+
Tulosta
Etusivu

Liikunnan arvioinnista

Liikuntaa arvioidaan monella eri tavalla. Lyseossa liikunnassa järjestetään testejä, joiden avulla arviointia saadaan tarkemmaksi ja oikeudenmukaisemmaksi.

Poikien liikunnassa järjestettävät testit:

Cooperin testi

Tarkoitus: Mittaa oppilaan fyysistä kestävyyttä.
Suoritus: Juostaan 12 min, niin pitkälle kuin päästään
Arviointi: Arvioidaan tulos juostun matkan perusteella

Lihaskuntotesti

Tarkoitus: Mittaa oppilaan eri lihasryhmien voimantuottoa, notkeutta, ketteryyttä ja kimmoisuutta
Suoritus: Punnerrukset ja vatsat (30 sekuntia), leuanveto, eteentaivutus, vauhditon pituushyppy, ketteryystesti
Arviointi: Arvioidaan tulos kokonaisuutena eri testien tuottamien tulosten keskiarvon mukaan.

Uintitesti

Tarkoitus: Testi mittaa sekä oppilaan uimataitoa sekä fyysistä kuntoa
Suoritus: Matkauinti, jossa aikaa 40 min
Arviointi: Arvioidaan tulos uidun matkan perusteella

Muita arvioitavia kohteita

Suunnistustunneilla kirjataan ylös oppilaiden hakemien rastien määrä.

Jalkapallossa kahdeksikkotesti. Kierretään kahdeksikkoa (tötsien väli 5m) minuutin ajan. Tulos lasketaan puolenkierroksen tarkkuudella. Tulos = testin arvosana.

Peliarviointi: Opettaja suorittaa palloilulajeissa peliarviointia, jossa kiinnitetään huomiota lajitaidon lisäksi opittuihin taktisiin taitoihin, reiluun peliin ja peliasenteeseen.

Edellä mainittujen ohella arvioitiin vaikuttaa ennen kaikkea oman asenteen näkyminen
liikuntatunnilla. Reilu ja kannustava ote sekä aina parhaansa yrittäminen takaa myös hyvän oppimistuloksen.

Tyttöjen liikunnassa käytettäviä testejä:

Cooperin testi

tai vaihtoehtoisesti

Juoksutesti

oppilas juoksee omaa tahtia niin pitkään kuin jaksaa pysähtymättä ja ottamatta yhtään
kävelyaskelta. Maksimi juoksumatka on n.5040m ( 12 kierrosta 4:ttä rataa ).

Uintitesti

Matkauinti, 40 minuuttia.

Muita arvioitavia kohteita

Lihaskunto arvioidaan aerobiceissä ja kuntopiireissä jaksamisen mukaan.
Suunnitteilla lihaskuntotestit.

Liikkuvuus ja notkeus arvioidaan alku - ja loppuvenyttelyjen yhteydessä.

Suunnistuksessa huomioidaan löydettyjen rastien määrä.

Uinnin ja hiihdon opetukseen osallistuminen/ osallistumattomuus

ASENNE tunneilla, lajista riippumatta.

Lisää arviointiperusteista löydät Opetussuunnitelmasta