+
Tulosta
Etusivu
Etusivu » Tiedotteet » 2020 » Tammikuu » Seinäjoki lisää asukkaiden vaikutusmahdollisuuksia

Seinäjoki lisää asukkaiden vaikutusmahdollisuuksia

17.1.2020, klo 12:07

Seinäjoen kaupungin osallisuusmalli kokoaa yhteen tietoa, miten voi osallistua kaupungin palveluiden suunnitteluun, jättää palautteita, tehdä aloitteita, edistää kylä- ja kaupunkiaktivismia ja seurata päätöksentekoa. Osallisuusmalli toimii ohjaavana työkaluna avoimempaan ja osallistavampaan kaupunkisuunnitteluun.


Seinäjoen kaupunki on kaupunkistrategiassaan 2018-2025 sitoutunut asukasosallisuuden vahvistamiseen ja linjannut, että Seinäjoelle luodaan osallisuus- ja vuorovaikutusmalli, jonka periaatteet ohjaavat osallisuuden rakentamista. Osallisuusmallin valmistelu on tehty yhdessä kaupungin henkilöstön, luottamushenkilöiden, asukkaiden ja yhteisöjen kanssa.

- Osallisuusprosessien myötä saadaan kuntalaisilta tietoa ja ymmärrystä päätöksenteon tueksi, avoimuus lisääntyy ja eri-ikäisten ääni tulee paremmin esiin. Näin syntyy kattavampi näkemys yhteisestä hyvästä sekä tyytyväisyys yhdessä kehitettyihin ratkaisuihin, toteaa vuorovaikutussuunnittelija Kirsi Mattila Seinäjoen kaupungilta.

Merkityksellistä osallisuudessa on se, että osallisuusprosessien kautta luodaan mahdollisuuksia kehittää lähiympäristöä. Kuntalaiset viihtyvät kaupungissa ja kokevat sen omakseen. Nämä tekijät lisäävät asukkaiden hyvinvointia, Mattila jatkaa.

Osallisuusmallin toimenpiteitä viedään eteenpäin neljän vuoden valtuustokauden syklin mukaisesti. Asukkaiden mielipiteitä ja toiveita kysytään vuosittain. Vastausten pohjalta muokataan osallisuuden toimenpiteitä ja tuodaan uusia toteutustapoja mukaan osallisuusmalliin.

- Osallisuusprosessien kautta tuotetaan kuntalaisille sellaisia palveluita ja kaupunkiympäristöä, joilla on kysyntää ja tarvetta. Uudistamalla toimintatapojamme ja -kulttuuriamme autamme jokaista kaupungin työntekijää löytämään ja toteuttamaan oman työn kannalta merkityksellistä osallisuutta. Onnistuakseen osallisuustyö vaatii johdon tuen, toteaa elinvoimajohtaja Erkki Välimäki Seinäjoen kaupungilta.

Seinäjoen osallisuusmalli koostuu neljästä eri kokonaisuudesta (ks. liite Seinäjoen osallisuusmalli – Elämäni Seinäjoki):

1. Aktiivinen ja yhteisöllinen Seinäjoki
Tuemme vahvaa paikallisidentiteettiä ja kaupunki- ja kyläaktivismia, jotta kenellä tahansa on mahdollisuus tehdä itse oman näköistään kaupunkia.

2. Uudistuva kaupunkiympäristö
Annamme asukkaille aidon mahdollisuuden vaikuttaa siihen, miltä kaupunkikuva näyttää. Huolehdimme osallisuuden toteutumisesta kaupunkisuunnittelussa jo aikaisessa vaiheessa.

3. Sujuvat palvelut
Kaupungin palvelut ovat käyttäjälähtöisesti suunniteltuja ja kuntalaista lähellä. Osallisuuden kokemus toteutuu myös palveluarjessa käytännön tekojen ja hyvän vuorovaikutuksen kautta.

4. Avoin vuorovaikutus
Osallistumisen vaikutuksista viestitään avoimesti ja aktiivisesti. Kaupungin päätöksenteko on läpinäkyvää, ja tuemme vuorovaikutusta kaupunginjohdon, henkilöstön, luottamushenkilöiden ja asukkaiden välillä.

Kaupunginhallitus käsittelee osallisuusmallia kokouksessaan 20.1.2020.


