Opetus, opetuksen tukitoimet ja oppilaanohjaus
Oppilaanohjaus
Oppilaanohjauksen tehtävänä on tarjota oppilaalle oppimisen ja opiskelun sekä oman elämän ja uran suunnittelun ohjausta koko opintopolun ajan. Oppilaanohjauksen sisältönä on ohjaus koulutyöhön, jatko-opintoihin ja työelämään. Koulutyö on oppilaan työtä. Oppilaita pyritään ohjaamaan oikeisiin työskentelytapoihin ja tiedonhankintaan, samalla korostaen vastuullista suhtautumistapaa tehtäviä kohtaan. Lisäksi pyritään oppimisvaikeuksien vähentämiseen.
Työelämään ohjaamisen tavoitteena on antaa oppilaalle mahdollisimman totuudenmukainen kuva elinkeinoelämästä ja työmarkkinoista.
Seitsemännellä luokalla on oppilaanohjauksen tunneilla pääpaino ohjaamisessa yläasteen työskentelyyn, oppimistyylien vahvistamisessa ja itsetuntemuksen kehittämisessä. Kahdeksannella luokalla annetaan tietoja erilaisista ammattialoista ja koulutusasteista, jotta oppilas yhdeksännellä luokalla pystyisi valitsemaan itselleen mahdollisimman sopivan jatkokoulutustien ja ammattialan.
Oppilaanohjauksen kokonaisuus tarjoaa oppilaalle mahdollisuuden:
- Luokkamuotoiseen ohjaukseen
- Henkilökohtaiseen ohjaukseen
- Pienryhmäohjaukseen
- Toiseen asteeseen tutustumiseen
- Työelämään tutustumiseen
7lk ruokala-TET (6h / oppilas)
8lk Pyöräilypäivä eli vierailut toisen asteen oppilaitosten toimipisteisiin syyskuullakeväällä viikon TET-jakso, johon oppilaan tulee itse hankkia itselleen TET-paikka. TET-jaksolla ei suositella, että oppilas olisi oman vanhemman alaisuudessa vaan kannustetaan häntä lähtemään tutustumaan erilaisiin alavaihtoehtoihin ja sitä kautta löytää itselleen mahdollinen tulevaisuuden ammatti.
9lk syksyllä viikon mittainen TET-jakso. Oppilaan tulee itse hankkia TET-paikka viimeistään 9. luokan syyslukukauden alussa. TET-jaksolla ei suositella, että oppilas olisi oman vanhemman alaisuudessa vaan kannustetaan häntä lähtemään tutustumaan erilaisiin alavaihtoehtoihin ja sitä kautta löytää itselleen mahdollinen tulevaisuuden ammatti. Tammikuulla Täsmäpäivä toiselle asteelle (tutustumaan mennään pääsääntöisesti siihen kouluun, johon aikoo yhteishaussa hakeutua)
TET-SOPIMUS
Heidi Joensuu | heidi.joensuu@seinajoki.fi | p. 044 754 1694 |
ohjausryhmät | 7A, 7B, 7F | |
8C, 8D, 8G, 8H | ||
9A, 9D, 9G, 9H | ||
Raimo Sysilampi | raimo.sysilampi@seinajoki.fi | p. 044 754 1623 |
ohjausryhmät | 7C, 7D, 7E, 7G | |
8A, 8B, 8E, 8F | ||
9B, 9C, 9E, 9F, 9K | ||
Elina Viitala | elina.viitala@seinajoki.fi | p. 040 034 4911 |
ohjausryhmät | 9N |
Erityisopetus ja erityisopettajat
Oppilaalla on mahdollisuus saada ohjausta ja tukea oppimiseen ja koulunkäyntiin. Tuen tarvetta mietittäessä huomioidaan oppilaan yksilölliset edellytykset ja tarpeet. Tukea annetaan niin kauan ja sen tasoisena kuin on tarpeellista kolmiportaisen tukimallin mukaan. Tuen muodot ovat yleinen, tehostettu ja erityinen tuki.
