+
Tulosta
Etusivu

Kysy kaupungilta

Seinäjoen kaupungin virkamiehet vastaavat kuntalaisten esittämiin kaupungin asioita koskeviin kysymyksiin. Henkilökohtaisiin, yksityiskohtaisiin tai pitkiin kysymyksiin ei ole www-sivulla mahdollista vastata. Jatkokysymyksissä kysyjä voi ottaa yhteyttä suoraan vastaajaan. Oikeasta reunasta löytyvällä hakutoiminnolla on mahdollista etsiä aiemmin esitettyjä kysymyksiä.

Lähetä kysymys

Halkosaaren vaaranpaikat

Katu- ja liikennesuunnitteluJH (12.12.2017, klo 10:27)

Koska Halkosaaren risteykseen saadaan liikenneympyrä? Juuri tapahtui kolmen auton ketjukolari ja joka päivä läheltä piti tilanteita. Toinen kysymys liittyy Halkosaaren koulutiehen. Saadaanko Halkosaaren Kuninkaansaarentien kohdalle suojatie, joka ylittää Kitinojantien? Koulun kohdalle Kitinojantielle tarvitaan myös hidasteita.

Kari Havunen, kaupungininsinööri (12.12.2017, klo 12:59)

Kyseiset tiet ovat valtion hallinnoimia, joten toiveet liikennejärjestelyistä voi osoittaa ELY-keskukselle.

Tiehidasteet

Katu- ja liikennesuunnitteluIhmettelijä (23.10.2017, klo 21:06)

Onko mitenkään mahdollista saada töyssyjä / tiehidasteita ennen Karhuvuorelta Tanelinrannan liikenneympyrää kohden? siinä on pitkä suora jossa molempiin suuntiin harrastetaan auton kiihdytyskisaa. Kauhulla katsoo milloin joku pieni koululainen jää auton tai keulivan mopon alle.

Keijo Kaistila, suunnittelupäällikkö (27.10.2017, klo 09:03)

Aiheesta on tehty aloitteita aiemmin. Toistaiseksi töyssyjä ei ole päätetty rakentaa. Voit tehdä asiasta aloitteen Liikennejaostolle, jolloin asiasta päätetään Kaupunkiympäristölautakunnassa.

Pyörätie Tapiolantielle myös Kasperinviidan ja Vuoritien välille?

Katu- ja liikennesuunnitteluPyöräilijä (06.10.2017, klo 09:59)

Tapiolantiellä ei ole pyörätietä Kasperinviidan ja Vuoritien välillä liikennemerkkien puuttumisesta ja suojatiemaalauksista päätellen. Kivistöntien ja Kasperinviidan välillä se sitä vastoin on. Pyörätien epäjatkuvuudesta seuraa, että Tapiolantietä pitkin Kasperin läpi kulkeva pyöräilijä joutuu siirtymään pyörätieltä ajoradalle (ja toisesta suunnasta toisinpäin) Kasperinviidan liikenneympyrässä ajoradan kautta, mikä tekee hänen kulustaan epäsujuvaa ja vaarallistakin. Pyörätien puuttuminen on yllättävää myös siksi, että pyörätiettömän osuuden varrella Tapiolantietä sijaitsevat muun muassa kauppa, hammashoitola, Kasperi-talo sekä Lintuviidan koulu, jonka 12 vuotta täyttäneillä oppilailla on tästä kohdin pyöräillessään velvollisuus ajaa ajoradalla pyörätien puuttumisen takia. Ajoradalla osa autoilijoista ohittaa pyöräilijät vaarallisen läheltä, lähempää kuin 1,5 metrin päästä, joka on Pyöräliiton suosittelema vähimmäisohitusetäisyys.Onko mahdollista, että jalkakäytävä sanotulla välillä Tapiolantietä (mieluiten molemmin puolin) muutetaan yhdistetyksi pyörätieksi ja jalkakäytäväksi?

