Eepos-kirjastojen vuosi 2020

Vitriini, jossa vasemmalla 22 kunnan kirjastokortit, keskellä Eepos-kirjastojen kartta ja oikealla yhteinen Eepos-kortti.

Eepos-kirjastojen vuosi 2020 koronan vuoksi oli poikkeuksellinen. Kirjastot olivat kiinni lähes 2,5 kuukautta keväällä ja toiminta oli rajoitettua ainakin marraskuun alusta vuoden loppuun. Kirjastokorttiaan käytti silti lähes 30 % asukkaista. Kirjastokäyntejä oli yhteensä lähes 1,3 miljoonaa ja lainoja yli 3,3 miljoonaa. Kimppalainoja kuljetettiin kuntien välillä yli 118 000 kappaletta. Uutta aineistoa hankittiin kirjastoihin n. 98 000 kappaletta.

Eepos-kirjastoilla on yhteinen e-aineistokokoelma, kertoo kirjastotoimenjohtaja Kirsti Länsikallio Seinäjoen kaupunginkirjastosta. Sulkuaikana e-aineistojen merkitys korostui, kun painettuja aineistoja ei voitu tarjota asiakkaille. E-kirjojen lainaus kasvoi 20,7 % ja niiden hankintaa lisättiin. Myös Kirjastokino tuli kevään aikana asiakkaiden käyttöön.

Yhteistyö hyödyttää kirjastojen asiakkaita monella tavalla. Asiakaskyselyn mukaan 76 % vastaajista käytti Eepos-verkkokirjastoa, jossa voi mm. hakea aineistoja, tehdä varauksia, tilata seutulainoja ja uusia lainoja. Seutuvarauksia teki 62 % vastaajista. Eepos-kirjastokortilla lainasi muussa kuin omassa lähikirjastossaan 56 % vastaajista ja lainoja palautti muuhun kirjastoon 42 % vastaajista. Yhteisiä e-aineistoja käytti 31 % vastaajista.

Eepos-kirjastot kehittävät palveluja yhteisillä hankkeilla, kertoo Eepos-aluekoordinaattori Jani Ikonen. Koronan vuoksi Satusirkus ei päässyt kiertueelle aivan kaikkiin kirjastoihin, mutta kirjastoklovni Jojo esiintyi videoilla. Kirjastojen tarjoamaa digitukea kehitettiin Vieläkin parempi Eepos -hankkeessa. Eepoksen markkinointivideot tuotettiin myös hankkeessa. Videot ovat nähtävissä mm. Eepos-kirjastojen Youtube-kanavalla.

Lukuliekki-pelissä oli mukana n. 50 luokkaa yhdeksästä kunnasta. Pelin voittoon kiri Pajuluoman koulun neljäs luokka. Lukuliekki palkittiin Helsingin kirjamessuilla Rakkaudesta kirjaan -palkinnolla. Peli herätti kiinnostusta valtakunnallisesti.

Yhteisillä kilpailutuksilla Eepos-kirjastot tavoittelevat kustannussäästöjä. Vuoden 2020 aikana kilpailutettiin aineistokuljetukset ja otettiin käyttöön hankintaportaali, joka kilpailuttaa kirjahankinnat toimittajien välillä.

Eepos-kirjastoyhteistyössä on mukana 22 kuntaa. Mukana ovat kaikki Etelä-Pohjanmaan kunnat sekä Isokyrö, Kaskinen, Laihia, Veteli ja Perho. Asukkaita verkoston alueella on yli 208 000. Kirjastonkäyttäjiä palvellaan 35 kirjastossa ja 13 kirjastoautossa.