Ehkäisevän päihdetyön viikon teemana on kannabis

EPT-viikko 2020

Tällä viikolla 2.-8.11. vietetään valtakunnallista ehkäisevän päihdetyön viikkoa. Viikon teemana on tänä vuonna kannabis. Kannabis on suomalaisten eniten käyttämä huumausaine. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) mukaan lähes neljäsosa 15–69 -vuotiaista suomalaisista on ilmoittanut kokeilleensa kannabista ainakin kerran elämässään.

Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto haluaa tuoda esiin kannabiksen käyttöön liittyviä riskejä sekä keinoja, joiden avulla aiheesta voi keskustella. EPT-viikolla puhutaan kannabiksesta, kannabiksen käyttöön liittyvästä sosiaalisesta paineesta ja huolesta kaverin kannabiksen käyttöön liittyen.

Kampanja kannustaa keskustelemaan kannabiksesta avoimesti ja pohtimaan omaan tai kaverin kannabiksen käyttöön liittyviä ajatuksia ja huolia.

EPT-viikon verkkosivuilla www.kysyminenkannattaa.fi löytyy kampanjan materiaalit, kuten artikkelit, julisteet, podcast sekä kattava puheeksioton tarjotin ammattilaisille. Puheeksioton tarjottimelta löytyy myös aiempien vuosien materiaalia ja ohjeita koskien myös muita päihteitä ja rahapelaamisen puheeksiottoa.