+
Tulosta
Etusivu
Etusivu » Sosiaali ja terveys » Terveyspalvelut » Edistä terveyttäsi » Omahoito » Ravitsemus ja painonhallinta

Ravitsemus ja painonhallinta

Syö hyvin, voi hyvin! - Valitse terveellinen ruoka.

Suomalainen arvostaa ruoan puhtautta, terveellisyyttä ja kotimaisuutta. Arjen ruokavalinnat ja ruokailutottumukset vaikuttavat terveyteen enemmän kuin yksittäisten ravintoaineiden saanti.

Terveellinen ruoka on maukasta, monipuolista, värikästä ja se sisältää paljon vitamiineja ja kivennäisaineita. Kasviksia kannattaa syödä runsaasti, sillä niillä on paljon positiivisia vaikutuksia terveyden ylläpitämiseen. Kuidun lähteenä vilja on merkittävin, erityisesti täysjyväviljavalmisteet. Myös rasvaa tarvitaan, sillä siitä saadaan energiaa ja tärkeitä vitamiineja. Rasvan saantia on hyödyllistä tarkistaa, sillä sen laadulla ja määrällä on terveydellistä merkitystä.

Ateriarytmi

Säännöllinen ateriarytmi auttaa vähentämään napostelua, turhaa syömistä, makean himoa ja iltasyömistä.

Kokeile, sopiiko sinulle seuraava ateriarytmi:

          • aamuateria (aamulla)
          • lounas (keskipäivällä)
          • iltapäiväkahvi tai hedelmä
          • päivällinen (illansuun ateria)
          • iltapala (haluttaessa ennen nukkumaanmenoa)

Ravinto sairauksien ehkäisyssä ja hoidossa

Ruokavalion merkitys monien kansantautiemme synnyssä on keskeinen. Ruokavalio liittyy sydän- ja verisuonitautien ja sen vaaratekijöiden, tuki- ja liikuntaelinsairauksien, hammassairauksien, osteoporoosin ja useiden syöpien riskiin.

Kansantautien ehkäisy on usein monimutkaista ylipainon, verenpaineen, veren rasva-aineenvaihdunnan häiriöiden ja sokeriaineenvaihdunnan häiriöiden yhteisesiintymisen vuoksi. Tässä tilanteessa normaalipainon saavuttaminen ja ylläpitäminen hyvien ruokavalintojen ja elintapojen ohella on tärkeää. Ruokavalion kohtuullinen energia ja rasvojen laatu, suolan määrä ja painottuminen kasvikunnan tuotteisiin ovat keskeisiä.

Testejä

Kalsiumtesti
Kasvistesti
Kuititesti
Rasvatesti
Sokeritesti
Suolatesti
Syömistottumuksesi
Osteoporoosin riskitesti
Sydän- ja verisuonitautien sairastumisriski (FINRISK)
Tyypin 2 diabeteksen sairastumisriskitesti

Muita hyödyllisiä linkkejä

Aterian lautasmalli
Elintarvikkeiden koostumustietopankki
Ikääntyneiden ravitsemus
Itämeren ruokakolmio
Kasvikset.fi
Kuvasarja Vertaile ja valitse
Maito ja terveys
Ravitsemustietoa
Ravitsemusneuvottelukunta
Runsaasti kasviksia
Ruokatietoa
Ruokavalinnat lautasella
Ruokatieto Yhdistyksen ruokakasvatus sivusto
Ruokavalioesimerkki
Suolaa vähemmän
Suomimies.fi - Hyvä syöminen
Sydänystävällinen ruoanvalmistus
Terveellinen ruoka ja syöminen
Terveellinen ravinto
Tietoa kalasta
Vinkit parempiin ruokavalintoihin

Paino hallintaan - Mitä on painonhallinta?

Painonhallinnan lähtökohtana on omien elintapojen tarkastelu ja muuttaminen. Paino pysyy hallinnassa, kun energian saanti ja sen kulutus ovat tasapainossa. Tavoitteiden tulisi olla sellaisia, että ne on helppo sovittaa omaan arkielämään.

Uutta elämäntapaa on opeteltava vähitellen. Pienikin onnistuminen kasvattaa luottamusta omiin voimavaroihin ja uutta elämäntapaa on helpompi jatkaa.

Painonhallinta ehkäisee lihavuuteen liittyvien sairauksien puhkeamista sekä hidastaa jo puhjenneen sairauden etenemistä.

Ylipaino kuormittaa tuki- ja liikuntaelimistöä ja rasittaa insuliini- ja muuta aineenvaihduntaa, minkä seurauksena monien sairauksien riski kasvaa. Sydämen ja verisuonten, mahan, hengityselinten ja tuki- ja liikuntaelimistön sairaudet liittyvät usein ylipainoon. Lisää…

Olenko ylipainoinen?

Tarkista painoindeksilaskurilla onko syytä huoleen. Toinen tapa arvioida lihavuutta on vyötärön ympäryksen mittaaminen.

Hyödyllisiä linkkejä

Olenko pakonomainen ylensyöjä?- testi
Hyvä välipala - Koululaisille suunnatulta sivustolta saa mm. tietoa terveellisistä välipaloista, käytännön vinkkejä välipalan tekemiseen sekä ruokaohjeita.

Jokapäiväiset valinnat ratkaisevat
Kahvi ja terveys
Kannattaako ihmedietti?
Laihduttaminen ja painonhallinta
Laihduttaminen ja painonhallinta - Diabetesliitto
Laske energiantarpeesi
Lihavuus aikuisilla
Lihavuus lapsilla
Liikunta auttaa painonhallinnassa
Painoindeksi
Painonhallinta
Painonhallinta - Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos
Pieni päätös päivässä
Painonhallinta ja ruoka
Pieni päätös päivässäPuolikiloa päivässä-kamppanja
Ravinnon rasvat — laatu määrää tärkeämpi
Ravinto ja painonhallinta
Ruokapyramidi auttaa valitsemaan oikein
Säännöllinen ateriarytmi auttaa välttämään hallitsematonta syömistä
Syömishäiriöt lapsilla ja nuorilla
Vyötärönympäryksen mittaaminen
Ylipaino ja lihavuus