Keijo Kaistila, suunnittelupäällikkö (26.10.2017, klo 14:29)

Kiitos palautteesta. Hyvä huomio.

Tapiolantien varressa olevien kevyen liikenteen käyttämien väylien pitäisi olla pyöräteitä, mutta liikennemerkit puuttuvat. Vastaava tilanne on myös Lintuviidalla.
Pyrimme muuttamaan nuo pyöräteiksi ihan virallisestikin. Se edellyttää meiltä myös rakenteellisia muutoksia reunakiviin ja liikennemerkkeihin.

Kapernaumiin vievä iso risteys

Katu- ja liikennesuunnitteluAn (19.10.2017, klo 20:04)

Onko mahdollista laittaa nuolivalo oikealle Kapernaumiin kääntyville (Törnävältä keskustaan päin tullessa)? Se jouduttaisi huomattavasti aamun ruuhkaa. Nuolivalolla pääsisi ainakin silloin kääntymään, kun Kapernaumista tulevat ajoneuvot kääntyvät vasemmalle Törnävää kohti.

Kari Havunen, vt. toimialajohtaja, kaupungininsinööri (25.10.2017, klo 12:41)

On mahdollista ja tutkimme asiaa. Näyttää siltä, että risteyksen laajuudesta johtuen nykyiseen risteyskojeeseen ei saada lisättyä uusia vaiheita. Jos näin on, siinä tapauksessa vaatisi hieman isomman investoinnin.

Kärjenkoulu ja puistoalueen valot

Katujen kunnossapitoValoa kärjen puistoalueelle (17.10.2017, klo 11:32)

Kärjenkoulun puiston ja sen ympäristön valoja on rikki ja näin ollen iltaisin sielä ei näe kunnolla edes kulkea, saisiko valot korjattu ja näihin laitettua tehokkaampia lamppuja valaisemaan puistoa sekä näitä pyöräteitä, lisäksi voisiko kärjenkentän valot laittaa palamaan esim.klo 18-23 välille ajastimella jo nyt lokakuussa pimeän tultua, nämä tolpissa olevat halogeeni valot antaisivat kentälle ja puistoon lisävaloa.

Reijo Vaisto, Kunnossapitopäällikkö (20.10.2017, klo 14:45)

Kaupungilla on Seinäjoen Energian kanssa katuvalo-ja puistovalaistuksesta huoltosopimus.He suorittavat huoltokierroksia vuosittain 1-2- kertaa.
Yksittäisistä lamppuvioista voi ilmoittaa puhelimitse suoraan päivystykseen numeroon, joka löytyy Seinäjoen Energian nettisivuilta.

Hautalantie Seinäjoki

Katujen kunnossapitoTärylätkällä ajelia (21.09.2017, klo 16:06)

koska hautalantie lanataan, Destia on ilmeisesti huoltovastuussa. Eivät hoida tietä käytänössä lainkaan. Kuka on ihminen joka vastaa tästä tietä ja sen turvallisuudesta? Destialla eivät välitä tippaakaan vaikka soittelee sinne.

Reijo Vaisto, Kunnossapitopäällikkö (22.09.2017, klo 09:22)

Terve,
ELY-keskus hallinnoi ja Destia on huoltovastuussa, kuten kerroit. Destian puhelinnumero on : Tienkäyttäjän linja, 0200 2100. Siellä kirjataan ja ilmoitus menee ko. hoitoalueelle.

Korjausvastuu

Puistot ja viheralueetGreen (21.06.2017, klo 16:29)

Lumenauraustraktori on viime talven aikana rullannut kiinteistön kadun puolen nurmikkoa (ojaliuska) huonoon kuntoon ja nostanut pari kiveäkin pintaan.Vahongon aiheuttaja korjaa vaurion- ainakin minun oikeustajuni mukaan. Olen lähetellyt viestejä ympäri kaupunkia, mutta minkäänlaista vastausta tilanteen korjaamiseksi en ole saanut. Mihin Sjoella tarvitaan sähköistä asiointia, kun viestejä ei kukaan ilmeisesti lue? Ensimmäinen viesti lähti maailmalle toukokuun puolella.

