Etusivu » Kulttuuri ja liikunta » Kulttuuripalvelut » Ajankohtaista » Tiedotteet » 2017 » Elokuu » Entiteetissä sulautuvat tila, aine, energia, aika ja henki

Entiteetissä sulautuvat tila, aine, energia, aika ja henki

21.8.2017, klo 15:12

Toni Lehtolan ja Jenni Uusitalon installaatiot valtaavat Taidehallin

Seinäjoen taidehallin näyttelysyksyn avaa Toni Lehtolan ja Jenni Uusitalon “Entiteetti”. Kokonaisuus koostuu tiloista ja tilanteista, joissa olio, entiteetti, elää katsojan avulla. Entiteetin sisällä ihminen muuttuu teosten polttoaineeksi, teosmateriaaliksi, ja on läsnäolollaan itsekin esillä koettavana, ja osana tilanteiden toteutumista. Entiteetti käsittää myös oliojoukot ja olioiden ominaisuudet. Entiteetti voi olla tuntematon ja määrittelemätön, aineeton teoreettinen käsite.
Entiteetin installaatiot ilmentävät ihmistä, sen ominaisuuksia, vajavaisuutta, toimintaa, tekoja, jälkiä ja olemassaoloa henkisenä ja fyysisenä oliona.

Seinäjoelta kotoisin oleva Toni Lehtola (s. 1981) työskentelee pääsääntöisesti performatiivisten elektromekaanisten veistosinstallaatioiden sekä musiikin parissa. Lehtola valmistui kuvataiteilijaksi Kankaanpään taidekoulusta 2008, ja opiskelee tällä hetkellä Aalto-yliopistossa taiteen maisteriksi. Ensimmäisen yksityisnäyttelyn hän piti 2012, jonka lisäksi hän on osallistunut lukuisiin ryhmä- ja yhteisnäyttelyihin. Lehtola on T.E.H.D.A.S. ry:n sekä NYTE ry:n jäsen.

Jenni Uusitalo (s. 1987 Vantaalla) valmistui Kankaanpään taidekoulusta kuvataiteilijaksi vuonna 2011, ja taiteen maisteriksi Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta 2014. Uusitalo työskentelee readymade-materiaalien parissa valmistaen niistä veistoksia ja installaatioita. Pelkistetyissä teoksissa toistuvat selkeät, suuret linjat. Taiteilijan teoksia on nähty useissa yksityis- ja yhteisnäyttelyissä, mm. Helsingissä, Tampereella, Porissa ja Rovaniemellä.

Lehtola ja Uusitalo asuvat ja työskentelevät Porissa ja taiteilijan työn ohessa tekevät mm. taiteen alan opetustöitä. Näyttelyä ovat tukeneet Suomen Taideyhdistys, Taiteen edistämiskeskuksen valtion visuaalisten taiteiden toimikunta, ja Satakunnan taidetoimikunta, sekä Porin kaupungin kulttuuritoimi.

Näyttely on esillä Seinäjoen taidehallin näyttelysaleissa 2.9.–5.11.2017. Uudessa studiossa avautuu samaan aikaan taiteilijaryhmä Havinan maalauksista ja runoista koostuva näyttely “Tuuli ympärilläni”.

Tiedustelut:
Sanna Karimäki-Nuutinen, näyttelykoordinaattori p. 040 774 8560
Jenni Uusitalo p. 040 758 1465 jen.uusitalogmail.com

Mikä kulkuväline kulkee raiteilla?