Etusivu » Tiedotteet » 2019 » Syyskuu » Museon ja kansalaisopiston luennot jatkuvat suurmiesten ja mahtinaisten matkassa

10.9.2019, klo 14:54

Suurmiesten ja mahtinaisten matkassa –luentosarja vie kuulijat tieteen, taiteen, kulttuurin ja yhteiskunnallisten ilmiöiden maailmaan 1800-luvun loppupuoliskolta nykyaikaan saakka. Luennoilla lähestytään historiaa ja ajankuvia tunnettujen merkkihenkilöiden kautta.

Seinäjoen kansalaisopisto ja Seinäjoen museot ovat järjestäneet yhteisiä luentosarjoja säännöllisesti vuodesta 2017 alkaen. Ensimmäinen sarja - Omia juuria etsimässä - keskittyi kotiseutukokemuksiin ja muistitietoon. Toisessa sarjassa - Minun Suomeni – käytiin läpi muun muassa kotiseutu-, urheilu- ja sotahistoriaa. Seuraava sarja – Suurmiesten ja mahtinaisten matkassa - käynnistyy syyskuussa 2019 ja päättyy toukokuussa 2020.

Sarjan ensimmäinen luento Gustaf August Wasastjerna, talousvaikuttaja ja teollisuusmies järjestetään 18.9. klo 18 Etelä-Pohjanmaan museon Kivinavetassa. Luennoitsijana toimii Seinäjoen museoiden museolehtori Kirsi Hänninen. Luennolla paneudutaan 1800-luvun loppupuoliskon teollisuuden ja talouden vaiheisiin. Seinäjoen kasvu ja kehitys käynnistyivät Wasastjerna-suvun toimeliaisuuden myötävaikutuksella. Ruukin tarina alkoi Abraham Falanderista, ja se jatkui seuraavien sukupolvien aikana. Falanderin pojanpoika Gustaf August Wasastjerna oli 1800-luvun puolivälissä yksi Suomen varakkaimmista miehistä. Östermyran toiminnan ohella hän oli perustamassa myös Tampereelle konepajaa ja puuvillatehdasta. Hänen saavutuksensa maatalouden kehittäjänä tunnustettiin laajalti. Östermyran kartano olikin mallitila, josta vaikutteet levisivät laajalti ympäröivälle maaseudulle. Liiketoiminnan rönsyt, heikot suhdanteet sekä yhtiökumppanien konkurssit veivät kuitenkin Wasastjernan vararikkoon.

Lokakuussa ääneen pääsevät kirjailija Minna Canth ja säveltäjä Jean Sibelius. Elokuvien glamouria edustaa Tauno Palo, kuvataiteen aikansa airueita Arvid Broms ja Oiva Polari sekä humaania arkkitehtuuria Alvar Aalto. Tommi Lindhin Alvar Aalto –luento helmikuussa on samalla osa Seinäjoki 60 vuotta –ohjelmaa. Eteläpohjalaiseen, Suomen ensimmäiseen naiseläinlääkäriin Agnes Sjöbergiin saamme tutustua marraskuussa. A. I. Virtanen johdattaa meidät tieteiden ja keksintöjen pariin, marsalkka Mannerheim ja presidentti Kekkonen valtakunnan politiikkaan.

Luennoitsijoiksi on saatu historian, arkkitehtuurin, lääketieteen, maatalouden, kirjallisuuden ja taiteen asiantuntijoita.

Luennot järjestetään Seinäjoen museoiden toimipisteissä ja kaupungintalolla. Kaikki luennot ovat maksuttomia, mutta niihin toivotaan ennakkoilmoittautumista kansalaisopiston järjestelmän kautta (www.opistopalvelut.fi/seinajoki).

Lisätietoja luentosarjasta:
museotoimenjohtaja Susanna Tyrväinen, p. 044 754 1653, susanna.tyrvainen@seinajoki.fi
apulaisrehtori Teppo Latvanen, p. 040 774 8391, teppo.latvanen@seinajoki.fi

Lisätietoja Gustaf August Wasastjerna –luennosta:
museolehtori Kirsi Hänninen, p. 040 741 3910, kirsi.hanninen@seinajoki.fi

Ohjelma ja ilmoittautuminen: www.opistopalvelut.fi/seinajoki
Ohjelma: www.seinajoki.fi/museo, www.seinajoki.fi/tapahtumat

Minkä värinen on puolukka?