Reijo Vaisto, Kunnossapitopäällikkö (01.09.2017, klo 13:30)

Nurmetus, kiveykset ym. eivät saa olla ylempänä kuin asfaltti. Kyseessä on katualue, jossa kaupunki voi /pitää suorittaa omia töitään. Tässä tapauksessa kadun reunaan muodostunut jääpalle on tiekarhulla/traktorilla "kaadettu" ojaan. Nurmetuksen ym. rakenteiden on oltava samassa kaltevuudessa kuin ajorata, muuten nurmi kuoriutuu em. tavalla. Kaupungin organisaatio ei käy korjaamassa näitä vaurioita, vaan kiinteistön omistaja madaltanee nurmikkoa, ettei joka kevät ole samaa ongelmaa. Lisätietoja saa allekirjoittaneelta ja rakennusvalvonnasta.

äänestys

Hallintokysymysmerkki (07.07.2017, klo 00:01)

Onko vahvaan tunnistautumiseen muuta vaihtoehtoa kuin pankkitunnukset? Kaikilla kun ei ole.

Nina Ankkuri, palvelu- ja arkkitehtuuripäällikkö (09.08.2017, klo 16:02)

”Vahvalla sähköisellä tunnistamisella tarkoitetaan henkilöllisyyden todentamista sähköisesti. Vahvan sähköisen tunnistamisen avulla kuluttajat voivat turvallisesti vahvistaa henkilöllisyytensä erilaisissa sähköisissä palveluissa. Tunnistamisessa käytettyjä tunnistusvälineitä ovat

- pankkien käyttämät verkkopankkitunnukset
- Väestörekisterikeskuksen kansalaisvarmenne
- teleyritysten mobiilivarmenteet”

Eli vahvan tunnistautumisen välineet ovat: pankkitunnarit, mobiilivarmenne tai sähköinen henkilökortti.

Pari kysymystä kevyen liikenteen väylistä

Katujen kunnossapitopyöräilijä2 (17.05.2017, klo 17:47)

Parista kevyen liikenteen väylästä palautetta/kysymykset:1. Herralankadun varressa olevalla pyörätiellä, Ketojenkadun risteyksen kohdalla on asfalttia revitty auki (tie alitettu). Kevyen liikenteen väylän kohta on vielä soralla, kun autotien kohta on jo päällystetty väliaikaisesti. Tuonne olisi hyvä saada vähintäänkin varoitusmerkit/muovikartiot kevyen liikenteen väylälle, sellaisia kun ei nyt ole. Lienee urakoitsijan vastuulla, kuka/mikä sitten lieneekin? Tuossa voi nyt helposti sattua vahinkoja, kun päällyste loppuu yllättäen soraan... Paras tietysti olisi jos kevyen liikenteen väylällekin saisi asfaltin...2. Torikadun länsipäässä, Torikatua ja Alasenkatua yhdistävällä puistoalueella tehtiin kuivatustöitä viime vuonna. Kivituhkapinnoitteiselle kevyen liikenteen väylälle on jäänyt karkeaa soraa töiden takia. Onko tuossa suunnitelmana laittaa hienojakoisempaa kerrosta päälle jossakin vaiheessa?

Reijo Vaisto, Kunnossapitopäällikkö (23.05.2017, klo 08:56)

Olemme yhteydessä urakoitsijoihin, joiden vastuulla on saattaa ko. kohteet alkuperäiseen kuntoon. Asfaltointi tehdään paikkaustöiden yhteydessä kesän aikana.

