Alakylän koulun yrittäjyyskasvatuskäytänne valittiin neljän parhaan joukkoon OECDn tekemässä arvioinnissa

10.8.2014, klo 12:46

Alakylän koulun kehittämä yrittäjyyskasvatuskäytänne on valittu neljän parhaan yrittäjyyskasvatuskäytänteen joukkoon OECD:n alaisuudessa toimivan ´The Jury of Entrepreneurship 360´ yrittäjyyskasvatusarviointiryhmän heinäkuussa 2014 tekemässä arvioinnissa.

Muut palkitut erinomaiset yrittäjyyskasvatuskäytänteet olivat Englannista (2kpl) ja yksi Tanskasta. Parhaat yrittäjyyskasvatuskäytänteet valittiin The Entrepreneurial School –yrittäjyyskasvatus-hankkeeseen valituista kouluista/oppilaitoksista, jotka vaihtelivat peruskoulujen alaluokilta ammattikorkeakouluihin. Hankkeessa valittiin ensin kaikkien hakemusten joukosta 20 inspiroivinta yrittäjyyskasvatuskäytännettä, ja näistä edelleen valittiin neljä parasta.

Alakylän koulu pääsee yhdessä kolmen muun valitun koulun kanssa marraskuussa esittämään Saksan Potsdamiin kehittämäänsä yrittäjyyskasvatuskäytännettä OECD:n järjestämässä parhaiden yrittäjyyskäytänteiden esittelytilaisuudessa. Hyvien käytänteiden toivotaan leviävän muuallekin Eurooppaan ja OECD-maihin.

Alakylän koulun kehittämässä palkitussa yrittäjyyskasvatuskäytänteessä kaikki oppilaat pääsevät tutustumaan jokaisella luokka-asteella johonkin lähialueen yritykseen. Opettajat ovat vuosittain yhteydessä yrityksiin ja sopivat vierailukäynneistä. Ennen yritysvierailuita tehdään ennakkotehtäviä vierailuun liittyen ja vierailun aikana tehdään mm. tarkkailutehtäviä ja keskitytään erityisesti hyvän käytöksen ja selkeän esiintymisen taitoihin. Yritysvierailun jälkeen käydään oppilaiden kanssa vielä läpi vierailun antia. Oppilaiden vanhemmat myös käyvät koululla kertomassa omista ammateistaan ja työelämästä. Alakylän koulun kehittämän yrittäjyyskasvatuskäytänteen vahvuuksia ovat mm. vuorovaikutteisuus koulun ja työelämän välillä, helposti organisoitavissa oleva malli, edullinen tapa tehdä yrittäjyyskasvatustyötä, lapset pääsevät näkemään mitä vanhemmat töissään oikeasti tekevät ja oppilaat pitävät siitä, kun pääsevät koulun ulkopuolelle.

Nyt saatu tunnustus on jatkoa Alakylän koulun kansainvälisille tunnustuksille yrittäjyyskasvatukseen liittyen. Syksyllä 2013 Alakylän koulu sai Englannista Warwickin yliopiston myöntämän Yrittäjyyskasvatuksen laatuleiman (The National Standard for Enterprise Education) ensimmäisenä suomalaisena peruskouluna.

Alla linkit hankkeen kansainvälisille uutissivulle ja The Entrepreneurial School –hankkeen kotivivulle:

Minkä värinen on aurinko?