Etusivu » Tiedotteet » 2019 » Toukokuu » Visuaalisia maistiaisia Seinäjoen taidehallin tulevaisuudesta

Visuaalisia maistiaisia Seinäjoen taidehallin tulevaisuudesta

24.5.2019, klo 11:32

Taidehalli julkaisee uuden visuaalisen ilmeensä ja esittelee uudet tilat ja ohjelmalinjaukset

Seinäjoen taidehalli on ajassa elävä nykytaidetoimija, jonka ohjelmaan kuuluvat näyttelyt, julkinen taide ja monipuolinen oheisohjelma. Taidehalli muuttaa uusiin tiloihin Seinäjoen Itikanmäellä sijaitsevaan Kalevan Navettaan saneerattavaan taide- ja kulttuurikeskukseen vuoden 2020 alkupuolella. Ovet Upankadulla sulkeutuvat 2.6.2019 ja noin 10 kuukauden mittaisen näyttelytauon aikana Taidehalli työstää muuttoon, remonttiin ja uuteen näyttelyohjelmaan liittyviä suunnitelmia. Nyt Taidehalli antaa vihjeitä tulevasta julkistamalla uudistuneen visuaalisen identiteetin sekä esittelemällä tulevia tiloja ja näyttelyohjelman linjauksia.

Visuaalinen identiteetti ammentaa maaseudusta

Seinäjoen taidehallin visuaalista ilmettä valittiin suunnittelemaan nuori kyky Sofia Pusa. Hän on helsinkiläinen graafinen suunnittelija, kuvittaja ja liikegrafiikan suunnittelija, joka on valmistunut Lahden Muotoiluinstituutista. Sofialla on monipuolinen tausta – hän on aiemmin mm. opiskellut Helsingissä ja Mexico Cityssä kauppatieteiden maisteriksi, työskennellyt strategisen viestinnän ja palvelumuotoilun parissa sekä tehnyt vapaaehtoistyötä Ecuadorissa. Nykyään hän työskentelee yrittäjänä visuaalisen viestinnän ja strategisen brändin rakennuksen parissa ja suhtautuu työhönsä intohimoisesti. Sofian asiakkaita ovat mm. ASUS, Helsingin Kirjamessut, Helsingin Sanomat, Ruisrock ja Valio ja hänen töitään on palkittu niin suomalaisissa (mm. Vuoden Huiput) kuin kansainvälisissä kilpailuissa (mm. ADC Awards, Applied Arts Design Awards).
Inspiraatiosta uuden ilmeen takana Pusa kertoo: "Seinäjoen taidehallin uusi ilme inspiroitui Taidehallia ympäröivästä maaseudusta. Taidehallin uudessa logossa Seinäjoen taidehallin alkukirjaimet S ja T yhdistyvät liikemerkiksi, joka viittaa leikkisästi aaltoilevaan peltomaisemaan sekä kaupunkia halkovan Seinäjoen mutkittelevaan muotoon."

Uudet tilat

Taidehallin uudistusta on työstetty pohtimalla, mitä tavoitellaan ja millä perusteilla uutta näyttely- ja oheisohjelmaa suunnitellaan. Lopputuloksena valmistuu strategia vuosille 2020 – 2025. Visiona on, että Seinäjoen taidehalli on rohkea ja verkostoitunut taidetoimija. Seinäjoen taidehallin uudet tilat Kalevan Navetassa käsittävät kaksi erilaista näyttelytilaa, yleisötyön käytössä olevan tilan, yhteiskäytöllä olevia työpaja- ja tapahtumatiloja sekä työ- ja varastotilat. Kaikkiaan Taidehalli omat tilat ovat kooltaan noin 1500 m².

Halli on Kalevan Navetan 2. kerroksessa sijaitseva näyttelytila. Halli on arkkitehtuuriltaan nimensä mukaisesti halli. Pinnat ovat betonia ja ajan kerrostumat näkyvät. Hallin ohjelma jakautuu pääosin 3 näyttelyyn vuodessa. Ohjelman suunnittelua tehdään Hallin osalta useamman vuoden aikajänteellä. Hallin ohjelmaan valitaan erityisesti eheitä kokonaisuuksia, tuodaan kiinnostavia ryhmiä ja konsepteja.
Vintti sijaitsee 3. kerroksessa. Katto nousee harjan kohdalla 6 metriin. Tilaa määrittävät puiset pinnat ja päädyn pyöreä ikkuna. Vintin ohjelma muotoutuu 3-6 näyttelystä, lisäksi Vintille suunnitellaan esittävän ja osallistavan taiteen oheisohjelmaa. Vintin ohjelmasuunnittelussa huomioidaan väljyys, nopean reagoinnin mahdollisuus, ohjelmaa ei lyödä lukkoon pitkäksi aikaa kerrallaan. Vintti on myös yhteistuotantojen toteutustila.

Tilojen luoman kontekstin lisäksi Seinäjoen taidehallin ohjelman suunnitteluun vaikuttavat maaseudusta ja urban - rural -rajapinnasta kumpuavat asiat, kysymykset ja ilmiöt laajana viitekehyksenä ohjelmasuunnittelussa ja kuratoinnissa. Taidehallin ohjelman suunnittelusta vastaa työntekijöistä koostuva ohjelmatiimi. Tiimin muodostavat näyttelykoordinaattori Sanna Karimäki-Nuutinen, projektikoordinaattori/ alk. 1.7.2019 taidetuottaja Pii Anttila, taidekasvattaja Elina Teitti ja näyttelymestari Miika Vainionkulma. Tiimi kutsuu taiteilijoita, työryhmiä, kuraattoreita ja muita tahoja suunnittelemaan näyttelyitä yhdessä tai tuo valmiita kokonaisuuksia Seinäjoelle. Myös open call -hakuja tullaan toteuttamaan.

Muita linjauksia ja visuaalista ilmettä esitellään Taidehallin nettisivuilta löytyvässä materiaalissa, joka päivittyy perjantain 24.5. aikana.

Minkä värinen on puolukka?