+
Tulosta
Etusivu

Liikunta

Liikunnan ilot ja hyödyt

Omasta kunnosta huolehtiminen on tärkeää niin fyysisen kuin henkisen hyvinvoinnin kannalta. Hyötyliikunnan lisääminen on ensimmäinen askel henkilökohtaisen hyvinvoinnin edistämiseen.


Säännöllinen liikunta antaa hyvää oloa, elämän ilon ja jaksamista arkeen. Liikunta edistää terveyttä ja parantaa kuntoa ja ylläpitää toimintakykyä ikääntyessä. Sydän, keuhkot, lihakset, luusto sekä nivelet vahvistuvat. Peruskuntosi ja koko olemuksesi kohenee.


Liikunta vaikuttaa edullisesti verenpaineeseen, veren rasva- ja sokeriaineenvaihduntaan sekä auttaa pitämään painosi kurissa.


Liikunta pienentää todennäköisyyttä sairastua muun muassa masennukseen, osteoporoosiin ja kaatumisesta johtuviin murtumiin, metaboliseen oireyhtymään ja kakkostyypin diabetekseen, korkeaan verenpaineeseen, veritulppaan, verenpaine-, sepelvaltimotautiin tai aivohalvaukseen sekä paksusuolisyöpään.


Aikuisten kannattaa liikkua ainakin puolituntia päivässä.

Testejä

Testaa liikuntatottumuksesi
Liikutko tarpeeksi ?
Oletko kova luu? -Testi on tarkoitettu ensisijaisesti 11-15 vuotiaille nuorille.

Testaa keskivartalon lihasten voima ja hallinta
Testaa kuntosi
Kansalaisen kuntomitta

Muita hyödyllisiä linkkejä

Liikunnan positiiviset vaikutukset
Liikuntapiirakka 18-64-vuotiaille
Liikuntapiirakka yli 65-vuotiaille
Liikunnan terveysvaikutukset painonhallinnassa
Liikunta ja iän tuomat muutokset
Liikunta osaksi elämää
Liikunnan lisääminen
Liikunnan vaikutukset elimistöön
Liikunta ja sairaudet
Liikunta on lääke
Aloittajan liikuntaopas
Aikuisen arkiliikunnan vinkit
Arkiliikunta, hyötyliikunta, perusliikunta
Käypä hoito –suosituksen potilasversio
Kotivoimisteluohjelma
Kävely kevyemmäksi
Säännöllisen liikunnan terveysvaikutukset
Terveysliikuntasuositukset
Vuodevoimisteluohjelma ikääntyville
Vahvat luut – liikuntaohje