Etusivu » Sosiaali ja terveys » Terveyspalvelut » Ajankohtaista » Tiedotteet » 2017 » Maaliskuu » Makeisverosta ja energiajuomista

Makeisverosta ja energiajuomista

28.3.2017, klo 8:11

Makeisvero poistui vuodenvaihteessa. Veron kohteena olivat Suomessa valmistettavat ja Suomeen tuotavat makeiset, jäätelöt ja virvoitusjuomat. Monet alalla toimivat firmathan kikkailivat kehittämällä vanhoista tutuista makeisista keksejä, jotka eivät makeisveron piiriin kuuluneet. Sokerivero olisi ollut tasapuolisempi tapa verottaa epäterveellisiä tuotteita.

Nyt kuuluu huolestuttavia riemunkiljahduksia kaupoista: makeisten, erityisesti irtomakeisten, myynti on kasvanut useita kymmeniä prosentteja makeisveron poistamisen jälkeen. Osa kauppaketjuista käyttää irtokarkkien hintaa ns. sisäänheittotuotteena samalla tavalla kuin kahvipaketin hintaa aiemmin. Jo nyt moni painii ylipaino-ongelmien kanssa ja erityisesti Seinäjoella lasten Lihavuus laskuun –ohjelman takia makeisten myynnin nousu uhkaa hyvin käynnistynyttä ja maailmanlaajuisesti kiinnostusta herättänyttä konseptia. Myös lasten suun ja hampaiden terveys tulevaisuudessa huolettaa suun ammattilaisia. Herkkuhetket kuuluvat elämään ja nautinnoista ei tietenkään pidä kokonaan luopua, mutta nyt tässä irtokarkkibuumissa pitää huoltajien pitää pää kylmänä, jotta karkinsyönti ei riistäydy käsistä.

Energiajuomat ovat toinen huolen aihe. Niiden kokonaiskulutus lienee lievässä laskussa, mutta suurkuluttajiakin on. Samalla tavallahan ne antavat ylimääräistä energiaa kuten makeiset ja samanlaisia ongelmia voi olla edessä ylipainon tai suun terveyden kannalta. Kaiken lisäksi on hyvin vähän tutkittu, mitä kaikki ne energiajuomien moninaiset ainesosat ja lisäaineet (e-koodit) aiheuttavat elimistössä pitkän käytön seurauksena. Onneksi osa kauppiaista ei myy energiajuomia alaikäisille.

Positiivisena loppuna kuitenkin on nostettava esille Lihavuus laskuun –ohjelmaan tehty tutkimus, jossa Sanna Seppälä kyseli Seinäjoen yläkouluikäisiltä välipalatottumuksista. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että suosituimpia kahdeksasluokkalaisten nauttimia välipaloja olivat hedelmät ja marjat sekä ruisleipä ja vaalea leipä. Tytöt söivät terveellisempiä välipaloja kuin pojat, joilla oli myös enemmän erilaisia juomia välipalana. Karkkipäivä siis kunniaan edelleen, herkkuhetki ruokailun yhteyteen, virvoitusjuomia ei kannata lipitellä pitkin päivää ja energiajuomista olisi hyvä kieltäytyä kokonaan.

Marko Korhonen
johtava ylihammaslääkäri

Minkä värinen on mansikka?