Lisätietoja: vuorovaikutussuunnittelija Kirsi Mattila, Seinäjoen kaupunki, elinvoima ja kilpailukyky, p. 040 530 5111, kirsi.mattila@seinajoki.fi, twitter@KikiMattila. www.seinajoki.fi/osallistu


Lue kommentointisäännöt ennen viestin kirjoittamista. Viestejä päivitetään ma─pe klo 8─15.45. Kaikki viestit tarkistetaan ennen julkaisua. Kommentteihin ei vastata.

Mikä kulkuväline kulkee raiteilla?

Kommentit

Simunanmäenkadun pysäköinti. Ehdotan seuraavaa:Kyseisen kadun oikea puoli voisi olla pysähtyminen/pysäköinti kielletty. Nytkin on auto jonka kylki on romuna,eikä ole ensimmäinen. Palvelisi myös hälytysajoneuvoja ja myös provinssi rokkia ajatellen.

monta romua 09.02.2020, klo 21:58

Lumenaurauksesta;seuraavan kerran kun kilpailutetaan,niin tulisi huomioida auran/lanan "sivulätkä".Hermot kiristyy kun tienpäät ovat tukossa. Aamun kiireessä oot lähdös töihin,niin ekana puku vaihtoon ja kolaamaan tienpää.Kerrostalon kokoisilla traktoreilla ajetaan ensinnäkin liian lujaa omakotialueella

hermot mennyt 09.02.2020, klo 21:50

Keskustasta teherään lähiötä, betonilaatikko kerrostalot voitaisiin rakentaa jonnekki muualle ku ydinkeskustaan.. Avaruuden pääkaupunki slogani heitettävä roskiin välittömästi. Älkää muuttako festari alueita

Huolestunu 26.01.2020, klo 22:24

Vanhoja rakennuksia tulisi säilyttää, ihan vain siksi, että ne on kauniita ja niissä on historiaa, muistoja. Keskustasta hävitetään kaikki historia, ja rakennetaan tylsiä ja rumia taloja täyteen. Myös kaikki luonto hävitetään keskustasta, pari puskaa ruukussa ei riitä. Uusi tori on vaarallinen. Torin molemmin reunoin kulkee autotiet, ja niitä ei oikeasti huomaa. Joku jää vielä alle.

KJK 23.01.2020, klo 21:28

Linja-autoreitit uusiksi. Nyt kaikki liikenne tapahtuu kaskustan kautta, kaikkialta pääsee keskustaan ja keskustasta pääsee kaikkialle, mutta mistään kaupungiosasta ei pääse toiseen kaupunginosaan. Äärimmäisen epäkäytännöllistä ja matkan suunnittelu on hankalaa, ja matkanteko hidasta. Siksi ei tule paikallisliikennettä käytettyä.

KJK 23.01.2020, klo 21:22

Hei toivoisin Kitinojantielle pyörätietä. Koululaisille olisi huomattavasti turvallisempaa kulkea koulumatkansa isojen koneitten "joukossa", Puhutaan ettei lapset liiku mutta kuka laittaa lapsensa turvattomalle tielle moni aikuinen jotka tekevät kävelylenkkejään on huomannu tien turvattomuuden. Olisi mukavaa että tänne syrjemmällekin saisi hieman mukavuutta."peräkylän muori"

lissu muori 22.01.2020, klo 16:22

Parkkimaksut pois keskustasta, pelkät kiekot riittää!

Pasi 22.01.2020, klo 09:33

Liikennekäyttäytyminen paremmaksi. Pitää valvoa liikennesääntöjen noudattamista, pysäköinnin valvontaa. Yleisenä tapana on pysäköidä asuntokaduilla ja kääntöpaikoilla. Useat tasa-arvoiset risteykset heikentää liikenneturvallisuutta. Pitkät kolmenkympin rajoitukset, kukaan ei pysty niitä noudattamaan eikä niitä kukaan kyllä valvokaan esim. Falanderinkatu. Ihmiset kulkevat tummissa vaatteissa ilman minkäänlaista heijastinta. Pienet lapsetkin kulkevat kouluun ilman heijastinta. Aaltokeskuksen parkkipaikat asiakkaiden käyttöön eikä virastojen työntekijöiden käyttöön.

Muualta muuttanut 18.01.2020, klo 13:17

Hamarintien varteen Kyrkösjärventieltä Törnävän koululle kaivattaisiin pikaisesti kevyenliikenteen väylää. Lyhentäisi ja nopeuttaisi varsinkin pienten koululaisten koulureittiä ja monen Bullerinhallille harrastuksiin kulkevan matkaa.

Koululaisen äiti 18.01.2020, klo 08:02
1