Seinäjoen kaupungin perusopetuksessa on käytössä opettajille, oppilaille ja huoltajille Helmi oppilashallintojärjestelmä. Helmituen sivuilta löytyy tietoa Helmen käyttäjätunnuksista ja salasanoista.

Helmen käyttäjätunnukset

Oppilaat kirjautuvat Helmeen koulusta saaduilla kouluverkon tunnuksilla. Helmen käyttöönotto ja ensikirjautuminen vaatii kirjautumisen koululla koulun verkossa olevalla koulun tietokoneella.

Huoltajille on omat käyttäjätunnukset Helmeen. Käyttäjätunnukset ovat voimassa oppilaan perusopetuksen ajan (1.-9. lk). Käyttäjätunnukset jaetaan huoltajille koulun toimesta oppilaan 1.luokan alussa. Mikäli huoltajalla on ennestään Helmi-tunnukset, uusi aloittava oppilas liitetään huoltajan olemassa olevaan tunnukseen. Muille uusille huoltajille koulu toimittaa uudet käyttäjätunnukset oppilaan aloittaessa koulun.

Käyttäjätunnus unohtunut

Oppilaat: Käyttäjätunnus on sama, kuin oppilaan kouluverkon käyttäjätunnus. Mikäli oppilas unohtaa kouluverkon käyttäjätunnuksensa, tulee hänen olla yhteydessä ensisijaisesti omaan opettajaan.

Huoltajat: Huoltajan käyttäjätunnus on yleensä muotoa etunimi.sukunimi
Käyttäjätunnuksessa sukunimen perässä voi osalla huoltajakäyttäjistä olla lisäksi numero. Mikäli huoltaja unohtaa käyttäjätunnuksensa, tulee hänen olla yhteydessä ensisijaisesti oppilaan koulun koulusihteeriin.

Salasana unohtunut

Oppilas kirjautuu Helmeen kouluverkon tunnuksillaan. Oppilaan unohtaessa salasanan, on hänen oltava ensisijaisesti yhteydessä opettajaansa. Salasanan vaihto voidaan tehdä koululla. Oppilas ei voi palauttaa unohtunutta salasanaansa Helmen kirjautumissivulla olevan ”Salasana unohtunut?” -linkin kautta.

Huoltaja voi saada itselleen uuden salasanan sähköpostiinsa Helmen selainversion kirjautumissivulla olevan ”Salasana unohtunut?” -linkin kautta. Huomioi, että salasanan vaihto täytyy tehdä Helmen selainversiolla. Helmi Mukana –mobiilisovelluksella salasananvaihtoprosessi ei onnistu.

Mikäli huoltajan salasanan palautus ei onnistu ”Salasana unohtunut?” -linkin kautta, tulee huoltajan ottaa yhteyttä oppilaan koulun koulusihteeriin. Koulusihteeri tarkistaa, että henkilöllä on järjestelmässä tarvittavat tiedot mm. käytössä oleva sähköpostiosoite.

Helmituki

Helmeen liittyvissä ongelmissa opettajien, huoltajien ja oppilaiden tulee olla ensisijaisesti yhteydessä oppilaan kouluun.

Mikäli ongelmaa ei pystytä ratkaisemaan koululla, jätä tukipyyntö alla olevalla lomakkeella tai sähköpostilla helmituki@seinajoki.fi

Helmituki

Tällä lomakkeella voit jättää Helmi oppilashallintojärjestelmään liittyvän tukipyynnön Helmen pääkäyttäjille. Kirjoita ongelman kuvaus mahdollisimman tarkasti. Tukipyyntölomakkeelle ei saa kirjoittaa arkaluonteista tietoa esimerkiksi henkilötunnuksia tms. Anna puhelinnumerosi ja sähköpostiosoitteesi, johon otamme tarvittaessa yhteyttä ongelman jatkoselvittelyä varten.