Katuvalot

Katujen kunnossapitoKatuvalot (11.05.2017, klo 10:12)

Mikä idea on sammuttaa katuvalot öisin jo nyt? Pimeä tulee kymmenen jälkeenja nousee vasta vähän ennen viittä.

Reijo Vaisto, Kunnossapitopäällikkö (23.05.2017, klo 08:52)

Katuvalojen sammutus keväällä perustuu kaupungin ja Seinäjoen Energian väliseen sopimukseen. Sammutuksella saadaan säästöjä.Myöhäinen kevät vaikutti ilmeisesti ongelmia. Sammutuksia ohjaa hämäräkytkimet, joita on säädettävä siten, että polttoaika on pidempi jatkossa.

missä seinäjoki?

Kaavoitusjoki virtaa läpi kaupungin (11.05.2017, klo 13:49)

Onko Seinäjoen (siis joen) nimi muutettu,? Kun cooglen kartassa on nimenäKyrönjoki ja samoin rautatieaseman aulassa olevassa kartassa komeileeKyrönjoki,

Hannes Keskikiikonen, Paikkatietopalvelut (16.05.2017, klo 15:08)

Vastuutaulukko

TalousVeronmaksaja (16.03.2017, klo 12:26)

Kuka, tai mikä taho valvoo Sevaksen toimintaa? Lähinnä osakkeiden hankinta/myyntipolitiikkaa. Jos osakkeita tulee myyntiin, meneekö julkisesti tarjousten perusteella?

Jari Jokinen, lakiasiain ja omistajaohjauksen johtaja (04.04.2017, klo 11:14)

Sevas Kodit Oy on kaupungin kokonaan omistama vuokrataloyhtiö eikä se lähtökohtaisesti harjoita asuntojen myyntitoimintaa. Viime kädessä yhtiön toimintaa valvoo Seinäjoen kaupunki.

Esteitä pyörätiellä

Katujen kunnossapitoPyöräilijä (03.04.2017, klo 17:50)

Koulukadun varressa Kauppakadun ja Kalevankadun välillä on rinnakkain kulkevat pyörätie ja jalkakäytävä. Pyörätie ja jalkakäytävä on erotettu toisistaan liikennemerkillä ja erivärisin kivetyksin.Pyörätiellä Koulukatu 18:n kohdalla pidetään suurikokoisia kukkaruukkuja ja A-kylttiä, jotka haittaavat pyöräilijöiden kulkua pyörätiellä. Ne estävät pyöräilijöiden kohtaamisen ja toisinaan kokonaan heidän kulkunsa pyörätiellä. Lisäksi esteiden takia sotkuinen kohta kerää pysäköityjä polkupyöriä, jotka edelleen häiritsevät pyöräilijöiden kulkua.Maakäyttö- ja rakennuslain 167 §:n mukaan "[k]evyen liikenteen väylät tulee säilyttää liikkumiselle esteettöminä".Poistattaako Seinäjoen kaupungin määräämä valvova viranomainen puheena olevat esteet pyörätieltä? Minne voi vastaisuudessa ilmoittaa pyöräteille tai jalkakäytäville tuoduista esteistä?

Reijo Vaisto, Kunnossapitopäällikkö (04.04.2017, klo 09:54)

Keskustan rakennusprojektit aiheuttavat suuria, väliaikaisia , muutoksia katujen sulkemisiin, samoin kevyenliikenteeseen. Kukkaruukut laitetaan kesäksi
ajoradalle, joten kevyenliikenteen raitti on esteetön liikkua.
Kysy ja vaikuta- kanava on käytössä jatkossakin.

Soukanjoen Tikkukosken leikkipuisto

Puistot ja viheralueetPerheenäiti (14.02.2017, klo 18:14)

Onko Tikkukosken leikkipuistoon mahdollista saada lisää keinuja? Leikkipuistossa on vain yksi vauvakeinu ja yksi isompien lasten keinu. Alueella on paljon pieniä lapsia ja lisää lapsia on tulossa, joten puistolla on kova käyttöaste.

