Lähde ARMAS-festivaaleille yksin, porukalla tai Kulttuurikaverin kanssa!

Cityhirvi Kalevankadulla

Neljättä kertaa Seinäjoella järjestettävä ikääntyneiden kulttuurifestivaali ARMAS juhlistaa ikääntymistä ja kulttuuria monipuolisen ohjelman merkeissä 1.-14.10. Lokakuun ensimmäisellä viikolla juhlitaan ARMAS-festivaalin avajaisia ja toisella viikolla ohjelma jatkuu myös Vanhustenviikon merkeissä.

ARMAS-festivaalin monipuolinen ohjelma tarjoaa kulttuurielämyksiä ja -hyvinvointia. Ohjelma alkaa festivaalin lähtölaukauksella 1.10. klo 13 taide- ja kulttuurikeskus Kalevan Navetassa näyttelijä Eija-Irmeli Lahden johdolla. Samalla halukkaat pääsevät tutustumaan Kalevan Navetan tiloihin talokierroksella. Festivaalin aikana erityisesti paikalliset kirjastot pursuavat ohjelmaa digiopastuksista aina kirjailijavierailuihin asti.

Koronaepidemia on mietityttänyt järjestäjiä tänä vuonna, koska festivaalin kohderyhmä kuuluu pääosin taudin riskiryhmään. Moni ideoitu ohjelma jääkin rajoituksien takia järjestämättä. Tilanne on kuitenkin poikinut myös uusia toimintamuotoja.

”Olemme pohtineet paljon, miten järjestämme ohjelmaa järkevästi ja turvallisesti. Kalevan Navetan väljät tilat mahdollistavat yleisötilaisuuksien järjestämisen ja Hugo-salin kapasiteettia on pienennetty turvavälien säilyttämiseksi. Erityisesti kirjastoilla on hyvät käytännöt toteuttaa ohjelmaa turvallisesti tänäkin aikana ja kirjastoissa meillä onkin tänä vuonna valtavasti ohjelmaa. Kokeilemme myös parvekekonserteista syksyistä versiota järjestämällä taloyhtiön kerhotiloissa asukkaille minikonsertteja, joissa on kerrallaan vain muutama kuuntelija.”

Festivaalin tuottaja, kulttuuriohjaaja Jenni Lalli

Useita festivaalin sisältöjä toteutetaan myös streamattuna, joten ohjelmaan voi osallistua myös omalta kotisohvalta käsin. Esimerkiksi festivaalin lähtölaukaus on katsottavissa netin välityksellä. Myös museokierrokselle pääsee virtuaalisesti. Osallistumislinkit löytyvät ARMAS-festivaalin nettisivuilta seinajoki.fi/armasfestivaali, sekä Facebookista ARMAS-festivaali Seinäjoella 2020.

Tänä vuonna Armas-festivaalilla nautitaan myös ulkoilmasta Seinäjoen museoiden opastetulla museokierroksella Törnävän alueella sekä taidekävelyillä.

”Koronakevään aikana saimme Taidehallin julkisen taiteen koordinaattorin kanssa idean hyödyntää kaupungin julkista taidetta. Ulko-ohjelma on varmasti turvallisin mahdollinen tapa tällä hetkellä järjestää tapahtumia, vielä kun huolehditaan turvaväleistä”

ikääntyneiden kulttuuritoiminnan koordinaattori Satu Kokkoniemi.

Kulttuurikaverista seuraa tapahtumiin

Mikäli yksin lähteminen tuntuu hankalalta tai jännittävältä, voi pyytää seuraa Järjestötalon Kulttuurikavereista. Kulttuurikaveri on koulutettu vapaaehtoinen, joka lähtee seuraksi kulttuuritapahtumiin ja avustaa tapahtumassa liikkumisessa. Kulttuurikavereista voi myös vinkata läheiselle tai tuttavalle, joka saattaisi hyötyä seurasta ja avusta kulttuuritapahtumissa.

Lisätietoa Kulttuurikaveri-toiminnasta:
Anne Sironen
Tukihenkilövälitys, Yhteisöjen yhdistys ry / Järjestötalo
anne.sironen@jtalo.fi
0400 545 760

Lisätietoa ARMAS-festivaalista:
Jenni Lalli
Kulttuuriohjaaja
jenni.lalli@seinajoki.fi

Festivaalin ohjelma:
www.seinajoki.fi/armasfestivaali
Facebook-tapahtuma
ARMAS-festivaalin ohjelmaa koordinoi Seinäjoen kaupungin kulttuuri- ja ikääntyvien palvelut.