Etusivu » Tiedotteet » 2020 » Maaliskuu » Perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen varautuminen koronavirukseen

Perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen varautuminen koronavirukseen

15.3.2020, klo 15:45

Tietoja päivitetään. Uusin tiedote on ylimpänä. Vanhemmat tiedotteet painuvat alaspäin. Vanhemmissa tiedotteissa voi olla eriäviä tietoja tilanteiden muuttuessa.

Varhaiskasvatus- ja perusopetuspalveluiden tiedote 25.3.2020 klo 17.00

Seinäjoen kaupunki muuttaa varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan asiakasmaksuja koronaepidemian vuoksi. Poikkeusajalla 18.3.-13.4.2020 perittävät maksut.

Varhaiskasvatus
Varhaiskasvatuksen asiakasmaksut maksetaan vain toteutuneiden tuntien mukaan 16.-31.3.2020 väliseltä ajalta. 1.4.2020 alkaen asiakasmaksut maksetaan varattujen tuntien mukaan. Jos poikkeusolot jatkuvat 13.4.2020 jälkeen, eikä lapsi ole varhaiskasvatuksessa ollenkaan koko kuukauden aikana, maksua ei peritä lainkaan.

Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminta
Iltapäivätoimintaan maaliskuussa osallistuneilta peritään puolet toimintamaksusta jokaista perheen lasta kohden. Erillistä sisaralennusta ei huomioida puolikkaasta maksusta. Perheet, joiden lapsi/lapset käyttävät palvelua normaalisti koko kuukauden ajan myös poikkeusolojen aikana, peritään maksut normaalisti. Mikäli poikkeusolot jatkuvat 13.4.2020 jälkeen niin, että toimintaan ei voi osallistua yli 10 päivänä kuukaudessa, peritään puolet täydestä maksusta maaliskuun tapaan. Mikäli perhe ei käytä palvelua ollenkaan koko kuukauden aikana, maksua ei peritä lainkaan.

Seinäjoen kaupungin tiedotussivu www.seinajoki.fi/korona

Varhaiskasvatus- ja perusopetuspalveluiden tiedote 20.3.2020 klo 13.40

Valtioneuvosto on perjantaina 20.3.2020 muuttanut opetusta koskevia rajoituksia siten, että ei edellytetä vanhempien toimimista yhteiskunnan kannalta kriittisillä aloilla, vaan kaikilla esiopetuksen oppilailla, vuosiluokkien 1-3 oppilailla ja erityisen tuen oppilailla on oikeus saada perusopetusta ja muuta toimintaa lähiopetuksena koulussa tai esiopetuksen oppilaille muussa opetuksen järjestämispaikassa.

Valtioneuvoston linjaus tulee voimaan maanantaina 23.3.2020 alkaen.

Edelleen on silti hyvin tärkeää toimia valtioneuvoston sen aiemman linjauksen mukaisesti, että lapset opiskelevat lähtökohtaisesti poikkeustilanteessa kotona. Epidemian leviämisen hillitseminen vaatii edellytettyjä toimenpiteitä. Oppilaiden on tärkeää opiskella nyt ensisijaisesti kotona.

Koulukuljetukset järjestetään ajalla 23.-27.3.2020. klo 9-13 oppilaille, jotka kuljetusta tarvitsevat. Jos perheistä viikonlopun aikana tulee tästä hallituksen uudesta linjauksesta johtuen uusia tarpeita, ensisijainen ohje maanantaille on, että huoltaja kuljettaa oppilaan itse kouluun. Järjestelyjä tarkennetaan tiistaista 24.3.2020 alkaen.

Varhaiskasvatus- ja perusopetuspalveluiden tiedote 17.3.2020 klo 16.00

Perusopetus

Hallituksen linjauksen mukaan koulujen ja oppilaitosten tilat suljetaan ja lähiopetus niissä keskeytetään 18.3.-13.4.2020.

Lähiopetusta ja iltapäivätoimintaa järjestetään kuitenkin poikkeusaikana tarvittaessa perusopetuksen 1-3 luokkien oppilaille ja erityisen tuen oppilaille, joiden huoltajat työskentelevät yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittisillä aloilla. Kuitenkin niin, että ne huoltajat, joiden on mahdollista järjestää lapsen päivä kotona, menettelevät niin.

Varhaiskasvatus

Varhaiskasvatuksen toimintayksiköt (pois lukien avoin toiminta) ja niiden yhteydessä järjestettävä esiopetus toimii. Näin turvataan yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittisten alojen henkilöstön lasten pääsy varhaiskasvatukseen ja mahdollistetaan vanhemmille työssäkäynti. Valtioneuvosto linjaa, että ne vanhemmat ja huoltajat, joiden on mahdollista järjestää lapsen hoito kotona, menettelevät niin. Varhaiskasvatusmaksut peritään normaalin käytännön mukaan. Avoin leikkitoiminta ajetaan alas välittömästi, lasta ei voi tuoda avoimeen leikkitoimintaan 18.3.2020 alkaen.

Varhaiskasvatus- ja perusopetuspalveluiden tiedote 15.3.2020 klo 14.45

Kaikki koulujen ja päiväkotien ulkopuolinen toiminta keskeytetään toistaiseksi maanantaista 16.3.2020 alkaen. Ja toiminta keskitetään pelkästään päiväkotien ja koulujen alueelle. Tämä tarkoittaa muun muassa koulujen osalta sitä, että myös uimahallikäynnit perutaan. Myös päiväkotien uimahallikäynnit perutaan. Lisäksi 9.lk Yrityskylä-käynnit Seinäjoella perutaan, eikä esimerkiksi julkisia liikuntatiloja käytetä.

Seuraamme valtakunnallisia tiedotteita (valtioneuvosto, opetus- ja kulttuuriministeriö, opetushallitus ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos) ja ohjeistamme tilanteen kehittyessä.

Riskiryhmiin kuuluvien oppilaiden huoltajat voivat harkita oppilaiden jäämistä kotiin. Opiskelutehtävät toimitetaan kotiin.

Seinäjoen varhaiskasvatus- ja perusopetuspalvelut

Oma maa mansikka, muu maa mikä?