Etusivu » Sosiaali ja terveys » Terveyspalvelut » Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto » Ajankohtaista » Tiedotteet » 2018 » Tammikuu » Perheiden palvelut uudistuvat Seinäjoella

Perheiden palvelut uudistuvat Seinäjoella

26.1.2018, klo 13:09

Seinäjoen kaupunki, järjestöt, seurakunta ja muut halukkaat tahot aloittavat kokeilut ja työpajat jo kevään 2018 aikana.

Lapsiperheiden palveluja uudistetaan Seinäjoella. Tavoitteena on luoda perhekeskuspalvelut, josta perhe saa tarvitsemansa avun mahdollisimman moneen ongelmaan matalan kynnyksen -periaatteella. Perhekeskuksen ydinpalvelut luodaan yhteen toimipaikkaan ja verkostomainen toiminta tukee palveluja eli palvelut jalkautuvat myös sinne, missä asiakas on.

MITÄ? Perhekeskusta ja sen palveluja ollaan luomassa siksi, että perhe saisi avun mahdollisimman varhain ja yhdeltä palvelutiskiltä. Asioiden hoito helpottuisi ja asiakkaan palvelut olisivat joustavammat. Mahdollisesti jalkautuvat palvelut poistaisivat vanhempien kuljetustarpeita työpäivän aikana eri tason palveluihin, koska palvelu voitaisiin tarjota varhaiskasvatuksen ja koulun tiloihin jalkautuen. Ajatuksena palvelussa on helppo palvelunohjaus nettiajanvaruksella ja puhelinpalvelulla. Lisäksi perhe saisi tukea sähköisen perhekeskuksen palveluista jotka palvelisivat 24/7 käyttäjiä. Lähde

KENELLE? Palveluja tuotetaan lapsille, nuorille ja perheille. Saatujen kokemusten ja selvitysten mukaan perhekeskustoiminta hyödyttää lapsia ja perheitä, työntekijöitä ja palvelujärjestelmää sekä koko yhteiskuntaa.

Lapsille ja perheille perhekeskustoiminta antaa arjen tukea ja monipuolistaa palvelutarjontaa sekä antaa uusia toimintamahdollisuuksia. Tarpeiden mukainen avunsaanti mahdollistuu aikaisempaa nopeammin, kohdennetummin ja koordinoidummin.

MIKSI? Perheiden palvelut ovat hajallaan ja useasti joudutaan juoksemaan palvelujen perässä, tai niitä ei ole helposti saatavilla. Uusilla toimintatavoilla voidaan palvelujen saatavuutta tehostaa. Yhteinen palvelutarpeenarviointi asiakkaalle monialaisessa toimintaympäristössä auttaa palvelujen saatavuuteen. Tarkoituksena on tuottaa asiakkaalle, eli juuri sinulle oikea palvelu oikeaan aikaan.

KOSKA? Kunta, järjestöt, seurakunta ja muut halukkaat tahot aloittavat ”kepiät kokeelut” integraation varmistamiseksi jo kevään 2018 aikana. Tarkoituksena on kokeilla ketterästi uusia toimintatapoja palvelujen uudistamiseksi. 2018 kevään ja tulevan syksyn aikana järjestämme työpajoja, joissa rakennamme yhdessä tulevaisuuden perhepalveluja, joita tuotetaan PERHEKESKUKSESSA. Näitä palveluja kutsutaan rakentamaan kikki kunnan johtajat, esimiehet, työntekijät, järjestöt, seurakunta, yritykset ja asiakkaat, eli kuntalaiset.

Nyt on mahdollisuus vaikuttaa omiin palveluihin ja miten ne rakentuvat tulevaisuudessa. Tiedotamme asiasta Rinki-mobiilisovelluksessa, Seinäjoen kaupungin Facebookissa, Twitterissä sekä nettisivuillamme seinäjoki.fi ja henkilöstöä Aaltonetissä.

Lisätiedot:
Mikko Latva-Kiskola, perhekeskuskoordinaattori, p. 044 4181600
mikko.latva-kiskola@seinajoki.fi

Mikä on paikka, mistä lainataan kirjoja?