Etusivu » Kulttuuri ja liikunta » Kirjasto » Ajankohtaista » Tiedotteet » 2018 » Tammikuu » Kävijä- ja lainamäärät kasvoivat jälleen Seinäjoen kirjastoissa

Kävijä- ja lainamäärät kasvoivat jälleen Seinäjoen kirjastoissa

19.1.2018, klo 14:44

Seinäjoen kaupunginkirjaston toimipisteistä tehtiin viime vuonna yhteensä 1 367 800 lainaa. Kasvua edellisvuoteen oli peräti 4,2 prosenttia. Myös kävijämäärä kasvoi reippaasti, 5,7 prosenttia. Kävijöiden kokonaismäärä oli 507 844.

Suurinta lainauksen kasvu oli pääkirjastossa, mutta myös Nurmossa ja Ylistarossa kasvu oli hyvin merkittävää. Kirjastoautoista Ykä kasvatti lainojaan, kun taas Ilossa ne vähenivät. Muissa toimipisteissä lainauksen kasvu oli maltillisempaa. Kävijämäärän kasvu puolestaan painottui pääkirjastoon, Nurmoon ja Peräseinäjoelle.

- Tällaiset tilastot tietysti ilahduttavat, etenkin, kun viime vuonna tehtiin iso muutos ja perustettiin 22 kirjaston Eepos-kimppa. Se toi tullessaan muutoksia käyttösääntöihin, mutta myös asiakkaan ulottuville laajemman kokoelman, uuden verkkopalvelun ja joustavamman asioinnin kuntarajoista piittaamatta. Hienoa nähdä, että kirjastopalveluiden kehittämisellä on vaikutusta. Toki muutkin asiat vaikuttavat, erityisesti hyvällä pohjalla oleva kouluyhteistyö ja kehittyvät lähikirjastot, kirjastotoimenjohtaja Mervi Heikkilä pohtii.

Lapset ahkerina

Lasten ja nuorten kaunokirjallisuuden lainaus kasvoi eniten, peräti kahdeksan prosenttia. Lasten tietokirjojen lainaus puolestaan kasvoi 5,5 prosenttia. Aikuisissa kasvu oli maltillisempaa, sekä tieto- että kaunokirjallisuuden lainauksen kasvu oli noin kaksi prosenttia. Kaikkiaan lasten ja nuorten kirjalainoja oli Seinäjoella kahdeksan prosenttia enemmän kuin aikuisten. Kaikista lainoista kirjalainojen osuus on säilyttänyt ylivoimaisen asemansa muihin aineistoihin verrattuna. E-kirjalainoja Eepos-kirjastojen yhteisestä kokoelmasta oli 8430 kappaletta.

Suomen juhlavuosi näkyi tilastoissa erityisesti tapahtumien määrässä. Kirjasto järjesti toimipisteissään peräti 442 tapahtumaa, jotka keräsivät noin
14 000 osallistujaa. Lisäksi muut toimijat järjestivät kirjaston tiloissa 121 tilaisuutta. Käyttäjäkoulutusta eli esimerkiksi kirjavinkkausta tai kirjastonkäytön opetusta pidettiin aikuisille ja lapsille yhteensä 390 tuntia ja osallistujia oli yhteensä 6400.

Mervi Heikkilä, mervi.heikkila(at)seinajoki.fi 044 074 2102

Minkä värinen on mansikka?