Kari Hirvensalo, kaupunginpuutarhuri (20.02.2017, klo 13:15)

Puistotoimi katsoo keinujen lisäämismahdollisuutta Tikkukosken leikkipuistoon. Mahdollinen yhden keinutelineen lisääminen tehdään loppukesän aikana, kevättyöt on jo lyöty lukkoon.

katuvalot

Katujen kunnossapitoKantanurmolainen (13.02.2017, klo 18:53)

Koska isokoskentie valaistus tehdään loppuun aloitettu molemmista päistä.

Reijo Vaisto, Kunnossapitopäällikkö (16.02.2017, klo 08:16)

Isokoskentie on ELY:n hallinnoima, joten katuvalaistus kuuluu myös heille.

Tapiolantien liikenne

Katu- ja liikennesuunnitteluHuolestunut (17.01.2017, klo 13:13)

Kysymys kuntapäättäjille 18.1. kirjastossa klo 18.30Tapiolantien liikenne on moninkertaistunut sen jälkeen kun ympyrät valmistuivat välillä ympyrät - vuoritie. Samalla nopeudet ovat nousseet siinä määrin, että niihin on puututtava kun eivät muutoin uskota annettuihin nopeuksiin ( 40 km ) Pahimmat ajavat joka oli 60 km/t ja enemmänkin. Kototielle rakennettiin kaksi koroketta yhtä koulua varten (hyvä päätös) nyt pitäisi saada se toinen koroke Jäkäläviidan kohdalle sillä nyt tapiolantien vaikutusalueella on kaksi koulua ja kaksi päiväkotia ! Koroke (koroke Unkarissa on nimeltään makaava poliisi) toisi turvallisuutta ja hillitsisi autojen nopeuksia. Samalla voitaisiin tehostaa nopeuksien ilmoittaminen kahdella uudella nopeusmerkillä nimittäin Kanervaviidan ja Sammanviidan kohdalle (kuten ruukintiellä on tehostettu) Lisäksi tulisi Kanervaviidan kohdalle saada suojatie sillä kanervaviidalla on paljon asuntoja ( 20 kpl). Tapiolantiestä on tullut ikäänkuin kaupungin sisäinen ohikulkutie ympyröiden jälkeen.

Krista Rintala, viestintäpäällikkö (01.02.2017, klo 14:41)

Kiitos kysymyksestä. Välitetään se seuraavaan Kysy kuntapäättäjiltä -tilaisuuteen 22.2.

Pollarin talo

YmpäristöCashyyk (31.01.2017, klo 22:15)

Milloin keskustan viimeinen puutalo eli Pollarin talo puretaan pois rumentamasta maakuntakeskuksen kaupunkikuvaa?

Martti Norja, kaavoitusjohtaja (01.02.2017, klo 14:35)

Rakennus ei haittaa nykyisiä rakennustöitä ja siksi se on saanut jäädä paikalleen. Ko. rakennuksen ympäristön suunnittelu ei ole tällä hetkellä aktiivisesti käynnissä. Emme siis pysty kertomaan koska mahdollinen alueen suunnittelu ja sitten myöhemmin ehostaminen käynnistyy kaupungin ulkopuolisten toimijoiden toimesta. Vastaus on siis että emme (täällä kaupungilla) tiedä tällä hetkellä.
Ennen kuin Keskustorin alue paljastuu rakennustöiden alta on asiaan kuitenkin palattava.

Turhaanko jalkakäytävä aurattiin?

