Kirjastopalvelut toukokuun aikana

Hallituksen linjauksen mukaan kirjastot voidaan avata asteittain ja hallitusti 1.6. Jo sitä ennen aineiston uloslainaus on sallittua. Seinäjoen kirjastoissa varausten noutopisteet avattiin 11.5.

Tälle sivulle päivitetään tietoa poikkeusajan palveluista, tiedotetta on päivitetty 14.5.

Varausten noutaminen

Kirjastotiloja ei vielä avata kokonaan, vaan lainaus tapahtuu noutopisteessä. Asiakkaat voivat lainata varattua aineistoa. Suosittelemme kirjojen ja muun aineiston varaamista etukäteen. Varauksia voi tehdä verkkokirjastossa, puhelimitse tai sähköpostilla. Varauksia voi tehdä myös tiskillä. Sanoma- ja aikakauslehtiä voi myös lainata, myös uusimpia numeroita. Sanomalehdet palautetaan seuraavana päivänä. Kirjastoauton asiakkaat voivat pyytää varauksensa siirtoa pääkirjastolle tai noutaa varauksensa 1.6. alkaen kirjastoautosta.

Palautuksia voi jättää kaikkiin kirjastoihin. Ne käsitellään viimeistään seuraavana arkipäivänä.

Kirjastojen muut tilat ja palvelut ovat suljettuina eli oleskelu kirjastossa ei ole vielä sallittua, lehtisalit ovat suljettuja eivätkä asiakastietokoneet ole käytössä. Ylistaron monipalvelukirjaston omatoimiaika ei ole vielä käytössä, eivätkä kirjastoautot liikennöi. Näitä palveluita päästään avaamaan vähitellen 1.6. alkaen. Seutukuljetukset Eepos-kirjastojen välillä alkavat vkolla 21.

Huolehdimme asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuudesta

Kun tulet noutamaan varauksia, huomioi turvaväli henkilökuntaan ja muihin asiakkaisiin. Älä saavu hakemaan varauksia, jos sinulla on hengitystieoireita. Noudata hygieniaohjeita. Suosittelemme kortti- ja verkkomaksuja.

Noutopisteiden aukioloajat

pääkirjasto ma–pe 10–19, la 10–15 (riskiryhmille 9-10)
Nurmo ma–to 12–19, pe 10–17, la 10–15 (riskiryhmille 9-10)
Peräseinäjoki ma–pe 12–19, la 10–15 (riskiryhmille 9-10)
Törnävä ma, ke, to 8.30–15.30, ti 8.30–16.30, pe 8.30–14.00
Ylistaro ma–to 12–19, pe 10–17 (riskiryhmille 9-10) Huom. Omatoimiaika ei ole käytössä.

Riskiryhmille on omat asiointitunnit arkisin klo 9–10 (ei Törnävän kirjastossa) ja lisäksi pääkirjastossa, Nurmon ja Peräseinäjoen kirjastoissa lauantaisin klo 9–10.

Helatorstaina 21.5. uloslainausta ei ole ja ke 20.5. noutopisteet suljetaan aaton aukiolojen mukaisesti.

Lainojen eräpäivät ja maksut

Lainojen eräpäivät on siirretty sulun jälkeiselle ajalle. Asiakkaille ei kerry poikkeusajalta myöhästymismaksuja eikä noutamattoman varauksen maksuja. E-kirjoissa ja e-äänikirjoissa laina-ajat pysyvät ennallaan.

Yhteydenotot ja verkossa toimivat palvelut

Kirjasto palvelee verkossa, puhelimitse, sähköpostilla, chatissa ja somessa. Jos haluat kysyä lainoistasi tai tarvitset apua verkkoaineistojen käytössä tai tunnukset niiden käyttöön, ole yhteydessä kirjastoon. Chatissa on päivystys arkisin klo 12–16.
Kysy kirjastonhoitajalta -palvelu

Digiopastusta etänä

Kirjaston digiopastajat auttavat poikkeusaikana etänä. Voit saada apua erilaisten laitteiden, ohjelmien ja verkkopalveluiden käytössä. Lisätietoja ja digiopastajien yhteystiedot.

