Lähikset tutummaksi – harrastuksia ja tapahtumia lähikirjastoissa

Kori, jossa on villasukkia ja lapasia.

Lähikset tutummaksi -hanke on Seinäjoen lähikirjastojen, Nurmon, Ylistaron, Peräseinäjoen ja Kyrkkärin, yhteinen AVI:n rahoittama hanke. Hankkeen aikana halutaan tuoda lähikirjastojen palveluita, uusia tiloja ja omatoimikirjastoja paremmin asukkaiden tietoon. Kirjasto haluaa tarjota laadukasta tapahtumatoimintaa ja saada liikkeelle asiakkaita mahdollisimman laajasti myös alue- ja kuntarajojen yli. Tapahtumien lisäksi lähikirjastojen alueiden harrastusmahdollisuuksia halutaan lisätä. Asukkaiden harrastustoiveita selvitettiin kyselyllä alkuvuodesta 2021, ja näitä toiveita kirjastoissa pyritään hankkeen aikana toteuttamaan.

Kirjailijakiertue

Hankkeen tapahtumatoiminta tarjoaa marraskuussa nimekkään kirjailijavieraskiertueen. Jokaisessa lähikirjastossa vierailee tunnettu kirjailija, ja vierailut striimataan niin että niitä voi seurata myös kotoa käsin. Kiertueella ovat:

• ti 8.11. klo 17.30 Raija Oranen Peräseinäjoen kirjastossa
  • ke 9.11. klo 17.00 Paula Havaste Kyrkkärin kirjastossa
  • ti 15.11. klo 17.30 Christian Rönnbacka Nurmon kirjastossa
  • ti 22.11. klo 17.30 Leena Lehtolainen Ylistaron kirjastossa

Harrastustoiminta

Käsityöt olivat kyselyssä erittäin toivottu harrastus, ja erilaisia kursseja on suunniteltu toiveiden mukaisesti jokaiseen kirjastoon. Nurmon kirjastossa esimerkiksi kässähuonetta pääsee kokeilemaan pehmolelujen ompelukurssilla. Villasukkien kutomista, isoäidin neliöiden virkkaamista ja makrameen solmeilua voi opetella eri kirjastoissa. Kyrkkärin kirjastossa on tarjolla myös valokuvausta valokuva-runopajassa.

Lapsille on askartelukurssi Nurmossa ja sirkuspaja Ylistarossa. Lapsille suunnattua harrastustoimintaa toivottiin asiakaskyselyssä vähemmän kuin aikuisten toimintaa, mutta sitä on kuitenkin tarkoitus järjestää vielä lisää.

Tapahtuma- ja harrastustoiminta on maksutonta. Osa käsityökurssien materiaaleista on maksuttomia, mutta esimerkiksi virkkaus- ja neulomiskursseilla sekä tuunauspajassa pitää olla omat materiaalit mukana.

Harrastustoiminta jatkuu vielä kevätpuolella 2023. Toivottu on ainakin lisää käsityökursseja, pelikerhoa ja sukututkimuskurssia. Muutakin harrastustoimintaa voidaan vielä järjestää asukkaiden toiveita kuunnellen. Lisäksi keväälle on suunnitteilla kaikkiin kirjastoihin isommat tapahtumapäivät.

Lähikirjastojen harrastustoimintapäivät

Kyrkkärin kirjasto