Erasmus+ liikkuuvuudella monipuolisuutta kansalaisopiston kurssitarjontaan!

Seinäjoen kansalaisopistolla on meneillään jo toinen Erasmus+ liikkuvuushanke, jossa mahdollistetaan 11 kansalaisopiston työntekijälle viikon mittainen oppimismatka ulkomaille. ”Uskomme, että kansainvälisellä yhteistyöllä sekä ajatusten ja kokemusten vaihdolla on merkittävä osuus tulevaisuudessa opistotoiminnan kehittämisessä” -hankkeen koordinaattori Anna Pellikka kertoo.

Ensimmäisenä Erasmus+ liikkuvuuteen lähti pitkäaikainen tuntiopettajamme Sonya, joka tutustui Job Shadowing -tyylillä eri hyvinvointikeskuksiin etsien uusia tuulia kansalaisopiston liikunnan kurssitarjontaan! Alla Sonyan ajatuksia Job Shadowing -liikkuvuudesta.

Erasmus+ Job Shadowing -matka Kreetan saarelle on ollut todella antoisa! Täällä on valtavan kattava tarjonta joogaa ja pilatesta. Uusia ideoita pistetty itämään ja vihko piirretty täyteen erilaisia tikku-ukkoja muistuttamaan liikkeistä ja asanayhdistelmistä, joita haluan tuoda omaan ohjaukseen sekä muille ohjaajille rikastuttamaan heidän tuntisuunnittelua. Hieman eri näkökulmasta toki. Uusi lajimuoto, seinäjooga, on tullut useaan otteeseen nyt tutuksi. Seinäjooga on erinomainen niin joogaa aloittelevalle kuin jo kokeneemmallekin harjoittajalle.

Iyengariin pohjautuva seinäjooga perustuu asanoiden tarkkaan linjaukseen. Harjoitteessa keho haetaan mahdollisimman puhtaaseen ja oikeaan linjaan/asentoon. Jokaisen keho on erilainen ja siksi tunnilla käytetään apuvälineitä tukemaan kireitä tai avustettavia kohtia. Pilateksen tavoin tunnilla painotetaan tukilihaksiston aktivointia. Mikään asana ei kuulu olla venytys vaan pituutta, kehon kannattelua sekä hahmotusta lisäävä toiminta, hengityksen omassa syklissä.

Pilates on ollut täällä nopeatempoisempaa suhteessa siihen, mihin olen itse oppinut, koulutettu ja miten itse ohjaan. Kovasti olen analysoinut ohjaajien tyylejä. Osa on ollut hyvinki kaukana omasta ja toisinaan osa kovinkin lähellä omaa. Kaikki omalla tavallansa ohjaa oikein. Uusia liikkeitä on tullut paljon vastaan pilateksen osalta. Joogan osalta enemmän uusia asanayhdistelmiä, ei niinkään uusia asanoita.

Näiden Job Shadowing -päivien myötä saan monipuolistettua tuntejani. Edelleen periaatteeni ohjauksessa on ”ohjaa/opeta sitä minkä osaat ja minkä oma kehosi taitaa ja johdata siihen mihin asiakkaan keho on kykenevä” Ohjaajana on tärkeää osata nähdä asiakkaan kehon kyvykkyys ja myös kehon haavoittuvaisuus. Näiden kautta ohjaaja osaa antaa oikeanlaisia harjoitteita, jotta terveyden rakentaminen kehoon olisi jatkuvaa. Seinäjoogaan oli mahtava tutustua, mutta siihen ei olisi vielä antaa muutakuin pintaraapaistu kokemus. Kouluttautumaan siis vain. Jahka joku päivä olisi Seinäjoella sitäkin tarjolla!

Lisätietoa Erasmus+ -ohjelmasta Opetushallituksen verkkosivuilla.
#SeinäjoenKansalaisopisto #Seinäjoki #ErasmusPlus #ErasmusPlusFI #ILoveErasmusPlus