Toimintaohjeet koronavirustilanteessa

Jos epäilet koronavirus tartuntaa, ja sinulla on koronavirusinfektioon sopivia oireita (kuume, väsymys, nuha, yskä, kurkkukipu, hengenahdistus, lihaskivut, pahoinvointi, ripuli) tee testi verkossa Omaolo.fi ja tarvittaessa soita terveyskeskukseen.

Yhteydenoton voi myös ottaa sähköisesti Klinik-palvelun kautta.

Asiointi puhelimessa ja ajanvaraus

• Jos sinulla on syytä epäillä korona-tartuntaa, voit soittaa terveyskeskukseen tai terveyskeskuksen ollessa suljettuna päivystysapu puhelimeen.
  • Puhelimessa hoitajamme arvioi tilanteesi ja tekee tarvittaessa lähetteen testaukseen.
  • Ajanvaraus ja neuvonta:
    • ma-pe klo 8-15 06 425 8100 ja klo 15-18 06 425 5311
    • viikonloput ja juhlapyhät klo 10-17 06 425 5311
  • muina aikoina neuvonta päivystysapunumero 116 117

Näytteenotto

• Korona-testin tarpeen arvioi terveydenhuollon ammattilainen puhelimessa. Näytteenotto tapahtuu vain ajanvarauksella, yllä olevista numeroista.
  • Drive-in näytteenottopiste sijaitsee vanhassa terveyskeskuksessa osoitteessa Huhtalantie 10.
  • Paikalle tulee saapua sovittuna aikana omalla autolla, auton kyydissä, pyörällä tai jalkaisin. Julkisia kulkuneuvoja ei tule käyttää.
  • Koronavirustestiin hakeutuvien tulee käyttää maskia matkalla näytteenottoon ja ennen testituloksen valmistumista, jos on välttämätön syy liikkua kodin ulkopuolella.
  • Näyte otetaan nenänielun limakalvolta vanupuikolla.
  • Negatiivisesta tuloksesta lähetetään 1-2 vrk kuluttua näytteenotosta tieto tekstiviestillä.
  • Positiivisesta tuloksesta soitetaan.
  • Tulos on nähtävissä myös omakanta.fi heti sen valmistuttua.

Jos Koronavilkku vilkkuu?

Jos kännykän koronavilkku-sovellus hälyttää, kertoo se siitä, että olet mahdollisesti altistunut koronavirukselle. Sovellus antaa sinulle ohjeet.

• Jos sinulla on koronavirukseen viittaavia oireita, hakeudu testiin soittamalla terveyskeskuksen ajanvarausnumeroon.
  • Oireettomia henkilöitä ei automaattisesti testata. Noudata kuitenkin suurempaa varovaisuutta ja tarkkaile vointiasi.
    Oireettomat voivat soittaa ma-pe 06 415 4264 klo 9-15.

Miten koronavirusta ehkäistään?

• Virus voi tarttua lähikontaktissa pisaratartuntana yskiessä tai aivastaessa sekä käsien välityksellä. Vältä lähikontaktia muihin ihmisiin sillä suurin osa sairastuneista on oireettomia tai lieväoireisia.
  • Ensisijaisesti kannattaa huolehtia hyvästä käsihygieniasta. Pese käsiä vedellä ja saippualla ainakin 20 sekunnin ajan. Älä koskettele silmiä, nenää tai suuta. Käsidesiä kannattaa käyttää.
  • Jos aivastat tai yskit, suojaa kasvosi nenäliinalla ja heitä nenäliina roskiin. Jos sinulla ei ole nenäliinaa, yski paidan hihaan, älä käsiisi.
    Miten pesen kädet ja yskin oikein (THL)
  • Seinäjoella noudatetaan THL:n kasvomaskisuositusta.
  • Kasvomaskin asianmukainen käyttö voi vähentää koronavirustartuntoja estämällä pisaroiden leviämistä ympäristöön.

Mitä tarkoittaa karanteeni ja eristys?

Karanteeni on tartuntatautilain mukainen toimenpide, jolla voidaan hillitä tartuntatautien leviämistä. Karanteenilla tarkoitetaan terveen henkilön liikkumisvapauden rajoittamista, sillä osa infektiosairauksista voi tarttua jo ennen varsinaisten oireiden puhkeamista. Karanteenilla estetään mahdollisen tartunnan leviäminen muihin henkilöihin.

Karanteeniin asettaminen ei automaattisesti tarkoita, että olisit saanut tartunnan. Kyseessä on varotoimenpide, jolla rajoitetaan kulkemistasi, kunnes tiedetään, onko virukselle altistuminen aiheuttanut tartunnan. Perheessäsi voi siten olla tilanne, jossa vain yksi jäsen on karanteenissa. Muu perhe voi tuolloin toimia normaalisti.

Karanteenin ensimmäisinä ja viimeisenä päivinä sinulle soitetaan terveyskeskuksesta. Mikäli sinulle tulee oireita, voit olla yhteydessä terveyskeskuksen ajanvaraukseen.

Eristyksellä tarkoitetaan jo tartunnan saaneen potilaan eristämistä terveistä ihmisistä. Eristys voidaan toteuttaa sairaalassa tai kotona.

Jos sinut on määrätty eristykseen, vointiasi seurataan säännöllisillä puhelinsoitoilla (1-2 päivän välein). Mikäli sinulle tulee oireita, voit olla yhteydssä terveyskeskuksen ajanvaraukseen.

Tartuntatautilain (1227/2016) mukaan eristykseen tai karanteeniin voi asukkaita määrätä kunnan tai sairaanhoitopiirin tartuntataudeista vastaava lääkäri. Virallinen päätös karanteenista tai eristyksestä tulee sinulle erikseen postissa.

Mitä eristyksen ja karanteenin aikana saa tehdä ja mitä ei?

Kun sinut on määrätty karanteeniin tai eristykseen, sinun pitää pysytellä kotioloissa. Kotiin et saa kutsua vieraita etkä saa lähteä kyläilemään tuttavien luokse. Kauppaan, apteekkiin, terveysasemalle, työpaikalle, päiväkotiin, kouluun, kirjastoon, ravintolaan tai yleisötapahtumiin ei karanteenin aikana saa mennä.

Jos muut perheenjäsenesi eivät ole karanteenissa, he voivat toimia normaalisti eikä ohjeistus koske heitä.

Karanteenissa saa ulkoilla, kunhan ei ole lähikontaktissa toisten ihmisten kanssa. Pidä ulkonakin noin 2 metrin turvaväli muihin ihmisiin.

Usein kysyttyä koronaviruksesta

THL:n internet-sivuilta löytyy vastauksia kansalaisten usein esittämiin koronavirukseen liittyviin kysymyksiin:
Usein kysyttyä koronaviruksesta (THL)
THL seuraa ja arvioi tilannetta Euroopan tautivirasto ECDC:n ja Maailman terveysjärjestö WHO:n kanssa. Tarkempia tietoja löytyy THL:n sivuilta.

Sosiaali- ja terveysalan järjestöjen kattojärjestö Soste ry on koonnut intenetsivuilleen jäsenjärjestöjensä koronapalvelut.

Monikielisiä materiaaleja