Verkkoaineiston vinkkaus

Avasimme kokeiluun ihan uuden palvelun, jonka kautta voit pyytää itsellesi vinkkejä mielenkiintoisesta verkkoaineistosta. Kerro meille toiveesi täyttämällä lomake. Lähetämme sinulle muutaman arkipäivän kuluessa 5-10 verkossa olevaa aineistovinkkiä. Vinkit voivat olla esim. blogeja, podcasteja, pelejä, kielikursseja ja muuta mielenkiintoista toiveittesi mukaan. Palvelu on tarkoitettu seinäjokisille.

Somekanavat

Kirjaston Facebook- ja Instagram-tilit kannattaa ottaa seurantaan. Saat sitä kautta tietoa ja vinkkejä kirjaston käyttöön. Somekanavat

Kirjastokortilla käytettävät e-aineistot:

Ellibsin e-kirjat ja e-äänikirjat, joita voit käyttää myös lataamalla Ellibs-sovelluksen omasta sovelluskaupasta.
Ohjeita e-kirjojen lainaamiseen ja sovelluksen lataamiseen

Naxos Spoken Word Libraryn äänikirjat eri aiheista neljällä kielellä (englanti, saksa, ranska, portugali, espanja). Palveluun voi olla yhtä aikaa kirjautuneena kuusi käyttäjää. Äänikirjoja voi kuunnella selaimessa tai ladata palvelun oman sovelluksen.

Rockwayn musiikkikurssit
Opettele laulua ja soittoa verkkokurssilla. Kursseja pääsee käyttämään kirjastokortin numerolla ja pin-koodilla.

Naxos-musiikkipalvelut
Naxos Music Library – Kuuntelupalvelussa on mm. klassista, elokuvamusiikkia, bluesia, maailmanmusiikkia. Palveluun voi kirjautua Eepos-kirjastojen korteilla ja sinne voi olla yhtä aikaa kirjautuneena kahdeksan käyttäjää. Musiikkia voi kuunnella selaimen kautta tai erillisellä sovelluksella.
Naxos Music Library Jazz – Jazziin keskittyvässä kuuntelupalvelussa on yli 190 000 kappaletta. Palveluun voi kirjautua Eepos-kirjastojen korteilla ja sinne voi olla yhtä aikaa kirjautuneena kaksi käyttäjää. Musiikkia voi kuunnella selaimen kautta tai erillisellä sovelluksella.
Osoitteet ja ohjeet käyttöön

Kirjastokino
Katsele elokuvia, sarjoja ja dokumentteja. Kirjautumiseen tarvitset Eepos-kirjastokortin numeron ja pin-koodin. Palvelu toimii kaikissa uusimmissa selaimissa ja sitä voi käyttää tietokoneella ja mobiililaitteilla.

Lisää vinkkejä verkkoaineistoista https://kirjasto.seinajoki.fi/kokoelmat/e-aineistot/vinkkeja-verkkoaineistoista/

Kirjastot kokoavat kirjakasseja toukokuun ajan

Kirjakasseja kerätään pääkirjastossa, Nurmon, Peräseinäjoen ja Ylistaron kirjastoissa. Aikuisten kirjoja ja muuta aineistoa keräämme valmiiksi 10 kappaletta/lainauskerta. Lasten kirjakassissa voi olla enemmän materiaalia. Tilauksen yhteydessä asiakas kertoo toiveensa kirjakassin sisällöstä, esimerkiksi mistä aiheesta lukemista toivoo. Kassiin voidaan myös kerätä elokuvia, äänikirjoja tai lehtiä. Lasten kirjakassitilauksen yhteydessä on hyvä kertoa aihetoiveen lisäksi, halutaanko esimerkiksi helppolukuisia tai tavutettuja kirjoja. Lasten kassiin voidaan myös koota sarjakuvia, äänikirjoja tai elokuvia.

Kirjastosta ilmoitetaan, kun aineisto on valmis noudettavaksi. Tilauksen yhteydessä tarvitaan asiakkaan kirjastokortin numero ja yhteystiedot.

Pääkirjasto
neuvonta p. 06 416 2317 (kirjat, äänikirjat ja lehdet)
musiikkiosasto p. 06 416 2429 (elokuvat ja musiikki)
kirjasto(a)seinajoki.fi