Etusivu » Kulttuuri ja liikunta » Ajankohtaista » Tiedotteet » 2019 » Marraskuu » ValotON-tapahtumaa vietetään historian valossa

ValotON-tapahtumaa vietetään historian valossa

7.11.2019, klo 17:54

Neljättä kertaa järjestettävä valo- ja kaupunkitapahtuma ValotON tuo iloa, valoa ja elämyksellisyyttä marraskuuhun 15.-16.11.2019 klo 17-21. Tapahtuman teema on tänä vuonna Historian valossa ja se järjestetään Törnävän museoalueella. Kaikille avoin ja maksuton tapahtuma täyttää museoalueen valo- ja videotaiteella, musiikilla sekä erilaisilla esityksillä.

Valo- ja videoteoksia

Tapahtumassa on esillä valo- ja videotaidetta niin ammattitaiteilijoiden kuin erilaisten ryhmien ja yhteistyökumppaneiden toteuttamana. Pehtoorintuvan ikkunoissa voi ihailla Taidepäiväkoti Saiman Kohtaamisia ja tarinoita -teosta, jota tehdessä lapset matkasivat Kivipuron palveluasuntolaan tutustumaan sen asukkaisiin ja juttelemaan mielenkiintoisista asioista. Museon pihapiiriä koristaa mm. Käsityö- ja muotoilukoulu Näpin toteuttama Törnävän utelias väki -teos, joka kertoo tarinaa kartanoalueella ennenvanhaan järjestetyistä juhlista.

Kuvataiteilija Alan Bulfinin The Weight of History -yhteisötaideteos kulkee historiassa neoliittiseen aikaan, jolloin taide on kehittynyt luolamaalausten muodossa. Bulfin pyysi Törnävän koulun kolmasluokkalaisia piirtämään heille merkityksellisiä asioita, kuten muinaiset ihmiset tuhansia vuosia sitten tekivät ja kokosi piirustukset valoletkulla valaistavaksi kokonaisuudeksi. Teos on osa Seinäjoen taidehallin ohjelmaa Koulujen kulttuurimatka -toiminnassa. Lisäksi Taidehalli esittää tapahtumassa suomalaisen videotaiteen ulkoilmanäytöksen AV-arkin kokoelmasta.

Seinäjoen museot tuo tapahtumaan Alexander Reichsteinin valoa hohtavan He olivat täällä -veistosinstallaation. Teos on esillä Törnävän kartanolle johtavalla koivukujalla 12.-16.11. Puiden katveeseen seisahtuneet historialliset veistoshahmot ovat kuin haamuja kartanon loisteliaimmilta ajoilta. Reichsteinin maailmallakin kiertäneet teokset nähdään nyt ensi kertaa Etelä-Pohjanmaalla.

Monipuolista ohjelmaa koko perheelle

Törnävän kartanossa on mahdollisuus osallistua Seinäjoen museoiden jännittävälle Kuka kartanossa kummittelee -kierrokselle. Tositapahtumiin perustuvalla kierroksella selvitetään, vaeltaako Östermyran kartanon pimeissä saleissa ja kamareissa rauhattomia sieluja. Lisäksi kartanossa kuullaan musiikkiesityksiä joista vastaavat muusikko Petra Poutanen sekä äänitaiteilija Vesa-Matti Kivioja.

Tapahtumaa rytmittävät myös esittävän taiteen koulu Glow Dancen tanssiesitykset sekä Moving Decosin Flow of fire -tulisirkusesitys. Kivinavetan näyttelyihin on vapaa pääsy koko tapahtuman ajan ja navetassa palvelee myös Sisustuskahvila Ruufuksen pop up -kahvila.

Osallistu valotalkoisiin

ValotON-tapahtuma haastaa kaupunkilaiset, yritykset ja yhteisöt mukaan valotalkoisiin. Osallistua voi valaisemalla oman pihan, parvekkeen tai ikkunan ja jakamalla siitä kuvan Instagramissa ja Facebookissa tunnisteella #valotonseinäjoki. Osallistuneiden kesken arvotaan ValotON-elämyslahja, joka sisältää yllätyksiä tapahtuman yhteistyökumppaneilta.

ValotON-tapahtuman järjestää Seinäjoen kaupungin kulttuuripalvelut. Yhteistyössä ja sisältöä toteuttamassa: Käsityö- ja muotoilukoulu Näppi, Seinäjoen taidehalli, Selmu ry:n Preppaamo-hanke, Taidepäiväkoti Saima, Kivipuro ry, Sibelius-Akatemian Seinäjoen yksikkö, WOOFS ja Seinäjoen museot.

Lisätiedot:
Henna Meriläinen
ValotON-tapahtuman tuottaja
henna.merilainenseinajoki.fi

www.seinajoki.fi/valoton

Oma maa mansikka, muu maa mikä?