Etusivu » Kulttuuri ja liikunta » Ajankohtaista » Tiedotteet » 2018 » Joulukuu » Repairs & Care - performatiivinen korjauspalvelu jalkautuu keskustan yrityksiin

Repairs & Care - performatiivinen korjauspalvelu jalkautuu keskustan yrityksiin

4.12.2018, klo 13:58

Esitystaideteos, puoti ja performatiivinen korjauspalvelu

Repairs & Care on kuvataiteilija Julia Kukkosen uusi esitystaiteellinen teos, joka tulee ensimmäisen kerran toteutettavaksi Kortteeri-hankkeeseen valittuna pilottikokeiluna Seinäjoella joulukuussa 2018. Teoksen puoti asettuu viideksi päiväksi kaupungin keskustassa sijaitsevien yhteistyökumppaniyritysten tiloihin vaihtaen paikkaa päivittäin.

Repairs & Care on puoti, joka tarjoaa asiakkaillensa performatiivista korjauspalvelua. Asiakkaat voivat tulla puotiin minkä tahansa rikkinäisen esineen, tavaran, asian, vaatteen tai jopa sydämen kanssa, ja puodin henkilökunta lupaa korjata sen. Korjaukset vaihtelevat asiakkaan toiveiden mukaan luonteeltaan käytännöllisistä yllättäviin ja täysin esityksellisiin.

Teoksen perusajatuksena on nähdä arvoa rikkinäisessä tai hylätyssä ja tehdä itse korjauksesta esineen tai asian keskeisin ja arvoa lisäävä elementti. Näin puoti on sitoutunut kiertotalouden periaatteisiin, jossa kerran käyttöön otettuja materiaaleja käytetään mahdollisimman pitkään esineitä paikaten ja korjaten. Lisäksi Repairs & Care:n korjauspalvelu perustuu aikapankkiperiaatteelle, jossa aika nähdään valuuttana. Tällöin korjauksen vastaanottanut asiakas on velvollinen tarjoamaan siihen menneen ajan jollekin toiselle oman osaamisensa mukaisena palveluna. Näin joulun alla esitystaideteos tarjoaa asiakkaillensa kestävän, vaihtoehtoisen tavan tarkastella juhlaan liittyvää lahjanantokulttuuria sekä tarjoaa läsnäoloa juhlavalmisteluista stressaantuneille tai pimeän vuodenajan vuoksi kolottaville mielille.

Ennen kaikkea Repairs & Care on kuitenkin esitys, monipäiväinen performanssi, joka tuottaa asiakkaillensa yksilöllisesti räätälöityjä taideteoksia korjauksen muodossa. Puotiin ovat mitä lämpimimmin tervetulleita aivan ketkä tahansa minkälaisen esineen, asian tai huolen kanssa tahansa. Korjauksessa reikäiset housut saattavat saada lisää reikiä tai muuttua langaksi, toimimaton leivänpaahdin veistokseksi tai asiakas saada uudet, laadukkaat valokuvat itsestään. Korjaajat saattavat myös istuttaa asiakkaan kirkasvalolampun ääreen, määrätä kuurin karaokelaulua tai antaa tälle jukkapalmun hoivattavaksi. Puodissa odotetaan mitä erilaisimpia esineitä, asioita tai huolia korjattavaksi – korjausten mahdollisuudet ovat rajattomat!

Repairs & Care -puodin aukioloajat ovat:

Maanantai 10.12.
Kahvila Vohvelihetki
Klo 12 – 19
Kalevankatu 5

Tiistai 11.12.
Mallas Kabacka
Klo 15 – 21
Kalevankatu 14

Keskiviikko 12.12.
Suutari- ja Nahkapaja Patiini, Seinäjoki
Klo 11 – 17
Koulukatu 20

Perjantai 14.12.
Taito Etelä-Pohjanmaa ry / Taito Shop Rustoopuori
Klo 12 – 18
Sahalankatu 3

Lauantai 15.12.
SOL Pesulapalvelut Oy
Klo 10 – 14
Kauppakeskus Lehtinen, Puskantie 1

Julia Kukkonen on kuvataiteilija, ideoija ja lempeän radikaali aktivisti. Hän on syntynyt Kuopiossa ja elää nykyään vaihtaen maisemaa ja maata. Taiteilija etsii väsymättä keinoja kestävään ja vastuulliseen elämään kaikkien täällä olevien kanssa ja on kokeillut erilaisia hyvän elämän reseptejä vuodesta 1988 lähtien. Kukkonen pitää taiteesta ja teoista, jotka tuntuvat tosielämässä. Hän elää alati ihmeellisessä maailmassa, joka on täynnä taikuutta.

Lisätietoja:
Julia Kukkonen
p. 044 54 25 108
julia.kukkonenoutlook.com

Repairs & Care on osa Kortteeri-hanketta

Yhteistyössä Seinäjoen taidehalli ja Into Seinäjoki Oy.

Oma maa mansikka, muu maa mikä?