”Kivoja leikkivempaimia”

Tyrskyissä hyppivät delfiinit, kahden istuttava, miksei neljästäänkin kiikuttava keinulauta, hiekassa vaappuvat ja pyörivät kupit…siinä vain muutama maistiainen kiinteistä, uusista leikkikalusteista, jota Peräseinäjoen Kalajärven kesä lapsille tarjoilee. Vanhat tutut, edellisiltä kesiltä tutut lelut ovat nekin paikoillaan, putsattuina ja puunattuina talven jäljiltä.

Kolmivuotias Emmi ei menoa arastellut, vaan kiipesi vikkelästi uuden, käärmettä muistuttavan, rannan hiekalle istutetun leikkikäärmeen kyytiin. Korkeuksiin kurottava, ammottava ja avonainen kita terävine hampaineen ei neitoa pelottanut.

-Kiva on, tyttö tokaisi jämäkästi ja jatkoi leikkivempaimen kyydissä keikkumista tyytyväisenä, väistäen tyylikkäästi lisäkommenttien antamisen.

Uusi kuntoilukenttä

Täysin uusi palvelumuoto Kalajärvellä on uusi kuntoilukenttä. Eri lihasryhmille tarkoitetut kuntoilulaitteet kiinnostavat aikuisten lisäksi myös lapsia ja nuoria.

-Huhhuh, tokaisee Werneri,8 v. Onpa rankkaa.

Ei ihme, sillä helle paahtaa pilvettömältä taivaalta mittareihin reilusti yli 30 astetta. Pojalle liian suuri kuntopyörän tapainen laittanee aikuisenkin ihmisen puhaltamaan huolella, sen verran raskasrakenteinen laite on. Pysyvää laatua kestävyydeltään, sillä ilkivallan harrastajat eivät Kalajärvellä viihdy.

Tyttökolmikko Amilia 12 v. Linne 8 v. ja kymmenvuotias Lumia keikkuvat jalkoja vahvistavan laitteen päällä. Uuden uutukaiseen laitteeseen tulee tutustua huolella ja kolmikko alkaa tutkia sen kyljessä olevaa ohjetarraa laitteen toiminnasta.

Karavaanarilla on aina kaveri

Valtakunnallista huomiota ja kiitosta saanut varsinainen matkailualue on vakuuttava kokonaisuus. Aiheetta aluetta ei ole valittu neljästi vuoden karavaanialueeksi. Viimeisin huomionosoituksista on vuodelta 2008.

-Alueeseen on panostettu ja panostetaan koko ajan, sanoo työpäällikkö Hannu Ilomäki Seinäjoen kaupunkiympäristön toimialan edustajana.
Ilomäki kertoo, että alue on ollut vuokralla Seinäjoen Seudun Matkailuvaunuyhdistys SF-Caravan ry:lle vuodesta 1985.

-Yhdistys kunnostaa aluetta koko ajan hiljalleen. Työn tulokset todella näkyvät täällä, Ilomäki kehaisee.

Huoltorakennuksia, kuten suihkuja ja saunoja on moneen makuun. Ruuanlaitto, tiskaaminen ja pyykinpesu hoituvat myös, mikäli käyttäjä niin haluaa.

Kehitys jatkuu

Ilomäki on työnsä puolesta ollut näkemässä vuosikymmeniä kestäneen kehityksen.

-Koko ajan kohennetaan olemassa olevaa ja suunnitellaan uutta, resurssien mukaisesti niin me kaupungin edustajat, kuin alueen vuokranneet karavaanaritkin.

Majoitusmahdollisuuksia Kalajärvellä on moneen makuun; karavaanarialueella, mökkimajoituksessa tai telttaillen.

Kalajärven muusta palvelutarjonnasta voi mainita mm. vesiliukumäen, tenniskentät ja luontopolut. Ravintolassa saa paitsi ruokaa, myös halutessaan liikuntaa tanssin muodossa.

Luonnollisesti korona mullisti Kalajärven ohjelmatarjonnan tältä kesältä tyystin.

Teksti ja kuvat
Tiina Rantahalvari, kaupunkiympäristön toimiala

Emmiä ei hirvittänyt kieppuvan käärmeen kita.
Arvaiskohan tuohon mennä kyytiin?
Werneri uskaltautui kokeilemaan uutta jättiläisen kuntopyörää.
Muutamat karavaanarit ovat rakentaneet vakipaikkansa omannäköisekseen.
Kansainvälinen tunnelma!
Turhapuroksi nimetty joki on viihtyisä lisä Kalajärven tarjonnassa.