Hoitaja tekee puhelimessa hoidon tarpeen arvion. Arvioinnin perusteella potilas saa kotihoito-ohjeet tai hänelle annetaan aika lääkärin, hoitajan tai fysioterapeutin vastaanotolle tai ohjataan tarvittaessa ensiapupäivystykseen.

Vastaanotolla on käytössä takaisinsoittojärjestelmä. Puhelinnumero tallentuu järjestelmään (ma–pe klo 8–14 välillä soitetut puhelut), kun olet valinnut tarvitsemaasi palvelua vastaavan numeron. Hoitaja soittaa takaisin saman päivän aikana.

Jos et voi saapua varatulle vastaanottoajalle, aika tulee aina perua. Peruuttamattomasta vastaanottoajasta perimme sakkomaksun.

Sähköiset ajanvarauspalvelut

Sairaanhoitajalle vastaanotolle voi varata ajan sähköisesti linkki ajanvaraukseen terveyteen liittyvissä asioissa sekä pieniä toimenpiteitä varten.

Lääkärin vastaanottoajan voi perua myös sähköisesti. Peruutus on tehtävä viimeistään vastaanottoaikaa edeltävänä päivänä klo 12 mennessä.

Ilmoittautuminen

Kaikille varatuille vastaanottoajoille ilmoittautuminen tapahtuu joustavasti sähköisellä lukijalaitteella käyttäen esimerkiksi Kela- tai ajokorttia. Lukijalaitteesta tulostuu paperinen ohje vastaanottohuoneen käytävästä ja huoneen numerosta.

Hoitajalle vai lääkärille

Milloin sairaanhoitajalle?

  • infektiotaudit (esim. virtsatietulehdus, vatsatauti, ylähengitystietulehdus)
  • pienet haava- ja palovammat
  • iho-ongelmat
  • tukisidokset, tukiteippaukset

Sairaanhoitaja voi tarvittaessa kirjoittaa sairauslomaa infektiosairauksissa 1–5 päivää. Sairaanhoitajan vastaanotolle voi varata ajan sähköisesti.

Milloin lääkäriin?

  • uudet ja vakavat sairauden oireet
  • pitkäaikaissairauksien äkillinen ja merkittävä paheneminen
  • lääkityksen tarpeen arvio ja lääkehoidon aloitus
  • työ-, liikenne- ja vapaa-ajan tapaturmat
  • erilaiset todistukset (esim. lausunnot sosiaalietuuksia varten, pitkät sairauslomat, terveydentilatodistukset)