Sahannevan taidereitin julkistamistilaisuus la 3.10.

Seinäjoen taidehallin logo

Tervetuloa Seinäjoen taidehallille keskustelemaan luonnonsuojelusta, taiteen ja luonnon vuorovaikutuksesta sekä Sahannevalle taidereitin avajaistilaisuuteen lauantaina 3.10. klo 11.00-17.00. Seinäjoen taidehalli sekä Suomen luonnonsuojeluliiton Pohjanmaan piiri ry ovat olleet yhdessä taiteilija Reetta Partasen kanssa perustamassa Sahannevan suoalueelle viidestä teoksesta koostuvaa Kutsuvieraat –taidereittiä.

Luonnon ja taiteen erilaiset yhteydet

Mikko Heikinpoika avaa ohjelmakokonaisuuden esiintymällä Äärellä ravintolassa, jossa on saatavilla lauantaisin brunssi. Seinäjoen taidehallin ohjelmassa on opastettu näyttelykierros Per Svensson – Alchemy – The All Seeing Eye –näyttelyyn, joka sisällöllisesti ammentaa rikkaasta vuoropuhelusta luonnonilmiöiden havainnoinnin ja elämän mysteerien pohtimisen välillä.

Taiteilija Mari Keski-Korsun performanssi Vintillä. Akantupakilla on osallistava, performatiivinen rituaali, jossa tutustutaan siankärsämöön eri tavoin mm. jalkakylvyn, vesikehollisuuden ja meditaation kautta.

Lisäksi Taidehallilla järjestetään paneelikeskustelu ”Taiteen ja luonnon vuorovaikutus”, jossa keskustellaan taiteen ja luonnon yhteydestä, taiteen ekologisuudesta sekä sen mahdollisuuksista vaikuttaa luonnonsuojeluun ja luontosuhteeseen. Paneeli on osa taiteilija Reetta Partasen julkisen taideteoksen Kutsuvieraat julkistamisohjelmaa. Kutsuvieraat koostuu useista eri luonnonmateriaaleista tehdyistä veistoksista, jotka tulevat ajan saatossa maatumaan osaksi luontoa. Paneelissa keskustelijoina ovat biotaiteen läänintaiteilija, Antti Tenetz ja Biotaiteen seuran Solu gallerian tuottaja, taiteilija Mari Keski-Korsu, SLL Pohjanmaan piirin puheenjohtaja Hannu Saari sekä taiteilija Reetta Partanen. Paneelia johdattelee Reetta Partanen.

Ilmoittaudu tilaisuuteen tämän linkin kautta.

Taidehallin ohjelman jälkeen siirrytään Sahannevan suolle suojelualueen suojelupäätöksen sekä Taidereitin julkistamistilaisuuteen.

Tapahtumassa esiintyy muusikko Mikko Heikinpoika, jonka musiikissa orgaaninen ja alkukantainen yhdistyy uuden teknologian tuomiin mahdollisuuksiin.

Anttila Pii

taidetuottaja , Taidehalli