+
Tulosta
Etusivu
Etusivu » Varhaiskasvatus ja koulutus » Perusopetus » Ajankohtaista » Tiedotteet » 2020 » Maaliskuu » Seinäjoen kaupungin peruskoulut puuttuvat poissaoloihin uudella toimintamallilla

Seinäjoen kaupungin peruskoulut puuttuvat poissaoloihin uudella toimintamallilla

9.3.2020, klo 15:05

Seinäjoen kaupungin peruskouluihin on kehitetty uusi toimintamalli, jolla pyritään aiempaa tehokkaammin ehkäisemään koulupoissaoloja.

Kouluissa on aiemminkin seurattu poissaoloja ja puututtu niihin. Kaupunkitasolla on kuitenkin ollut tarve löytää yhtenäiset toimintatavat, koska koulujen tekemän työn lisäksi poissaolojen ehkäisyssä tarvitaan kouluterveydenhuollon, sosiaalitoimen ja erikoissairaanhoidon kumppanuutta. Mallia on kehitetty opetustoimen erityispalveluissa yhteistyössä koulujen ja koulun yhteistyötahojen kanssa.

Uusi toimintamalli rakentuu kolmen tason mukaisesti. Poissaoloihin puututaan jatkossa 15-30-70 tuntia portaikon mukaan. Uudella mallilla halutaan kiinnittää aiempaa paremmin huomio etenkin huolta herättäviin ja epäselviin poissaoloihin. Silloin oppilas on poissa ilman lupaa tai huoltajan toistuvasti hyväksymälle poissaololle ei löydy selvää syytä.

Ensimmäisen vaiheen puuttuminen ja erityisesti poissaolon taustalla olevien syiden selvittäminen pyritään tekemään nopeasti. Mikäli ensimmäisen vaiheen väliintulo ei muuta tilannetta, 30 tunnin jälkeen pysähdytään seuraavan kerran tekemään toimenpiteitä suunnitelman mukaisesti. Mikäli poissaolot jatkuvat tästäkin huolimatta, 70 tunnin kohdalla kootaan opiskeluhuoltolain mukaisesti monialainen yksilökohtainen asiantuntijaryhmä selvittämään oppilaan tilannetta. Tarvittaessa tehdään lastensuojeluilmoitus oppilaan tilanteesta.

Seinäjoella poissaolokehitys noudattaa valtakunnallista keskiarvoa. Koulua käymättömien ja syrjäytyvien määrä on tasaisessa kasvussa ja tähän negatiiviseen kehitykseen halutaan muutos:

- On tärkeää, että koulu osoittaa oppilaille ja huoltajille selkeät rajat, mitä epäselvistä poissaoloista seuraa. Oppivelvollisuuden suorittaminen on oppilaan työ ja siihen tulee edelleen suhtautua niin, että sen suorittaminen on oppilaan ja hänen huoltajiensa vastuulla. Koulu ja sen yhteistyötahot antavat siihen oman tukensa, toteaa erityisopetuksen rehtori Ville Järvi.

Oppivelvollisuusiän täyttyminen tulee usein yllätyksenä oppilaille ja heidän huoltajilleen. Runsaiden epäselvien poissaolojen vuoksi oppilas voi jäädä luokalle ja opinnot kasaantuvat.

Poissaoloihin puuttumisen käsikirja (pdf, 0.78 Mt)


Lue kommentointisäännöt ennen viestin kirjoittamista. Viestejä päivitetään ma─pe klo 8─15.45. Kaikki viestit tarkistetaan ennen julkaisua. Kommentteihin ei vastata.

Oma maa mansikka, muu maa mikä?

Kommentit

Ei kommentteja