Lähikset lähemmäs -tapahtumat Seinäjoen lähikirjastoissa toukokuussa

Seinäjoen lähikirjastoissa Nurmossa, Ylistarossa ja Peräseinäjoella järjestetään toukokuussa monipuolinen tapahtumakiertue. Tapahtumat toteutetaan eri päivinä ja niiden sisällöt ovat erilaiset, joten on mahdollista osallistua vaikka kaikkiin tapahtumiin. Tapahtumat on suunnattu koko perheelle ja ne ovat maksuttomia.

Nurmon kirjasto

Tapahtumakiertueen aloittaa Nurmon kirjasto. Kirjaston tiloissa on päivän aikana tarjoilua ja lapsille suunnattua askartelua sekä tietokilpailurata. Nurmon tapahtumassa on kaksi esiintyjää, lapsille ja aikuisille. Nukketeatteri Pikku Aasin Kaikki yhdessä metsään -esityksessä luonto on puhjennut kukkaan, kevään tuoksu leviää ympäri metsää ja metsän eläimet haluavat yhdessä auttaa avun tarpeessa olevia. Aikuisille on suunnattu psykologi Leea Mattilan luento Näin opit ymmärtämään lapsesi mieltä. Televisiostakin tutun Mattilan erikoistumisalueita ovat lapsi-vanhempi-suhde, vuorovaikutus ja vanhemmuus. Luennolle ovat tervetulleita kaikki vanhemmat, isovanhemmat ja lasten kasvatuksesta ja kehityksestä kiinnostuneet.

Nurmon kirjasto, Nurmontie 7
La 14.5. klo 10–15
Kaikki yhdessä metsään -esitys klo 11
Näin opit ymmärtämään lapsesi mieltä -luento klo 13

Ylistaron kirjasto

Ylistaron tapahtumapäivän teema on yhteisöllisyydestä voimaa. Paikalliset ja alueelliset yhdistys- ja seuratoimijat esittelevät järjestömarkkinoilla toimintaansa eri tavoilla ja ohjelmanumeroilla. Päivässä on lisäksi kaksi esiintyjää. Draamapurkin lapsille suunnattu Matkoja aurinkoon! on hauska ja iloinen katsojia osallistava esitys, joka sisältää pieniä matkakertomuksia sieltä ja täältä. Iltapäivän taikashowssa esiintyy taikuri Hannu Juntunen, joka on voittanut taikuuden euroopanmestaruushopeaa vuonna 2021 ja hän on myös kaksinkertainen näyttämötaikuuden Pohjoismaiden mestari. Hän on erikoistunut sorminäppäryyteen ja käsien hallintaan perustuvaan taikuuteen, eli esimerkiksi pallot ja pelikortit katoavat ja ilmestyvät taianomaisesti.

Ylistaron monipalvelukirjasto, Kaukolanraitti 5
La 21.5. klo 10–15
Matkalla aurinkoon! -esitys klo 11
Taikuri Hannu Juntunen esiintyy klo 13.30

Peräseinäjoen kirjasto

Peräseinäjoella järjestetään koko perheen kylätapahtuma, joka jatkaa yhteisöllisyydestä voimaa -teemalla. Päivän aikana saa tutustua yhdistysten, järjestöjen ja seurojen esittelypisteisiin kirjastossa ja ulkona kirjaston läheisyydessä. Mukana olevilla toimijoilla on myös ohjelmaa, ja erilaisia esityksiä nähdään päivän aikana. Päivän pääesiintyjänä on stand up -koomikko Mikko Vaismaa. Vaismaa on improvisoinnin mestari ja terävä koomikko, joka kohtaa ja yllättää yleisönsä. Hänen tavoitteenaan on älykäs, inhimillinen ja hyväntahtoinen huumori, jossa ei käytetä voimasanoja tai ylimääräisiä temppuja.

Peräseinäjoen monipalvelukirjasto, Keikulinkuja 2
Su 22.5. klo 10–15
Mikko Vaismaa esiintyy klo 14

Kiertue on osa Aluehallintoviraston rahoittamaa Lähikset lähemmäs -hanketta, jonka tarkoituksena on tarjota alueiden asukkaille kiinnostavaa ohjelmaa, mutta houkutella myös muualta tulevia lähikirjastojen alueille tutustumaan ja viihtymään. Tapahtumat siirrettiin koronarajoitusten takia viime elokuulta pidettäväksi keväällä.

Mia Penttala-Salli
Seinäjoen kaupunginkirjaston lähipalvelujohtaja