Taidetta vanhaan keskuspesulaan Hanneksenrinteelle

Seinäjoen keskuspesula

Seinäjoen Keskuspesula Oy:n vanhaan rakennukseen Törnävälle (Hanneksenrinne 8) toteutetaan taidetta kesän 2021 aikana. Keskuspesulan toimitusjohtaja Mikko Tanhuamäki on toivonut pitkään tyhjillään olleelle, kaavamuutosta ja purkua odottavalle rakennukselle käyttöä. Pesularakennus soveltuu hienosti purkutaiteen alustaksi. Rakennuksen liepeillä kulkee päivittäin runsaasti sairaalanmäen asiakkaita ja henkilökuntaa.

Kuratoitu kutsutapahtuma

Taideprojekti toteutetaan kutsutapahtumana, jonka kuraattorina toimii pitkän linjan graffititaiteilija Tero Jussila. Mukana on seinäjokelaistaustaista graffitimaalareita ja kuvataiteilijoita. Kuraattori Tero Jussila on projektissa mukana myös maalarin roolissa. Jussila on jakanut maalauspintaa tekijöiden työskentelytavan mukaan, mutta muuten maalarit ovat saaneet vapaat kädet toteutuksen suhteen ”hyvän maun rajoissa”. Ideana on, että maalaukset sopivat katseltavaksi myös perheen pienimmille. Luvassa on hieno tyylien kirjo perinteisestä graffitimaalauksesta genren ulkopuolelta tulevaan tuoreeseen lähestymistapaan yhteensä 11:ltä maalarilta.

Maalaustyö alueella on jo alkanut ja pääsee kunnolla käyntiin juhannusviikolla. Silloin maalataan pesularakennuksen Hanneksenrinteen puoleista päätyä, joka on rakennuksen näkyvin paikka ohikulkijoille. Sääolosuhteet vaikuttavat työn etenemiseen.

Maalaustyön ollessa käynnissä liikkumista pesulan tontilla kehotetaan välttämään. Kokonaisuus on valmis heinäkuun puolivälin jälkeen, jolloin lopputulosta pääsee vapaasti katselemaan.

Sen jälkeen maalaukset ovat nähtävillä kesän ajan päivittäin klo 8-21.

Maalaaminen alueella on luvanvaraista ja rajoitettu tapahtumaan kutsutuille maalareille. Pesularakennuksen alueella on valvonta.

Kuraattori Tero Jussila ohjaa alueella lyhyitä taidekierroksia perjantaina 23.7. tasatunnein aikavälillä 10-14.

Taideprojektin aihetunniste on #seinäjoentaidepesula

Lisätiedot: