Etusivu » Kulttuuri ja liikunta » Kulttuuripalvelut » Ajankohtaista » Tiedotteet » 2017 » Elokuu » Taiteilijaryhmä Havina tulkitsee ympäristöä

Taiteilijaryhmä Havina tulkitsee ympäristöä

21.8.2017, klo 15:22

Taidehallin Uudessa Studiossa esittäytyy taiteilijaryhmä Havina. Johanna Mäkitalon, Maarit Siltamäen ja Kristiina Lempiäinen-Trzaskan näyttely “Tuuli ympärilläni” pitää sisällään maalauksia ja runoja.

Havina-ryhmää yhdistää vaihtuvan ympäristön kokeminen ja tulkitseminen. Näyttelyssä on esillä akryyli- ja öljymaalauksia muodostaen kokonaisuuden, jonka keskiössä on ympäristö ja yksilön läsnäolo siinä. Näyttely on esillä Uudessa Studiossa 2.9.–8.10.2017.

Johanna Mäkitalo (s. 1966): ”Ympäröivä luonto ja maisema ovat kiinnostukseni kohteita. Asun aiheideni ääressä. Olen osa maisemamaalauksen perinnettä. Maalausteni lähtökohtana on olemassa oleva tila, paikka, kohtaaminen. Luonto on alati muuttuva, virtaava, järjestyksessä ja sattumalta. Myös maalaukseni saavat virrata. Irtaudun luonnon todellisuudesta luodakseni uuden, kuvan todellisuuden. Tarinan kertoo katsoja. Maalausteni maailma on kaunis, mutta jotain uhkaavaa on leviämässä: pimenee, pilvet kasaantuvat, varjot liikkuvat. Katsoja/ihminen etsii suojaa, polkua, väylää, katoavassa paratiisissaan.” Johanna Mäkitalo on Taidemaalariliiton ja Jyväskylän Taiteilijaseuran jäsen.

Seinäjoelta kotoisin oleva Maarit Siltamäki (s. 1982): "Kun tuuli puhaltaa ja mieli havisee syntyy tunteita ja maalauksia. Vuoden kierto, valojen ja värien vaihtuminen. Elän ja maalaan vahvasti osana luontoa." Maarit Siltamäki on Taidemaalariliiton kokelasjäsen ja Jyväskylän Taiteilijaseuran jäsen.

Tuuli puhalsi iholleni
hetken
Hetki värisi hiljaa
aaltoili valoja
pieniä huokauksia
Linnut lauloivat mieleeni
pesän
Hetki värisi hiljaa

Kristiina Lempiäinen-Trzaska (s. 1958): ”Tarkastelen asioita, jotka ovat jättäneet jäljen. Pysähdyn hetkeen. Kiinnitän kuviin käsitykseni siitä, miltä maailma näyttää, kun se tuntuu. Kuvan maailmassa limittäin asettuvat näkyvä ja näkymätön, mutta myös tosi ja epätosi. Jäljen esille tuomisessa tärkeäksi on kehittynyt paikka ja kokemuksen maisemallisuus – kaupunki-, luonnon- ja mielenmaisema. Paikka itsessään on sidottu myös aikaan; mikä eilen oli tärkeä ja tosi, voi nyt olla olematta – yhteys paikkaan on kadonnut. Käyn vuoropuhelua ajan ja paikan kanssa niin, että jotain niiden merkityksellisestä ja muuttuvasta suhteesta välittyy teoksiini.” Kristiina Lempiäinen-Trzaska on MUU ry:n, Jyväskylän Taiteilijaseuran ja Kotkan Taiteilijaseuran sekä Järvilinnan taiteilijat ry:n jäsen.

Tiedustelut:
Johanna Mäkitalo, p. 050 413 6713, johanna.makitalo66gmail.com
Maarit Siltamäki, p. 050 499 9192, maarit.siltamakigmail.com
Kristiina Lempiäinen-Trzaska, p. 050 590 2595, kristiina.lempiainen.trzaskagmail.com
Sanna Karimäki-Nuutinen, näyttelykoordinaattori, Seinäjoen taidehalli p. 040 774 8560

Mikä kulkuväline kulkee raiteilla?