Kirjastot avattiin 1.6.

Seinäjoen kaupunginkirjaston toimipisteet avattiin 1.6. reilun kahden kuukauden kiinniolon jälkeen. Kirjastotilat avataan asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuus huomioiden. Lainauspalvelut, lehtisalit, varattavat tilat ja asiakastietokoneet ovat jälleen käytössä. Kirjastoautot lähtevät reiteilleen ja Ylistaron kirjaston omatoimiaika palaa käyttöön.

Palvelut

Lehtisalit avataan, aineistoa pääsee selaamaan hyllyille, asiakastietokoneet, tulostaminen, kopiointi ja skannaaminen ovat käytettävissä. Lainauspalvelut ovat käytössä ja kirjastoon voi tulla viettämään aikaa. Pääkirjaston kahvila Opus avautuu porrastetusti. Jos kirjastokäyntinsä haluaa edelleen pitää lyhyenä, aineistoa voi varata etukäteen ja myös kirjakasseja kootaan etukäteistilausten perusteella. Kirjakasseja voi tilata myös kirjastoautoista. Pääkirjastosta voi lisäksi lainata yllätyskasseja. Suosittelemme verkko- ja korttimaksuja.

Siirrymme pienin askelin kohti normaalia, joten joitain palveluita rajoitetaan turvallisuussyistä toistaiseksi: Varattavien asiakastietokoneiden päiväkohtaista käyttöaikaa lyhennetään, sillä koneita on käytössä vähemmän. Lukupaikkoja vähennetään. Yhteiskäytössä olevat lautapelit ja lelut eivät ole toistaiseksi käytettävissä. Pääkirjaston pelikonsoli xBoxilla ei voi pelata ja Piilomaan satuhuone on suljettu.

Varattavat tilat

Kirjastojen varattavat tilat ovat taas käytössä. Tilojen henkilömääriä kuitenkin rajataan ja lisäksi kirjastojen tutkijanhuoneissa ja pääkirjaston soittohuone Pommarissa ja Apila-verstaassa voi olla samaan aikaan paikalla vain samaan seurueeseen kuuluvia henkilöitä.

Henkilökohtaiset opastukset

Henkilökohtaisia digiopastusaikoja ei voi varata aikana, vaan opastusta annetaan toistaiseksi etäpalveluna. Tuuppari-toimintaa ei ole kesän aikana. Digitointi-ja mikrofilmilaitteiden ja Apila-verstaan laitteiden käyttöön ei anneta opastusta kesän aikana.

Turvallisuus

Huolehdimme asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuudesta. Asiakkaita pyydetään huomioimaan turvaväli muihin asiakkaisiin ja henkilökuntaan. Turvavälien toteutumiseksi lukupaikkoja ja tuoleja on vähennetty. Kirjastokäynnillä on myös tärkeää huolehtia hyvästä käsihygieniasta pesemällä tai desinfioimalla kädet. Asiakkaita pyydetään puhdistamaan tietokoneiden näppäimistöt ja hiiret käytön jälkeen. Automaattien kosketusnäytöt puhdistetaan säännöllisesti ja tilojen siivousta on tehostettu THL:n ohjeiden mukaisesti.

Kirjastojen ja kirjastoautojen asiakasmääriä saatetaan ruuhkatilanteissa joutua rajaamaan, jos turvavälit eivät toteudu. Kirjastoon ei saa tulla, jos kärsii hengitystieoireista.

Noudatamme Aluehallintoviraston ja kaupungin terveysviranomaisen suosituksia. Kirjaston palvelutarjontaa tai aukioloaikoja saatetaan joutua muuttamaan viranomaisten suositusten muuttuessa.

Aukioloajat

Kesän aukioloajat ovat voimassa 1.6.–31.8. pääkirjastossa, Nurmon kirjastossa, Peräseinäjoen ja Ylistaron monipalvelukirjastoissa sekä Keski-Nurmon kombikirjastossa. Törnävän kirjaston aukioloajat eivät muutu kesäksi. Kirjastoautot ajavat vain iltareitit 1.6.–16.8., aikataulut Passarissa

Kesän aukioloajat

Riskiryhmien palveluajat:
pääkirjasto: ma–pe klo 10–11
Nurmon, Peräseinäjoen ja Ylistaron kirjastot: sopimuksen mukaan, ota yhteyttä kirjastoon