Radikaalia valoa & leikkisää nykytekstiilitaidetta

Seinäjoen taidehallin rouhean betoninen Halli muuntuu norjalaistaiteilija Anne Katrine Senstadin käsissä valkoisen valon täyttämäksi, kaikkia aisteja koskettavaksi tilaksi. Radical Light – Elements VI on kokonaisvaltainen valo- ja ääni-installaatio, joka tutkii tilan havaitsemista, valoa, väriä ja ääntä tiedollisen järjestelmämme kautta. Kokemukselliseen näyttelyyn liittyy arvostetun säveltäjän JG Thirlwellin ääretön äänisävellys.

Anne Katrine Senstadin (NO/US) taiteellinen tuotanto liikkuu installaatioiden, valokuvan, videon, neonvaloveistosten, immersiivisyyden ja paikkasidonnaisen taiteen alueilla. Hänen teoksiaan on ollut esillä Centre Pompidoussa Pariisissa, Haus Der Kultur Der Weltissä Berliinissä, Beirutin taidekeskuksessa sekä useissa muissa näyttelytiloissa ympäri maailman. Tallinnalaisen Kai Art Centerin kanssa toteutettava Radical Light – Elements VI on Senstadin ensimmäinen näyttely Suomessa. Näyttelyn toteutumisen on mahdollistanut Taiteen edistämiskeskus ja yhteistyössä on Norjan Suomen suurlähetystö.

Kolmannen kerroksen Vintti –näyttelytilassa nähtävä PISTO. on viiden nuoren suomalaisen nykytaiteilijan yhteisnäyttely. Seinäjoen taidehallin ohjelmatiimi on kuratoinut näyttelyyn nuoria tekijöitä, joita yhdistää tekstiili tekniikkana ja materiaalina. Mukana ovat Anni Haunia, Erika Hirsimäki, Ilai Elias Lehto, Ninni Luhtasaari ja Anna-Karoliina Vainio. Tekniikan lisäksi taiteilijoita yhdistää leikkisyys ja toisaalta kantaa ottava asenne, sekä perinteiseksi mielletyn tekniikan käyttäminen ja soveltaminen uudella tavalla. Näyttely käy vuoropuhelua näyttelytilan kanssa: Taide- ja kulttuurikeskus Kalevan Navetassa toimi sata vuotta sitten tekstiilituotteita valmistava verkatehdas.

Näyttelyt avataan keskiviikkona 16.6.21. Avajaispäivänä on avoimet ovet näyttelyihin klo 17-20. Avajaisohjelmassa Hugo-salissa klo 18 on avajaispuhe sekä taiteilijoiden haastattelut. Iltaa voi jatkaa Pintandwefall-keikalla klo 20 (yht.työssä Selmu ry:n kanssa, liput erikseen tiketti.fi). Pisto-taiteilija Ninni Luhtasaari soittaa bändissä. Avoimiin avajaisiin ilmoittaudutaan etukäteen lomakkeella täällä.

Lisätietoa näyttelyistä Seinäjoen taidehallin nettisivuilta.

Karimäki-Nuutinen Sanna

taidekuraattori, opintovapaalla , Taidehalli