Etusivu » Varhaiskasvatus ja koulutus » Perusopetus » Ajankohtaista » Tiedotteet » 2017 » Elokuu » Suomi 100v tuo pariisilaisperheitä Seinäjoelle

Suomi 100v tuo pariisilaisperheitä Seinäjoelle

21.8.2017, klo 14:41

Seinäjoen Suomi-Ranska-seura ry. järjestää osana Suomi 100-juhlavuotta Pariisin suomalaistaustaisille lapsille perheleirin Seinäjoen seudulla.

- Perheleiri kokoaa yhteen suomalaistaustaisia perheitä Pariisin alueelta sekä paikallisia asukkaista. Ranskalaiset lapset pääsevät näkemään mm. suomalaista koulumaailmaa, kokemaan luontoa ja oppivat tuntemaan omia juuriaan, kertoo yhdistyksen sihteeri Anna-Maija Uitto.

Suomalaiseen koulujärjestelmään leiriläiset pääsivät tutustumaan vierailemalla Hyllykallion koululla, jossa heille esiteltiin koulua ja lapset pääsivät myös osallistumaan oppitunnille. Koulun virikkeellinen ulkoympäristö erilaisine leikki- ja liikuntavälineineen oli vieraiden mieleen, myös innostavat luokkahuoneet saivat vierailta kiitosta.

– Kansainväliset vieraat tuovat koululle mukavaa vaihtelua ja oppilaat saavat kosketuksen muihin kulttuureihin.Suomalainen koulu ja toiminnallinen opetus eri oppiaineissa ovat monelle silmiä avaava kokemus, kertoo Hyllykallion koulun rehtori Irene Turenius.

- Vierailun aikana saimme maistaa suomalaista kouluruokaa. Se, että se on kaikille maksutonta, eroaa ranskalaisesta koulumaailmasta. Ranskassa kouluruoka on kaikille maksullista tai lapset käyvät ruokatauolla kotona syömässä, Uitto kertoo. Vierailun aikana suomalaisen ja ranskalaisen opetusjärjestelmien eroiksi opetusmetodien lisäksi huomattiin koulupäivien pituus, kouluruokailu ja koulun aloittamisikä.

Perheleiri järjestetään Seinäjoen Suomi-Ranska yhdistyksen toimesta ja toteutetaan vapaaehtoistyönä. Leirin järjestäminen on yhdistykselle yhteinen voimainponnistus, joka on lisännyt myös muuta toimintaa yhdistyksessä mm. varainhankinnan osalta.
- Yhdistyksen haaveena on, että perheleirejä järjestetään säännöllisesti myös tulevaisuudessa. Kouluvierailun aikana saatiin myös muita yhteistyöideoita Seinäjoen ja Pariisin välille, Uitto iloitsee.

Minkä värinen on puolukka?