Etusivu » Tiedotteet » 2018 » Elokuu » Östermyra-päivät tarjoavat aikamatkan entisaikojen Törnävälle

Östermyra-päivät tarjoavat aikamatkan entisaikojen Törnävälle

7.8.2018, klo 12:50

Perinteisiä Östermyra -päiviä vietetään Törnävän museoalueella 18–19.8.2018, jolloin osallistujat pääsevät tutustumaan Seinäjoen kaupungin ja Törnävän kartanoalueen kiehtovaan historiaan itse tekemällä ja kokemalla. Luvassa on muun muassa työpajoja, aarreseikkailua, opastuskierroksia, musiikkiesitys sekä kartanonäytelmä.

Tänä vuonna Östermyra-päivien teemana on Seinäjoen ja kartanoalueen työyhteisö Seinäjoen kunnallisen itsehallinnon perustamisvuodesta 1868 alkaen ja vuoden 1925 tietämille, jolloin asessori Törnuddin kuoltua Törnävän kartano siirtyi Seinäjoen kaupungin omistukseen.

Historia tutuksi itse tekemällä ja kokemalla

Työpajoissa historia tulee iholle konkreettisesti tekemällä; osallistujat pääsevät karstaamaan villaa, sitomaan vehnälyhteitä ja mittailemaan vanhoilla mitoilla. Seinäjokiaiheisessa tuotesuunnittelupajassa saa työstää itselle seutuhenkisen kangaskassin ja liikuntapajassa keilata ja pelata krokettia kuten Törnävällä on tavattu tehdä jo 1900-luvun alkupuolella.

"Liidä laulu kautta vuosikymmenten" -musiikkiesityksessä kuullaan kappaleita vuosien 1868–1925 ajalta Sopraano Leena Kosolan ja kitaristi Antti Honkasen tulkitsemina sekä lisämausteena on kerrontaa Seinäjoen kunnan ja Östermyran vaiheista.

Ainutlaatuinen Törnävän kartano avaa ovensa yleisölle kartanonäytelmän ja opastuskierrosten ajaksi. "Vain kartano on pysyvää" -näytelmä kertoo Östermyran kartanon elämästä 1800- ja 1900-lukujen vaihteessa. Opastuskierroksilla kartanon sisä- ja ulkotiloihin tutustutaan Seinäjoen oppaat ry:n johdattelemina.

"Kartanon aarreseikkailu" tarjoaa mukavaa jännitystä kaikenikäisille, koska osallistujat pääsevät kartan avulla suunnistamaan museoalueen kohteisiin ja etsimään kartanon salaperäistä kätkettyä aarretta.

Maksuton pääsy koko museoalueelle

Museoalueella on avoimet ovet koko tapahtumaviikonlopun ajan Kivinavettaan, Keidas -luontonäyttelyyn, Pehtoorin tupaan, museoapteekkiin, ulkomuseoalueelle ja kauppapuotiin. Punatulkun museoapteekissa on tarjolla apteekkarien työnäytöksiä menneen ajan malliin. Kivinavetassa toimii tapahtuman ajan kahvio, jossa voi käydä nautiskelemassa perinneherkkuja.

Törnävän kirkko on avoinna yleisölle sunnuntaina ja tapahtumaviikonlopun molempina päivinä pääsee hautausmaan opastuskierroksille, joilla kuullaan mielenkiintoisia tarinoita kartanoalueella 1800- ja 1900-lukujen vaihteessa eläneistä ihmisistä ja heidän haudoistaan.

Tapahtuma on avoinna sekä lauantaina että sunnuntaina klo 11–17. Ohjelma on kartanonäytelmää ja kahviota lukuun ottamatta maksutonta. Tapahtuma sopii kaikenikäisille. Käyntiosoite on Törnäväntie 23.

Lämpimästi tervetuloa!

044 754 1618 / niina.lehtoseinajoki.fi
040 741 3910 / kirsi.hanninenseinajoki.fi

www.seinajoki.fi/ostermyrapaivat

Minkä värinen on aurinko?