3D-mallinnuskilpailun voitti Jenna Vilmunen

26.2.2016, klo 13:00

Alvarin askelissa on Seinäjoen kulttuuri- ja opetuspalvelujen hallinnoima arkkitehtuurikasvatuksen teemalukuvuosikokonaisuus 2., 5., 7., ja 8. luokille.

Peruskoululaisille suunnattuun Alvarin askelissa SketchUp -kilpailuun saatiin 42 ehdotusta, joista osa oli huomattavan tasokkaita. Oppilaiden tehtävänä oli mallintaa 3D-suunnitteluohjelmuistolla rakennus, rakennelma tai veistos Lakeuden puistoon. Lopputuloksia tarkasteltiin Seinäjoen ammattikorkeakoulun CAVE-virtuaalistudiossa.

Alvarin askelissa -projekti on Suomessa ja omassa mittakaavassaan ainutlaatuinen. Peruskouluissa harrastetaan "tulevaisuuden teknologioista" lähinnä 3D-printtausta ja arkkitehtuuriprojektit ovat yleensä olleet pahvimalli- tai piirrospohjaisia. Tässä projektissa on yhdistetty peruskoulujen rajat ylittävä yhteinen tietokoneavusteinen 3D-suunnittelukilpailu ja arkkitehtuuri.

Ensimmäisen palkinnon saa Seinäjoen lyseon Jenna Vilmunen työllään "Museo". "Museo" on värikkyydessään pirteä ja hauska työ, joka kiinnostavalla tavalla ottaa yhteyttä Aalto-keskukseen ryhtymättä silti imitoimaan sitä.

Raati: Osittain pirteys johtuu siitä, että tekijä on irtautunut suorakulmaisesta koordinaatistosta ja "vinksautellut" rakennuksen linjoja hauskasti mutta perustellusti. Raadin mukaan rakennus on kiinnostava ja mielikuvituksekas eri katselusuunnista ja sopii hienosti ympäristöönsä.

Toinen palkinto: Oona Havulehto, Seinäjoen lyseo, "Abstrakti leikkikenttä".

Raati: Työ on komea veistos, jonka idea paljastuu vasta kolmiulotteisesti tarkasteltuna. Läpikuultava materiaali mahdollistaa työn valaisemisen pimeään vuodenaikaan. Veistos antaa jokaiselle jotain. Veistos sopisi hienosti samaan puistoon 1. sijoittuneen "Museon" kanssa.

Kolmas palkinto: Anni-Maria Luoma, Maria Mattinen, Netta Korhonen, Nurmon yläaste, "Coffee Palace".
Coffee Palace on jokaisen käyttöön soveltuva kahvila. Yläterassilta avautuu näkymä Seinäjoen keskustaan ja Lakeuden puistoon. Coffee Palace on valoisa lasiseiniensä ansiosta, ja sisällä voi nauttia luonnon valosta.

Raati: Taitavasti Lakeuden puiston haltuun ottava rakennus, joka johtaa kaikki reitit viihtyisään kahvilaan. Arvosteluraadin ainoa pieni miinus tulee julkisivumateriaalista, joka pyrkii turhaan "maastouttamaan" rakennusta, kun sen voisi päinvastoin nostaa esiin. Rakennus sopii muodoltaan hyvin puistoon. Suunnittelussa on nähty vaivaa ja kokeiltu uutta ohjelmaa rohkeasti.

KUNNIAMAININNAT:

Toivo Parjanen, Viljami Luostari, Nurmon yläaste, "Top Hat Coffee House"
Uusi hatun muotoinen kahvila Lakeuden puistoon. Sinne ovat kaikki tervetulleita. Kahvila avataan 2016 Helmikuun 30.

Raati: Erittäin voimakas ja omaperäinen idea, joka massallaan ja muodollaan ottaa hyvin haltuun laajan, avoimen kaupunkitilan. Tässä muodossaan Top Hat toimii "taivaskahvilana", kun asiakkaat näkevät sisätilasta vain taivaan, mutta ikkunalinjaa laskemalla tai kahvilan parvia nostamalla näköalaa saisi helposti laajennettua ympäröivään maisemaan.
Mieleenpainuva suunnitelma! Vaatii hiukan kehittelyä, mutta jo tällaisenakin kunniamaininnan arvoinen!

Janina Altti, Katriina Laitila, Toivolanrannan yhtenäiskoulu: "Yökerho Pink"
Yökerho Pink soveltuu klubi-iltoihin ja viihdekäyttöön. Kerhon tiloihin sisältyy myös kellari, mihin voi päästä eksoottisen tangon avulla. Pink-rakennus on täynnä kirkkaita ja eloisia värejä sekä lasiseiniä mistä voit nauttia näköalaa toisiin huoneisiin sekä ulkoilmaan.

Raati: Tekijöillä on ollut vahva näkemys siitä, mitä Seinäjoelta vielä puuttuu: kansainvälisen tason yökerho viekoittelevine värimaailmoineen ja tankoineen. Työn voima on sen kyvyssä havainnollistaa juuri sitä tunnelmaa, jota tekijät ovat tavoitelleet. Rohkeaa värinkäyttöä ja iloinen lähestymistapa!

Lisätiedot: kulttuurisihteeri Aila Taivalmäki, p. 050 361 0402
laboratorioinsinööri, SeAMK, Tapio Hellman, p. 040 830 4157

Oma maa mansikka, muu maa mikä?