Koulussamme on 5 erityisopettajaa ja opetus tapahtuu pääasiallisesti yleisopetuksen ryhmässä erityisopettajien tuella. Osa-aikaista erityisopetusta annetaan yleisopetuksen yhteydessä. Opetusta annetaan 1-3 tuntia viikossa ja se voi kestää muutamasta tunnista koko lukuvuoteen. Tunneilla pyritään opiskelemaan samat asiat kuin oppilaan omassa luokassa.
Koulussamme on kaksi erityisopetuksen pienryhmää, nk. tupa-luokkaa. Tupa-luokkaan ohjataan ne oppilaat, jotka eivät syystä tai toisesta (esim. levottomuus, opetuksen tai muiden oppilaiden häirintä, tehtävien laiminlyönti, laajat oppimisvaikeudet) pysty opiskelemaan perusopetusryhmässä. Tupa-luokissa voi opiskella joko kokonaan tai osan oppinaineista.
Erityisopettajat: Eveliina Mäki , Päivi Vähäpesola, Minna Päivölä, Hannu Syrjä ja Tero Kurkimäki.
Kuraattori
Koulukuraattori pyrkii havaitsemaan ja ehkäisemään oppilaan koulunkäyntiä vaikeuttavia sosiaalisia ongelmia. Kuraattoriin voivat ottaa yhteyttä niin oppilaat, opettajat kuin huoltajatkin mm. koulutyöhön, ihmisten välisiin suhteisiin ja kotitilanteisiin liittyvissä asioissa. Käydyt keskustelut ovat luottamuksellisia.
Kuraattori:
Niina Virkkala
niina.virkkala@seinajoki.fi
p. 06 416 2349, 044 754 1739
JOPO luokka
Joustava perusopetus – JOPO on työelämäpainotteinen ja toiminnallisia oppimisympäristöjä hyödyntävä oppilaan kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä tukeva tapa suorittaa peruskoulu loppuun.
Opetus pyritään sovittamaan nuorten yksilöllisiin tarpeisiin. Tavoitteena on, että oppimisympäristö 9-luokalla on koulurakennusta laajempi, ja että vanhemmillakin olisi entistä paremmat mahdollisuudet olla mukana kodin ja koulun välisessä yhteistyössä. Yhteistyö oppilaiden perheiden kanssa on vuorovaikutteista ja jatkuvaa.
JOPO-oppilaan lukuvuoteen kuuluu koulussa tapahtuvaa pienryhmäopetusta, leirikouluja, kerhoja, harrastustoimintaa, yritysvierailukäyntejä sekä eri alojen työpaikkaopiskelujaksoja. Työpaikkaopiskelujaksojen aikana oppilaat tekevät sopimuksen mukaista työtä ja lisäksi itsenäisesti oppimistehtäviä, jotka täydentävät eri oppiaineiden sisältöjä. Lisäksi nuorelle pyritään löytämään soveltuva jatkokoulutuspaikka.
Opetus toteutetaan perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisesti ja oppilaat saavat samanlaisen päättötodistuksen kuin muutkin yhdeksäsluokkalaiset. Yhteisvalinta on II-asteen koulutukseen kuten kaikilla muillakin yhdeksäsluokkalaisilla.
Joustavaan perusopetukseen haetaan 8.-luokan keväällä. Hakijat haastatellaan ja valitaan. Hakemuksia käsiteltäessä painotetaan oppilaan ja huoltajien sitoutumista joustavan perusopetuksen eri työmuotoihin.
Ryhmän toiminnasta vastaa aineenopettaja-vetoinen tiimi, johon kuuluu lisäksi nuoriso-ohjaaja, erityisopettaja, rehtori, opinto-ohjaaja ja koulunkäynninohjaaja.
JOPO:n ryhmänohjaajana toimii Tuomo Hippi