Katujen kunnossapitoKahlaaja (16.01.2017, klo 12:13)

Ainakin Kivistö/Kasperi/Hallilanvuori -alueilla kevyen liikenteen väylien auraus toimii hienosti jo aamusta. Jalkakäytävät nuollaan pienemmillä vehkeillä ihan laidasta laitaan. Mutta sitten tulee se isompi vehje, joka sinkoaa ne ajotien lumet sinne jalkakäytävälle. Viimeksi tänään totesin tilanteen Kototiellä. Aiemmin myös Kasperinviidalla ja Jukolanviidalla. Eikä sitä lunta ole vielä edes paljoa satanut.Onko asialle mitään tehtävissä? Iso aura hiljentää vauhtia edes siellä, missä ei ole lumelle tilaa tien ja kevyen liikenteen väylän välissä? Samanaikainen auraus?

Reijo Vaisto, Kunnossapitopäällikkö (16.01.2017, klo 15:03)

Terve,
Tänään (16.01.2017) ei ole ajoradoilla aurattu, kevyen liikenteen raitteja on karhennettu. Välitän toiveesi auraajille, jatkossa pyrimme parempaan.
Ps. Kototien toisella reunalla, eli Kivistöntiestä Siipipyöränkadulle ajoradan oikea puoli on jalkakäytävää, jonka kunnossapito kuuluu kiinteistöille!

Jalkakäytävän hiekoitus

Katujen kunnossapitoKadulla asusteleva (12.01.2017, klo 13:03)

Miksei Nurmikatua ei hiekoiteta lainkaan? Omituista, että viereinen katu saa hiekoituksen..

Reijo Vaisto, Kunnossapitopäällikkö (16.01.2017, klo 14:54)

Nurmikadun jalkakäytävä on todellakin jalkakäytävä, eli sen kunnossapito (auraus ja hiekoitus) kuuluu kiinteistölle. Yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie ilmoitetaan liikennemerkillä n:o 423. Manttaalikadulla on kyseinen merkki.
Terveisin, Reijo vaisto

ONKO PÄIVYSTYSTÄ

Katujen kunnossapitoPYÖRÄILIÄ (07.01.2017, klo 18:01)

MIKSI JALKAKÄYTÄVIÄ JA KEVYENLIIKENTEEN VÄYLIÄ EI AURATA KUN LUNTA TULEE VIIKONLOPPUNA. SITTEN VIIKOLLA KYLLÄ AURATAAN YM. VAIKKEI TARTTE. TAAS KUN LUNTA TULEE LOPPUKAUDESTA,NIIN EI AUROJA NÄE KU KORKEINTAAN AUTOTIELLÄ,????

Reijo Vaisto, Kunnossapitopäällikkö (16.01.2017, klo 09:33)

Hyvä pyöräiliä, Loppiaisena 06.01.2017 satoi pakkaslunta 1-2 cm. Tämä määrä on niin pieni, ettei laatustandardien mukaan viikonloppuisin aurata pyöräteitä eikä jalkakäytäviä. Viikolla tehtiin normaaleja kunnossapitotöitä ( esim. oikomisia ja hiekoitus ennen suojakeliä).

Roskiksia Jouppiin

Ympäristökoiranomistaja (11.01.2017, klo 14:46)

Joupin alueella on pulaa roskiksista. Koiranomistajia on alueella paljon ja se näkyy myös katujen varsilla läjinä. ... Uskoisin että ihmiset korjaisivat paremmin koiriensa jätökset jos roskiksia olisi kävely-/pyöräteiden varsilla.

Tuomo Etula, tiemestari (12.01.2017, klo 16:04)

Roskistilannetta on päivitetty ja parannettu viime kesästä alkaen. Kaikista vilkkaimmille ns. 1-hoitoluokan pyöräteiden varsille ja linja-autopysäkeille ja keskustaan on vaihdettu uudet entistä suuremmat roska-astiat. Näistä paikoista vapautuneita roska-astioita on lisätty ns. 2-hoitoluokan pyöräteiden varsille ja linja-autopysäkeille. Tulemme lisäämään roska-astioita pyöräteiden varsille myös Joupin alueelle. Lisäksi kaupunginpuutarhuri tiesi kertoa, että koirankakkapussiautomaatteja on tulossa keväällä.