Leipurin hyvä teko päivässä – kaupunkimarkkinointia parhaimmillaan

Soittelen työprojektiini liittyen minulle tuntemattomille ihmisille. Jos puhelimeen vastataan nimen sijaan leipuri, pitäisi arvata, että mitään tavanomaista ei ole tulossa. Reipas miesääni kertoi koronakriisin muuttaneen työntekoa ja puhelun lopuksi hän lupasi palata kesäkuussa eläkkeelle jäämisen jälkeen asiaani.

Mutta mitä tapahtui puhelun aikana? Alun ja lopun välissä? Pääsin nimittäin todellisen vuoristoradan kyytiin. Tiedättehän sen tunteen, kun vähän hirvittää ja paljon naurattaa. Lippis lentää pois päästä, mutta ei sen niin väliä. Ilo ja hyvä olo valtaa mielen. Ja laitteen pysähdyttyä on, että huh huh, olipas kokemus. Mutta hymy pysyy kasvoilla edelleen. 

Puhelun aikana sain kuulla leipurin elämäntarinan pähkinänkuoressa. Kolmetoistavuotiaana aloitettu ura munkinpaistajana on jatkunut tuoreen leivän tuoksussa 50 vuotta. Puhuimme työelämästä. Hetki, jolloin työnantajan kaunis teko sai hänet purskahtamaan itkuun, kosketti myös minua. Mielenkiintoisessa keskustelussa vieraan kanssa on aina yhteisiä tuttuja. Niin tässäkin.

Eniten jäi mieleen hänen tavoitteensa tehdä joka päivä yksi hyvä työ. Ja hyvällä työllä ei tarkoitettu esimerkiksi oven avaamista. Se on sitä tavallista hyviin tapoihin kuuluvaa kohteliaisuutta. Hyvä työ piti olla enemmän. Leipuri kertoi juuri yksi päivä kuulleensa, kun eräässä liikkeessä asiakas kyseli myyjältä paikallisen yrityksen Lumikon (Lumikko Technologies Oy) toimitilaa. Leipuri kuuli keskustelun ja lupasi kysyjälle, että hän voi ajaa edeltä toiselle puolelle kaupunkia ja näyttää paikan. Asiakas oli ollut kovasti tyytyväinen ja ihmetellyt, mitä leipuri tästä hyötyi. Leipuri kertoi hyötyvänsä hyvän mielen. Asiakas oli vielä kysynyt, ovatko täällä Seinäjoella kaikki näin avuliaita, johon leipuri oli todennut, että ei taida ihan kaikki olla. Leipuri myös mielellään kehui saamaansa hyvää palvelua ja ihmistä sen takana tai nosti esimerkiksi kaupan kassan hetkeksi positiivisuudellaan framille. Sanomattakin on selvää, että leipurin kohtaamat ihmiset eivät sydämestä lausuttuja kauniita sanoja ja tekoja unohda.

Tämä on sitä parasta kaupunkimarkkinointia, johon me emme hienoilla markkinointilauseilla voi koskaan päästä. Ihmisten asenne ratkaisee. Kaupungin asukkaat tekevät kaupungin. Teemme parhaillaan markkinointistrategiaa, jossa kaupungin asukkailla tulee olemaan kasvava rooli. Kun asukkaiden mielipidettä kysytään, Seinäjoki pärjää erinomaisesti asumistyytyväisyyden vertailussa muiden kaupunkien kanssa. Moni täällä asuva suosittelee Seinäjokea asuinpaikkana. Leipuri on yksi meidän aktiivisista kaupunkimarkkinoijista. Kiitos inspiroivasta puhelusta Leipuri!

Anu Männikkö

Markkinointipäällikkö