyttelyn avajaiset sekä juhlat Toimintojen talolla pe 1.4. klo 14.30-17. Ohjelmaa ja tarjoilua. Pukukoodi juhlava. Näyttely esillä Toimintojen talolla koko huhtikuun ajan. Projektin making of –videot nähtävissä Youtubessa. Linkki Reppumiehen päiväkirja – Mauri Pakka –videoon: https://youtu.be/WCuZCL6MG4w

Kokkoniemi Satu

ikääntyvien kulttuuritoiminnan koordinaattori , Kulttuuripalvelut