Dokumenttielokuva Sotalotta ensi-iltaan Seinäjoella 9.11.2022

Nainen lottapuvussa.

Lottajohtaja Fanni Luukkosesta on valmistunut kauan odotettu henkilökuvadokumentti Sotalotta: Fanni Luukkonen Lotta Svärdin johtajana 1929—1944. Dokumentin on käsikirjoittanut dokumentaristi ja sotakamreeri Raimo Salo ja se saa ensi-iltansa Suojeluskunta- ja Lotta Svärd -museossa Seinäjoella 9.11. klo 16 alkaen.

Dokumenttiprojekti on saanut alkunsa haastatteluista, joissa Salo on haastatellut vuosien 2011—2012 aikana lähes sataa lottaa. Raimo Salo kertoo: ”Haastatteluissa esille nousi sodan jälkeinen aika ja se mitä tapahtui, kun Suojeluskunta ja sen tukijärjestö Lotta Svärd kiellettiin Neuvostoliiton vaatimuksesta. Elettiin pelon aikaa ja myös Fanni Luukkonen sai sen kokea, kun hänestä tuli ”persona non grata”, eli ihminen, jota ei ollut olemassa. Ei ollut työpaikkaa minne mennä ja näin ollen ei tulojakaan.”

Fanni Luukkonen oli yksi Sortavalan Lotta Svärd -yhdistyksen perustamiskokoukseen saapuneista naisista vuonna 1919. Jo samassa kokouksessa hänestä tehtiin sihteeri. Vuonna 1929 hänestä tuli Lotta Svärdin keskusjohtokunnan puheenjohtaja — tehtävä, jossa hän toimi aina yhdistyksen lakkauttamiseen asti, vuoteen 1944. Dokumentti valottaa Luukkosen aikaa Lotta Svärdin johdossa sekä hänen sitoutumistaan vaativiin tehtäviin kansainvälisen kriisin aikana. Haastateltavina ovat Fanni Luukkosen vaiheita tutkineet teologian tohtori Marjo-Riitta Antikainen ja filosofian tohtori Tiina Kinnunen.

”Fanni Luukkonen antoi kaikkensa rakastamalleen Lotta Svärdille ja dokumenttielokuva on kunnianosoitus ”post mortum” ja tuleville sukupolville muistutus tinkimättömästä velvollisuuden kutsusta”, kertoo dokumentin ohjaaja Raimo Salo.

Seinäjoen museot on ollut dokumenttiprojektissa mukana yhteistyökumppanina. Dokumenttia on kuvattu Suojeluskunta- ja Lotta Svärd -museossa kesällä 2022.
Sotalotta-dokumenttielokuvan ensi-ilta on Suojeluskunta- ja Lotta Svärd -museossa, Kauppakatu 17, Seinäjoki, keskiviikkona 9.11. alkaen kahvitarjoilulla klo 16.00. Dokumentin lisäksi luvassa on yhteislaulua. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Tervetuloa!

Sotalotta: Fanni Luukkonen Lotta Svärdin johtajana 1929—1944.
Kuvaus, käsikirjoitus ja leikkaus Raimo Salo.
Dokumenttiprojektia ovat tukeneet Puolustusvoimien tukisäätiö, Valto Pernun säätiö ja Vapaussodan invalidien Muistosäätiö. Yhteistyökumppanina Seinäjoen museot, Suojeluskunta- ja Lotta Svärd museo. Levityksestä vastaa VLMedia Oy.
Lisätietoja: Raimo Salo, p. 040 6585436.