Seinäjoen kaupungin perusopetuksen järjestyssäännöt on päivitetty

1.2.2017, klo 10:02

Opetushallitus on ohjeistanut kouluja päivittämään järjestyssäännöt. Seinäjoen
kaupungin perusopetuksen yhteiset järjestyssäännöt on päivitetty näiden ohjeiden
mukaan.

Järjestyssääntöjen tavoitteena on edistää sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä. Opetushallituksen ohje suosittaa, että järjestyssääntöjen kohdat muotoillaan positiivisiksi toimintaohjeiksi kieltojen sijasta. Oppilaiden velvollisuuksien vastapainona esille tuodaan myös oppilaan oikeudet.

Järjestyssääntöjen laatiminen on osallistava prosessi, jossa tulee huolehtia siitä, että prosessiin osallistetaan oppilaita, opettajia ja muuta henkilökuntaa. Seinäjoella tätä osallistamista varten tehtiin webropol-kysely, jossa mielipiteensä järjestyssääntöihin saivat antaa oppilaat, opettajat ja huoltajat vanhempaintoimikuntien välityksellä, sekä nuorisovaltuusto. Järjestyssääntöjen päivittämisestä huolehti ryhmä koulujen rehtoreita. Ryhmän puheenjohtajana toimi Aseman koulun koulunjohtaja Tero Rantala.

Perusopetuksen yhteisiä järjestyssääntöjä suositellaan tarkennettavan koulujen omilla järjestyssäännöillä ja käytännön soveltamisohjeilla, jotka eivät saa olla ristiriidassa yhteisten järjestyssääntöjen kanssa.

Päivitetyt järjestyssäännöt löytyvät perusopetuksen nettisivuilta täältä.

Päivitetyt järjestyssäännöt (pdf, 0.09 Mt)

Oma maa mansikka, muu maa mikä?